miliardáři ve vesmíru | Doprava | autoweek.cz

Miliardáři ve vesmíru

Miliardáři ve vesmíru

01.08.2021 | | Aktuality

Nejnovější přehled novinek z oblasti mobility z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla v dopravním zpravodaji Euractiv. Připomíná mj. obrovský dopad vesmírné turistiky miliardářů na klima planety kvůli emisím CO2.
Vesmír má nepoznatelnou kvalitu, která může inspirovat. Jeho tichá rozlehlost je prostorem pro naši představivost. Po celá desetiletí měli ti, kteří se odvážili vydat se mimo oblast Země, v našich myslích romantickou pozici - muži a ženy, kteří spojovali velké znalosti s velkou odvahou. Dnes však je velká záhada vesmíru komoditou. Jsme svědky toho, jak se vesmír stává hrací plochou pro miliardáře. V současnosti se tato konečná hranice stala jen další položkou na seznamu hraček pro bohaté.
 
Zakladatel Amazonu a nejbohatší muž světa Jeff Bezos odstartoval v raketě falického tvaru aby strávil něco málo přes 10 minut ve vesmíru, což byla zářící reklama pro Bezosovu společnost věnující se vesmírné turistice Blue Origin.
 
Na rozdíl od zakladatele společnosti Virgin a kolegy vesmírného nadšence Richarda Bransona, který se v minulých dnech také vydal nad zemskou atmosféru, Bezos překročil tzv. Kármánovu linii - hranici 100 km nad Zemí, která je považována za počátek vesmíru. Jak Bezos rád připomíná tisku, Bransonovo nepřekročení této hranice znamenalo, že jeho označení jako astronaut má vedle sebe hvězdičku - na rozdíl od Bezosových 10 minut skutečného vesmírného času, což jej činí skutečným astronautem.
 
Na tiskové akci po jeho cestě Bezos pronesl komentář, jaký bychom očekávali od miliardáře, který se právě vrátil z výletu do vesmíru: „Chci poděkovat každému zaměstnanci Amazonu a každému zákazníkovi Amazonu, protože jste za to všechno zaplatili,“ řekl Bezos. Vzhledem k jednoznačnému odporu Amazonu proti odborům a pestré historii toho, jak bezohledně se chová ke svým zaměstnancům, jde o velmi výstižný komentář.
 
Přesto se zdá, že ti s hlubokými kapsami nejsou nijak zvlášť v ohrožení - Bezos tvrdí, že již na budoucí osobní lety do vesmíru prodal lístky v hodnotě téměř 100 milionů dolarů. Virgin Galactic si podobně klade za cíl v dlouhodobém horizontu uskutečnit 400 výletů ročně.
 
Využívání kosmického turismu však vyvolává otázky s ohledem na  životního prostředí. Vynesení raketou na oběžnou dráhu má hodně daleko k uhlíkově neutrálnímu chování. Zatížení klimatu tímto novým závodem v dobývání kosmu je obrovské. Za emise CO2 z této turistiky na okraj vesmíru zaplatí celá planeta vysokou cenu. „Pouhé 1 % těch nejbohatších je již zodpovědné za 50 % emisí z letectví. To se musí snížit, a vesmírná turistika přinese obrovské množství uhlíku a dalších znečišťujících látek do horních vrstev atmosféry,“ varovala aktivistka EU za změnu klimatu a dopravy Lorelei Limousinová.
 
Toyota prosazuje více aut s vodíkovým pohonem (tedy technologií, do níž investovala)
Společnost Toyota, jejíž hybridní model Prius se stal synonymem trendových a ekologických měst, se podle New York Times dostala do palby kritiky kvůli lobbingu proti přechodu na elektricky poháněná vozidla s akumulátory.
 
Přestože je japonská společnost v myslích mnoha lidí spojena s přechodem na elektrickou mobilitu, za zavřenými dveřmi se údajně  Toyota postavila proti plně elektricky poháněným vozidlům. Místo toho prosazuje používání hybridů a aut na vodíkový pohon s palivovými články.
 
Důvodem je skutečnost, že společnost masivně investuje do vozidel s vodíkovými palivovými články. Bohužel pro Toyotu prodej elektromobilů s akumulátory tuto technologii předstihuje. Toyota také údajně využila svou celosvětovou lobbyistickou sílu k prosazení uvolněnějších norem emisí a k boji proti podpoře elektromobilů. Toyota v prohlášení popřela, že by byla proti elektromobilům, ale dodala, že standardy účinnosti by měly vycházet z toho, jakou jednotlivé technologie mohou realisticky poskytovat.
 
Navzdory odporu některých automobilek Evropská komise navrhla právní předpisy, které by měly do roku 2035 vynutit, aby byla všechna nová vozidla prodávaná v EU bez emisí ve výfukových plynech. To je krok, který by měl předznamenat rozsáhlý přechod k elektricky poháněným vozidlům. Menší část prodeje budou pravděpodobně tvořit vozidla poháněná vodíkem, přičemž tato technologie je považována za prostředek vhodný k dekarbonizaci větších vozidel, především nákladních automobilů.
 
Komise dala zelenou italskému programu záchrany letišť ve výši 800 milionů eur
Brusel oznámil, že italská letiště a provozovatelé pozemního odbavení mají dostat 800 milionů eur na kompenzaci škod způsobených omezením cestování kvůli pandemii. Vedoucí evropské politiky hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová schválila italskou žádost o státní podporu, která bude mít formu přímých grantů postiženým společnostem.
 
„Letiště patří mezi společnosti, které byly obzvláště silně zasaženy vypuknutím koronaviru. Tento systém podpory ve výši 800 milionů eur Itálii umožní nahradit jim škody způsobené přímým důsledkem cestovních omezení, která Itálie a další země musely zavést, aby omezily šíření viru,“ uvedla Vestagerová.
 
Při svém rozhodování Komise uvedla, že vypuknutí koronaviru je kvalifikováno jako „Výjimečná událost, která ospravedlňuje výjimečné intervence ze strany členských států.“
 
Odbory varují, že nový návrh emisních povolenek zhorší energetickou chudobu
„Energetická chudoba by se mohla ještě zhoršit, protože ceny energií a dopravy v rámci navrhovaného přepracovaného systému obchodování s emisemi, který navrhla Evropská komise, porostou,“ varovala Evropská konfederace odborových svazů (ETUC), přičemž podobné obavy vyjadřují i další zúčastněné strany.
 
„Legislativní balíček Evropské komise Fit for 55 neposkytuje spravedlivou energetickou transformaci, kterou EU slíbila. Fit for 55 bude penalizovat chudé Evropany,“ uvedla Martha Myersová, aktivistka v oblasti klimatické spravedlnosti pro Friends of the Earth Europe a koordinátorka koalice Right To Energy.
 
Prodej elektrických vozidel ve Francii se za poslední dva roky ztrojnásobil
Prodej plug-in hybridů a elektromobilů ve Francii v prvním pololetí vzrostl trojnásobně z 2,5 % všech prodaných vozidel v roce 2019 na 7,5 % dnes. Nárůst prodeje je spojen s vysokými elektrickými bonusy poskytovanými kupujícím podle plánu obnovy země, přezdívaného France Relance.