autobest zkoušel pět finalistů | Aktuality | autoweek.cz

AutoBest zkoušel pět finalistů

AutoBest zkoušel pět finalistů

28.11.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Tak jako každý rok porota AutoBest v praxi vyzkoušela pětici vozů, které byly nominovány do finále. Je třeba připomenout, že se nejedná o srovnávací test. Cílem je prověřit vozy v extrémních situacích, do nichž se řidiči v běžném provozu mohou dostat.
Itálie nás přivítala deštěm, který se v blízkém okolí proměnil v katastrofální záplavy. Čekaly nás testovací jízdy v běžném provozu a prověření vozů v extrémních situacích na 6 km dlouhém okruhu se speciálními testovacími úseky ve středisku Automotive Safety Centre Vairano di Vidigulfo (ASC).
 
Kvalita silnic v okolí městečka Pavia na předměstí Milána nás překvapila svou na Itálii neuvěřitelně špatnou kvalitou, v ničem si nezadávající s tím, na co jsme zvyklí u nás. Pro potřeby seznámení se s auty to ale bylo dobře, protože nerovný povrch odhalil mnohé, co by na kvalitních silnicích zůstalo skryto.
 
Poměrně tvrdé nastavení pérování všech pěti vozů se ukázalo jako velmi nepohodlné. Nejhůř v tomto ohledu dopadla Kia Niro, ale překvapivě velké problémy měl se zvládáním nerovné silnice i Peugeot 3008. Překvapivě dobře se naopak s nerovnostmi vyrovnával malý Citroën, byť má k měkkému tlumení, dříve spojovaným s touto značkou, velmi daleko. Velmi solidně si s nerovnostmi poradil Seat Ateca.
 
Citroën C3 se na testovacím okruhu projevil jako výtečné malé auto. V porovnání s mnohem většími soupeři mezi finalisty se nejpříjemněji ovládal a má velmi přesné řízení. I při intenzivním brzdění zůstává plně pod kontrolou a je zcela precizní při vyhýbacím manévru.
 
Nevýhodou Citroënu C3 je nedostatečný prostor na zadním sedadle a vysoká nakládací hrana u zavazadlového prostoru.
 
Kia Niro je s poněkud fádním stylem navenek a futuristicky řešeným interiérem velmi prostorná. Těžko pochopitelným anachronismem v tomto hi-tech autě je parkovací brzda ovládaná obrovským pedálem. Přístup do zavazadlového prostoru je přes hodně vysokou hranu.
 
Hodně měkce naladěný podvozek působí velkou nestabilitu vozu s nepříjemnými náklony a nejisté ovládání. K tomu se přidávají i slabší brzdy. Ač je podvozek hodně měkký, na nerovnostech tvrdě naráží, takže jízda je hodně nepohodlná. Na rozpačitém dojmu z vozu se projevila i zpožděná reakce hybridní pohonné jednotky.
 
Peugeot 3008 je na kvalitní silnici pohodovým, velmi dobře ovladatelným autem s přesným řízením, což ovšem platí jen při volbě nastavení podvozku do polohy Sport. Je zcela perfektní při intenzivním brzdění a bezproblémový při vyhýbacích manévrech. Vynikající je i při zvládání sérií zvlnění na silnici.
 
Kromě velkého vnitřního prostoru a pohodlného nastupování dopředu i dozadu Peugeot 3008 z hlediska praktičnosti zaslouží uznání také za snadný přístup do rozměrného zavazadlového prostoru bez jakékoliv hrany.
 
Seat Ateca působí celkově velmi vyváženým dojmem jako velmi solidní auto. Jízda na nerovné silnici byla s tímto vozem nejpohodlnější, ale i nejjistější. Velmi dobře se ovládá, má přesné řízení a je zcela stabilní v extrémních situacích - při intenzivním brzdění i vyhýbacím manévru.
 
Interiér Seatu Ateca je ovšem méně prostorný než u Peugeotu a v porovnání s ostatními vozy i nejméně atraktivní, což ale vyvažuje přehledností ovládacích prvků. Přístup do zavazadlového prostoru je přes vyvýšenou hranu.
 
Toyota C-HR je velmi dobře ovladatelná. V porovnání s Kia Niro je patrné, že její konstruktéři mají mnohem víc zkušeností s hybridním pohonem, což se projevuje v jeho mnohem rychlejší reakci. Toyota C-HR působí mnohem lepším dojmem na kvalitní silnici než na nerovnostech. Jde o dobře ovladatelné auto s hodně sportovním charakterem.
 
Nekonvenční vzhled Toyoty C-HR přináší mnoho snadno zranitelných (ale i zraňujících) hran, jejichž případné poškození si vynutí drahé opravy. Navíc úlitba designu znamená velmi omezený prostor pro hlavu při nastupování na zadní sedadlo, kde je přitom dost místa i pro dospělé.
 
Nyní je na porotcích, aby všech pět finalistů zhodnotili na základě 13 kritérií, z nichž každé má odlišnou váhu, což se projevuje rozdílným bodovým hodnocení. Přitom jim dojmy, získané ve Vairanu, budou významnou pomůckou. Součet bodového hodnocení od všech 31 porotců přinese vítěze, který bude oznámen 15. prosince.
 
Slavnostní vyhlášení výsledků ankety AutoBest s předáním všech cen by mělo proběhnout během galavečera 1. a 2. února 2017 v Lisabonu.
 
Foto: Vinko Kernc a Carlos
 
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů
  • AutoBest zkoušel pět finalistů