automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech | Aktuality | autoweek.cz

Automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech

Automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech

09.10.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Technika Bosch přináší do zkušebních vozidel umělou inteligenci. Během testovacích jízd na veřejných komunikacích už bylo ujeto víc než 10 000 km. Přestavba testovacích vozidel si vyžádala 1400 pracovních hodin a 1300 metrů kabelů.
Bosch na německé dálnici A81 a na americké I280 demonstruje, co všechno je technicky realizovatelné již dnes. Inženýři jezdí v režimu zcela automatizované jízdy na veřejných komunikacích již od začátku roku 2013. Zpočátku jezdili se zkušebními vozidly na základě BMW řady 3 Touring, od poloviny roku 2015 také s vozy Tesla Model S.
 
„Od té doby ujeli naši vývojáři již více než 10 000 testovacích kilometrů bez jakýchkoli problémů,“ říká člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH Dr. Dirk Hoheisel.
 
Vozidla se pohybují v silničním provozu samočinně - zrychlují, brzdí, předjíždějí… O tom, kdy zapnou ukazatele směru a přejedou do vedlejšího jízdního pruhu, rozhodují vozidla Bosch zcela sama v závislosti na dopravní situaci. Základem pro rozhodování je precizní obraz okolí vozidla, vytvářený z dat senzorů.
 
Kooperační partner společnosti Bosch firma TomTom navíc dodává velmi přesné mapové podklady. S veškerými uvedenými informacemi řídicí jednotka vypočítává chování ostatních účastníků silničního provozu a na jejich základě se rozhoduje o strategii jízdy zcela automatizovaně řízeného vozidla.
 
Zkušební vozidla musela být přestavěna, aby byla schopna převzít řízení. Bosch investoval 1400 pracovních hodin například do výbavy vozidel Tesla, do nichž bylo nově položeno 1300 metrů kabelů a nově namontováno 50 nových komponent, mezi něž patří například stereokamera.
 
Tyto náklady mají své opodstatnění, protože zcela automatizovaně řízená vozidla musejí bezpečně fungovat za všech okolností, i při poruše nějaké komponenty. Toho lze dosáhnout pouze redundantní konstrukcí bezpečnostních systémů, jako jsou brzdová soustava nebo řízení.
 
Zkušební vozidla Tesla jsou například vybavena jak elektromechanickým posilovačem brzdové soustavy iBooster, tak i stabilizačním systémem ESP. Oba systémy Bosch dokážou vozidlo zpomalovat nezávisle na sobě, aniž by řidič musel zasahovat. Také zásobování elektrickou energií a důležité řídicí jednotky jsou zdvojené.
 
Zkušební vozidla Bosch jsou na první pohled od sériových modelů sotva rozpoznatelná.
 
„Díky technice Bosch jsou vozidla inteligentnější. Největší rozdíl od současných sériově vyráběných vozidel bude v budoucnosti patrný v interiéru,“ je přesvědčen Hoheisel.
 
Funkce zcela automatizovaného řízení změní ovládání vozidla a vyžádá si přechod na moderní koncepty komunikace mezi řidičem a vozidlem. Řidič musí mít možnost intuitivního vnímání a ovládání celého systému.
 
Bosch již nabízí atraktivní řešení i v této oblasti díky inovativnímu panelu přístrojů. Maximální flexibilitu zpracování a brilantní zobrazování informací nabízí například virtuální panel přístrojů na displeji, jímž je vybaveno mimo jiné Audi TT. Bosch také promítá přímo do zorného pole řidiče informace, jako jsou rychlost jízdy, navigační pokyny a upozornění, prostřednictvím průhledového displeje HUD (Head-up-Display). Vytvářený obraz je zároveň začleněn do okolí vozidla tak, aby vzbuzoval dojem, že se vznáší ve vzdálenosti přibližně dva metry před vozidlem.

Automobil jako řidič 1. část - Legislativní předpoklady
 

Automobil jako řidič 2. - využití všech systémů



  • Automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech
  • Automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech
  • Automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech
  • Automobil jako řidič 3. - umělá inteligence na čtyřech kolech