auto esa varuje: pozor na odstraněné filtry pevných částic | Aktuality | autoweek.cz

Auto ESA varuje: pozor na odstraněné filtry pevných částic

Auto ESA varuje: pozor na odstraněné filtry pevných částic

05.11.2015 | | Aktuality

Na trhu se objevují ojeté vozy bez filtru pevných částic - hrozí velké pokuty.
České autobazary registrují zvýšenou nabídku vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic (DPF). Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný DPF zatajit. Důvod je prostý - takové vozidlo je z titulu zákona nepojízdné a na silnici tedy nemá co dělat. Nový DPF totiž stojí až 100 000 Kč a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou. V zahraničí navíc hrozí, že policie takové vozidlo zabaví a řidiči uloží pokutu až několik tisíc eur.
 
„Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat. Všem vozidlům scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a je tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle Foltýna vůz bez DPF neprojde emisní kontrolou. Investice do opravy, respektive do instalace nového filtru pak může hravě přesáhnout i stotisícovou hranici.
 
Jaké je riziko provozování vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic? Podle Foltýna se jedná o přestupek z titulu provozování nepojízdného resp. technicky nezpůsobilého vozidla. Vozidlo neprojde emisní kontrolou a aby vůbec jelo, je potřeba zásah do řídící jednotky, což může způsobit další komplikace. Navíc například v Německu nebo Rakousku takové vozidlo policisté okamžitě odstaví z provozu a řidiči hrozí pokuta až několik tisíc eur.
 
Jak ale poznat, zda vůz má filtr pevných částic nainstalovaný a řádně funkční?
 
„Rozhodně je potřeba zvednout vozidlo na zvedák a zkontrolovat stav výfukového potrubí,“ radí Foltýn. Podle něj totiž některé firmy dokáží odstranit DPF velmi sofistikovaně a je na první pohled velmi obtížné zjistit, zda je vložka ve filtru nainstalována či nikoliv.
 
Důležitá je také celková diagnostická kontrola a zkušební jízda, po které je nutné zkontrolovat, zda se na vnitřní stěně výfuku neusadily saze. To by totiž znamenalo, že filtr nefunguje jak má, případně že je kompletně odstraněn.
 
„Vzhledem k velkému počtu takto upravených vozů na českém trhu důrazně varujeme před zdánlivě výhodným nákupem ojetého vozidla od neznámého majitele na inzerát. Ojetý vůz nakupujte vždy tam, kde jej lze důkladně technicky prověřit a kde na vozidlo poskytne prodávající odpovídající garance,“ říká Foltýn.