avtovaz se připravuje na čínskou invazi | Aktuality | autoweek.cz

AvtoVAZ se připravuje na čínskou invazi

AvtoVAZ se připravuje na čínskou invazi

16.07.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Během podzimu uvede ruská automobilka AvtoVAZ tři zcela nové modely - v září vůz Lada Kalina Cross, v říjnu nové SUV Lada 4x4 Urban a v listopadu Lada Largus Cross. Podoba Lady Kalina Cross se zrodila na základě dotazníku na facebooku, na nějž reagovalo 60 000 zájemců.

Rusové jsou nadšenými příznivci SUV, off roadů a crossoverů. Proto vedení AvtoVAZ věří, že třemi verzemi s přídomkem Cross oživí zájem o své nejprodávanější modely.

 

Modelu Lada Kalina se od roku 2005 do května 2014 prodalo přes 771 000 kusů. Kalina Cross vychází z verze karoserie kombi. Kromě mnoha plastových doplňků na karoserii má světlou výšku zvýšenou o 23 mm na 208 mm. To sice není hodnota konkurující SUV, ale stále znatelně vyšší než například u Octavie Scout.

 

Zahájení výroby Lady Kalina Cross je plánováno na září a až poté bude oznámena i cena. Zájem o Kalinu Cross je ale přesto už dnes obrovský. Její podoba vznikala velmi neobvykle. Automobilka oslovila potenciální zákazníky prostřednictvím facebooku. Na její výzvu reagovalo 60 000 lidí. Z jejich odpovědí nejen vzešel tento model, ale též byly definovány požadavky, na jejichž základě designéři navrhli konečnou podobu vozu, kombinující schopnost překonávat překážky a přitom zvládat i nástrahy městského provozu, což v ruských podmínkách nezřídka znamená i větší nároky v podobě obrubníků, kolejí a hlubokých děr.

 

Modelu Lada Largus, což je upravená Dacia Dokker, bylo za dva roky dodáno 104 000 kusů.

 

SUV Lada 4x4 se od roku 1997 v Rusku prodalo 755 000 kusů, ale celkem bylo za 20 let vyrobeno více než 1,2 milionu těchto vozů, přičemž významná část produkce šla na export. Lada 4x4 navazuje na tradici modelu Lada Niva, ovšem na označení Niva má výhradní právo společný podnik GM-AvtoVAZ. Dnes jméno Niva nesou automobily vyráběné v Togliatti pod značkou Chevrolet.

 

Šéf AvtoVAZu Bo Andersson od nové generace tohoto vozu očekává úspěch i na skandinávských trzích. Výhodou Lady by zde podle Anderssona měly být zkušenosti s bezproblémovým provozem v extrémně nízkých teplotách. Ve Finsku, Švédsku a Norsku by prodeji měla pomoci i bezkonkurenční cena daná mj. též současným nízkým směnným kurzem rublu.

 

Už v roce 2015 má přijít zcela nový model Vesta. Lada Priora je v prodeji už osm let. To sice není na ruské poměry dlouhá doba, ale zájem kupujících o tento model (v roce 2012 byl nejprodávanější na ruském trhu) rychle klesá navzdory loňskému rozšíření základní výbavy. Ve výrobě by ale Priora měla vydržet až do roku 2018. Nejnověji tedy dostane robotizovanou převodovku vycházející ze stávající přímo řazené, dodávané z Japonska. Další inovace se budou týkat zkvalitnění interiéru, úprav pérování a zlepšení brzd.

 

Novinky přijdou i u dalších modelových řad. Základní levný model Lada Granta, který je už dva roky nejprodávanějším vozem v Rusku, dostane spolu s modelem Kalina od roku 2016 novou podobu ve stylu konceptu XRay z roku 2012 podle návrhu Steveho Mattina. Granta navíc přijde s mnohem bohatší základní výbavou (mj. i s airbagy pro cestující vzadu)

 

Pro značku Lada ale to jsou jen první malé krůčky k naplnění cíle Carlose Ghosna. Automobilka AvtoVAZ v Togliatti je plně pod kontrolou aliance Renault-Nissan. Renault (a Dacia) i Nissan AvtoVAZu poskytují významnou technickou pomoc při vývoji nových modelů a zvyšování efektivity výroby. K tomu by měl pomoci i uvažovaný dovoz komponent z Turecka.

 

V současné době AvtoVAZ produkuje 550 000 aut ročně, ale Ghosn požaduje brzké překročení hranice produkce milionu vozů. Nepůjde jen o vozy značky Lada, ale také o auta se značkami Renault, Nissan a Datsun. Společně chce Ghosn do roku 2016 získat podíl 20 % na ruském trhu. Ani v nejmenším se při tom neobává kanibalizace mezi značkami. Odlišnost mezi nimi bude jasně daná nejen cenou, ale též orientací - zájemci o značku Lada volí ruské produkty, zatímco kupující Datsunu hledají zahraniční značky.

 

Zajímavý je pohled Bo Anderssona na největší konkurenty AvtoVAZu na ruském trhu v nejbližší budoucnosti - kromě Volkswagenu a General Motors (Andersson v letech 1993 až 2009 pracoval pro GM) vyzdvihl především už nyní na ruském trhu velmi aktivní čínské automobilky Geely a Lifan!