autosalon v detroitu | Aktuality | autoweek.cz

Autosalon v Detroitu

Autosalon v Detroitu

17.01.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Vrátí klesající cena ropy nadšení Američanů z výkonných aut s velkou spotřebou a zastaví nástup vodíku? Nebo budeme auta tisknout na 3D tiskárnách?

Autosalon v Detroitu mnohé naznačuje, ale současně potvrzuje skutečnost, že je stále více výstavou především pro novináře a předvádějící se šéfy automobilek než pro veřejnost. S více než 40 premiérami sériových aut a konceptů má autosalon v Detroitu návštěvníkům co nabídnout. K vidění jsou atraktivní kupé, sedany i pick-upy, nechybějí vozidla s elektrickým pohonem i palivovými články ani autonomní automobily. Jenže pokud hledáme opravdu významnou novinku, tak zůstaneme na rozpacích.

 

Nejvýznamnější auta amerického trhu, tedy nové generace velkých pick-upů americké Velké trojky, se představily v předchozích letech a skutečné technické inovace byly k vidění před několika dny v Las Vegas na veletrhu spotřební elektroniky CES. A jak je v posledních letech obvyklé, ty skutečně důležité premiéry se už dávno nevystavují v Detroitu, ale o pár týdnů později v Chicagu, kam přece jen chodí víc návštěvníků (ale kam evropští novináři nejezdí).

 

Mnohem zajímavější bylo to, o čem se mluvilo v zákulisí. Detroitem samozřejmě nejvíce hýbe klesající cena ropy a z toho plynoucí snižování ceny pohonných hmot. V důsledku toho se rychle vytrácí rostoucí nadšení z úsporných turbodieselů. Novináři s nadšením píší o vracejícím se zájmu o velká výkonná auta, u nichž už se nemusí majitel zase starat o spotřebu.

 

Ve skutečnosti to není trend posledních týdnů. Ve Spojených státech totiž zájem o velká auta roste už mnohem delší dobu. Vloni tak prodej vozů SUV a crossoverů dosáhl plné třetiny ze všech prodaných vozů.

 

Představitelé automobilového průmyslu ale nehodlají investice do úspornějších vozidel jen tak rychle odepisovat, aby se k nim dříve či později stejně museli vracet. Šéfka GM Mary Barraová ujistila, že nehodlá investice do těchto programů v žádném případě snižovat.

 

Co skutečně zaujalo? Ford GT, Toyota Tacoma, Buick Avenir, Acura (tj. Honda) NSX, nový Chevrolet Volt spolu se z něho odvozeným minivanem Bolt, Ram Rebel, Alfa 4C Spider a Ford Shelby Mustang GT350R budí zájem veřejnosti. Skutečné novinky, jako Cadillac CTS-V nebo Lexus GS F, se navzdory návratu motorů V8 trochu ztrácejí v ústraní.



Ford GT tu není proto, aby ke značce Ford přilákal příznivce supersportů, ale aby automobilka získala zkušenosti se zpracováním uhlíkových kompozitů a veřejnosti ukázala, že zvládne totéž, co BMW nebo Toyota. Do poslední chvíle utajovaný projekt vozu s motorem EcoBoost V6 twin turbo před zadní nápravou, ale ve skutečnosti stržil vlnu kritiky kvůli svému designu.

 

Nová Acura NSX naznačuje to samé, co svého času první NSX - schopnost inženýrů Hondy zvládat nejnovější techniku na nejvyšší úrovni, v tomto případě hybridní pohon se třemi elektromotory. Cílem je samozřejmě znovuoživit trochu se vytrácející nadšení amerických motoristů pro značku Acura (v Evropě tomu bude se značkou Honda stejně).

 

Nissan Titan ukazuje, že se japonská automobilky nevzdává ve svém úsilí oslovit nejvýznamnější skupinu amerických zákazníků - zájemce o velké pick-upy. Nový Titan se cíleně podobá nejprodávanějšímu autu v USA Fordu F-150, což může být výhodou i nevýhodou, unikátní ale je nabídka turbodieselu V8 Cummins.

 

To Toyota Tacoma se v kategorii kompaktních pick-upů nepochybně proti Chevroletu Colorado a GMC Canyon i nadále dokáže prosadit a udrží si v něm vedoucí postavení.

 

Společnost Local Motors z Phoenixu v Arizoně předvedla elektromobil Strati, vyrobený metodou 3D tisku. Využitím Thermowood CNC Routeru vznikla karoserie sestávající ze 212 vrstev z ABC plastu, tvořeného vyztuženým kompozitem na bázi uhlíkových vláken. Do této struktury byly přidány další díly, jako sedadla, pohonná jednotka, elektrovýbava a kola s pneumatikami. Toto vozidlo bylo už k vidění na veletrhu výrobních technologií v Chicagu vloni v létě. V Detroitu ale bylo atrakcí výrobní zařízení, na němž byl druhý vůz během 44 hodin vyroben přímo na místě. K výrobě bylo potřeba 500 kg ABC plastu v celkové ceně 5500 USD. Pohonná jednotka byla převzata z elektrovozítka Renault Twizy.

  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu
  • Autosalon v Detroitu