automobilová revoluce | Aktuality | autoweek.cz

Automobilová revoluce

Automobilová revoluce

06.11.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Na autosalonu v Tokiu byl podle očekávání představen také koncept sportovního automobilu od výrobce motocyklů Yamaha Sports Ride postavený s využitím revoluční technologie Stream Carbon, kterou navrhl Gordon Murray. Jde o studii, která by měla do budoucna změnit výrobu automobilů.
Koncept připravený firmou Yamaha na první pohled připomíná Mazdu MX5 Miata. V zádi dvoumístného vozu dlouhého 3900 mm je motocyklový motor Yamaha. Jenže v tomto případě se pod karoserií sportovního vozu ukrývá revoluční nosná struktura, která má ambici zcela změnit podobu automobilového průmyslu.
 
Tady nejde o to, že toto auto bude nepochybně nesmírně obratné a dynamické, protože má hmotnost jen 750 kg a nosná struktura je nesmírně tuhá. Jde o jeho uhlíkovou nosnou strukturu. Ta není jen lehká, ale především vyráběná zcela novým postupem.
 
Gordon Murray zhodnotil své zkušenosti se stavbou úspěšných monopostů formule 1 Brabham a McLaren, které získaly mnoho titulů mistra světa, a legendárního supersportu McLaren F1. Použil proto nosnou strukturu využívající uhlíková vlákna. Jím patentovaná technologie iStream ale umožňuje významným způsobem snížit výrobní náklady a zkrátit dobu proměny tkanin z uhlíkových vláken v pevnou sandwichovou strukturu tvořenou dvěma povrchovými vrstvami a voštinovým jádrem.
 
Yamaha už dříve postavila s využitím Murrayova iStreamu koncept malého městského automobilu Motiv, který vystavila na autosalonu v Tokiu v roce 2013. Ten by se měl dostat do sériové výroby v roce 2019. Murray sám už technologii iStream před pěti lety aplikoval pro zkušební minivozítka T.25 a T.27. Od té doby hledá partnery, kteří by jeho patentovanou technologii uvedli do praxe. U automobilek zatím neuspěl, ale dohodl se s Yamahou. Technologii iStream by měl použít i připravovaný nový sportovní automobil znovuobnovené anglické firmy TVR.
 
Technologie iStream je vhodná jak pro výrobu speciálních vozidel s produkcí okolo 1000 kusů ročně až po velkosériovou výrobu 350 000 kusů ročně.
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce
  • Automobilová revoluce