automobilky chtějí chránit zákazníky | Aktuality | autoweek.cz

Automobilky chtějí chránit zákazníky

Automobilky chtějí chránit zákazníky

24.11.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Automobilky vytváří protokoly o ochraně dat spotřebitelů v propojených automobilech. Zatím ale jen ve Spojených státech.

S tím, jak jsou automobily a jejich uživatelé stále více propojeni, se automobilky rozhodly zavést standardní postupy na ochranu soukromí zákazníků. Doufají, že se tím vyhnou novým předpisům, které by mohly zbrzdit inovace. Automobilky tím vzkazují zákazníkům: "To, kde a jak jezdíte, je vaše věc, nikoli naše."

 

Automobily se stále rychleji proměňují v chytré mobily na kolech a prostřednictvím služeb pro propojené automobily, jako je On Star od GM, nebo vestavěného datového připojení 4G, posílají výrobcům obrovské množství údajů. Spolu s tím se stále naléhavěji vynořuje otázka ochrany soukromí a rostou obavy ze zneužití sdílených dat.

 

Riziko z porušení soukromí je zřejmé. Před časem viceprezident Fordu pro prodej a marketing Jim Farley vyděsil americké motoristy, když prohlásil: „Víme o každém, kdo poruší zákon a kdy se tak děje. Máme ve vašem voze GPS, takže víme, co děláte. Nicméně tyto údaje nikomu nepředáváme.“ Farley později po vlně kritiky svůj výrok zmírnil s tím, že špatně interpretoval, co Ford o svých zákaznících ví.

 

Automobilky BMW, Chrysler, Ford, GM, Honda, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz, Nissan, Toyota a Volkswagen se proto ve Spojených státech dohodly na principech zacházení s daty od spotřebitelů a ochraně soukromí zákazníků ve snaze předcházet zneužívání osobních informací a současně využívat data z automobilů k poskytování většího množství služeb.

 

Principy navržené Aliancí výrobců automobilů a Asociací globálních automobilek budou vyžadovat, aby společnosti obdržely souhlas pro určité využívání dat nejpozději počínaje modelových rokem 2017.

 

„Moderní automobily nejen sdílí silnici, ale v nepříliš vzdálené budoucnosti budou navzájem komunikovat,“ uvedl prezident Asociace globálních automobilek John Bozzella. „Je proto nezbytné věnovat pozornost soukromí našich zákazníků a zabezpečení systémů v automobilech.“

 

Automobilky se dohodly, že svým americkým zákazníkům prozradí, jaké údaje shromažďují a jak se tyto údaje mají používat nebo sdílet. Ke zveřejnění dojde v uživatelském manuálu, na displejích vozidel nebo na registračních internetových portálech automobilek. Zákazníci si budou moci tento postup prohlédnout ještě předtím, než si vůz koupí.

 

Automobilkami přijaté principy zahrnují celou škálu dat, která se mohou shromažďovat, včetně informace o poloze vozu, biometrických dat o fyzickém stavu řidiče a podrobnosti o jeho chování při jízdě.

 

Automobilky se rovněž dohodly, že budou požadovat souhlas zákazníků k využívání jakýchkoli osobních informací pro marketing, např. posílání reklamních zpráv na základě předchozích destinací a chování řidiče. Automobilky například bez souhlasu zákazníka nemohou poskytovat pojišťovnám údaje o chování řidiče při jízdě, z nichž jej lze identifikovat. Vytvoření této normy je důležité, neboť dosud měla každá automobilka ke shromažďování dat a poskytování informací o nich úplně jiný přístup.

 

Prezident Auto Alliance Mitch Bainwol řekl, že automobilový průmysl se zavazuje k transparentnímu shromažďování a používání dat o zákaznících. Zdůraznil ochranu citlivých dat. Státním úřadům se budou poskytovat pouze za přesně daných okolností, jako například na základě soudního příkazu.

 

„Automobilky jsou přesvědčeny, že ochrana soukromých dat o spotřebitelích je nezbytná k udržení důvěry zákazníků. Naše Principy soukromí znamenají důležitých krok při ochraně osobních informací shromažďovaných ve vozidle,“ řekl Bainwol.

 

Automobilky trvají na tom, že přednosti, které propojení automobilů přináší, zdaleka vynahradí náklady na vývoj nových komunikačních technik, neboť vozidlům umožní automaticky přivolat záchranné služby, varovat řidiče před dopravní zácpou a pomáhat vlastníků nacházet ztracená nebo ukradená vozidla.

 

Automobilky by data o spotřebitelích mohly nadále používat k jiným účelům, jako je interní průzkum nebo pomoc při hledání ukradených automobilů, pro účely bezpečnosti, diagnostiky, záruky a údržby. Automobilky také mohou data o řidičích využívat k různým účelům pokud jsou již anonymní a očištěna od informací, které by bylo možné použít k identifikaci jednotlivce, jako je standardní praxí u většiny společností, které pracují s podobnými údaji.

 

Profesor práv Paul Schwartz z Kalifornské univerzity, který se specializuje na ochranu soukromí, automobilky pochválil za ochotu omezovat dobu, po kterou si ponechávají informace, a používat je pouze k odůvodněným účelům. Uvedl, že společnosti mimo automobilový průmysl se potýkají s náročnější otázkou: Je porušením soukromí používání individuálních dat i poté, co jsou zbaveny všech identifikujících údajů?

 

„O osobních údajích se vede velká debata a logicky nemůžeme očekávat, že automobilový průmysl najde odpověď na něco, co jsme jako společnost dosud nedokázali vyřešit,“ uvedl Schwartz.