osamu suzuki vs. martin winterkorn | Aktuality | autoweek.cz

Osamu Suzuki vs. Martin Winterkorn

Osamu Suzuki vs. Martin Winterkorn

08.07.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

To, že partnerství mezi Volkswagenem a Suzuki neprobíhá podle původních představ obou stran, je jasné už delší dobu. Nyní se šéfové obou společností dostali na dálku do otevřeného sporu, na němž jsou zajímavé i použité prostředky.

Volkswagen v roce 2009 koupil za 2,5 miliardy dolarů 19,9 % akcií Suzuki Motor. Suzuki obratem odeslalo 1,13 miliardy dolarů zpět když nakoupilo 2,5 % akcií Volkswagenu. Tehdy se v souvislosti s výměnou majetkových podílů uváděly perspektivy výměny technologií v segmentech, v nichž je každý z partnerů silnější. Synergické efekty se přímo nabízely. Jenže od té doby se nic nestalo.

Už koncem roku 2010 předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piech vyjádřil svou nespokojenost nad vývojem situace. Na výroční tiskové konferenci na jaře letošního roku Martin Winterkorn odrazil dotěrné dotazy novinářů na toto téma vysvětlením, že je třeba překonat kulturní rozdíly, přičemž lehce naznačil, že s Japonci není snadné pořízení. Mnohem ostřejší kritice byl krátce na to vystaven ze strany akcionářů. Ty uklidnil alespoň tím, že vlastnictví akcií Suzuki přineslo do koncernové pokladny dosti tučný příspěvek ve formě dividend.

Nedávno Suzuki oznámilo, že namísto partnerství s Volkswagenem rozšiřuje spolupráci s Fiatem. Fiat bude pro SX4 dodávat turbodiesely 1,6 l, přičemž Suzuki už v licenci v Indii vyrábí turbodiesel Fiat 1,3 l.

V červnu se v německém Spiegelu objevily informace o tom, že ve Wolfsburgu narůstá nespokojenost s vývojem německo-japonské osy. Původ této informace byl tradiční. Nejvyšší představitel Volkswagenu Martin Winterkorn po oficiálním rozhovoru německým novinářům "mimo záznam" řekl, že Suzuki po Volkswagenu požaduje moderní technologie aniž by za to cokoliv nabízelo. K tomu dodal, že by Japonci potřebovali patřičné školení aby bylo možné s nimi dosáhnout dohody o nějaké formě spolupráce.

Uběhlo pár týdnů a na kritiku zareagoval osobně Osamu Suzuki. Patriarcha z vedení Suzuki Motor (Suzukimu je 81 let) k vyjádření svého hodnocení roku a půl partnerství s Volkswagenem nezvolil poznámky utroušené mimo záznam, ale internetový blog japonské agentury Nikkei. Pozoruhodné na tom je, že Suzukiho zpráva vyšla jen v japonštině - v anglické verzi blogu není k dispozici. Proto zprvu unikla zájmu zahraničních médií. Je ale logické, že tvrdá Suzukiho slova byla brzy přeložena a dostala se do světa. Z překladu, uvedeného TTCA, vybíráme hlavní Suzukiho myšlenky:

- Vedení Volkswagenu před časem sdělilo akcionářům, že chce rozšiřovat svůj vliv na vedení společnosti Suzuki. To mne znepokojilo, protože obě společnosti se dohodly, že zůstanou nezávislými partnery se shodným postavením. Protože naše společnosti jsou různě velké vedení Volkswagenu zřejmě nabylo mylného dojmu, že dostane Suzuki pod svou kontrolu. Jenže Suzuki podepsalo dohodu za podmínky, že bude rovnocenným partnerem. Podobná prohlášení proto nemůžeme akceptovat.

- Vyměnili jsme si mnoho poznatků. Hodně jsme se o Volkswagenu poučili a předpokládám, že Volkswagen začíná chápat Suzuki. Výsledkem toho je, že se vytrácí význam původního ujednání.

- Suzuki nečelí žádným problémům. Poučili jsme se o technologiích Volkswagenu a zjistili jsme, že žádná z nich pro nás není zajímavá abychom z ní měli okamžitý užitek. Suzuki pracuje na vlastních zelených technologiích. Naši inženýři v této oblasti dosahují lepších výsledků než jsem sám očekával.

- V současné době nemáme důvod pospíchat na spolupráci s Volkswagenem na kritických trzích, například na trhu malých aut v Indii.

- Pokud by se nám nedostávalo nějaké technické novinky, máme možnost se obrátit na jakoukoliv jinou společnost a těžit ze vzájemné výměny technických poznatků. Příkladem může být naše spolupráce s Fiatem.

- V současné době v automobilovém průmyslu nabývá na významu souboj technologií. Princip získávat kontrolu nad jinou automobilkou prostřednictvím výměny akcií už dávno nefunguje. Musíme zůstat nezávislí abychom zůstali atraktivním partnerem pro jiné automobilky z celého světa.

- Předpokládám, že mnohé z vás zajímá co se stane s partnerstvím mezi Suzuki a Volkswagenem. Chceme pokračovat v rozhovorech ve snaze vybudovat partnerství rovných. Já sám učiním maximum pro to, aby Suzuki bylo nezávislou a osobitou automobilkou a naplnil tak představy našich akcionářů i zákazníků.

- V současné době je naléhavá obnova po zemětřesení. To je záležitost, kterou musíme řešit okamžitě. Jistě že jsem zestárnul, ale jsem připraven usilovně pracovat spolu se zaměstnanci Suzuki.