přichází zákaz spalovacích motorů | Doprava | autoweek.cz

Přichází zákaz spalovacích motorů

Přichází zákaz spalovacích motorů

15.06.2022 | | Aktuality

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv s nejnovějším souhrnem zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Jsou chvíle, kdy bezútěšné politikaření Evropského parlamentu vystřídají vášnivé diskuse, když se monotónní mluvící hlas stovek europoslanců konečně zvýší a naplní skutečnými emocemi. V takovýchto chvílích se reputace evropské politiky jako hloupé stává nezaslouženou. Spíš je to operní, shakespearovské. Po měsících budování se aliance náhle rozpadají. Zrady se odhalují. Vzplanou emoce.
 
Přesně tak to bylo minulý týden, když Evropský parlament hlasoval o několika klíčových souborech v balíčku Komise Fit for 55, sérii klimatických zákonů, které mají do roku 2030 snížit emise o 55 %. Došlo k několika překvapením, zejména zamítnutí revize systému obchodování s emisemi, která se nyní vrací do výboru k dalšímu doladění.
 
Ale z pohledu dopravy bylo nepochybně největší novinkou rozhodnutí Parlamentu, který se postavil za zákaz prodeje nových aut s motory na benzin i naftu od roku 2035. Tváří v tvář silné konzervativní opozici Evropský parlament těsnou většinou odhlasoval podporu návrhu Evropské komise na úplný zákaz nových vozidel s emisemi CO2 do roku 2035. Jde o závažné rozhodnutí, které, bude-li schváleno, účinně ukončí automobilovou technologii minulého století - spalovací motor.
 
Ekologicky smýšlející europoslanci měli z výsledku samozřejmě obrovskou radost. „Auta se 100% nulovými emisemi v roce 2035! Velmi vítám hlasování o normách CO2. Tento postoj Evropského parlamentu je důležitým vítězstvím a je v souladu s naším cílem klimatické neutrality,“ napsal na twitteru francouzský zákonodárce Pascal Canfin.
 
Ne všechny politické skupiny však byly spokojeny. Středopravá skupina EPP zákaz nepodpořila. Místo toho prosazovala kompromis, který by umožnil používání syntetických e-paliv a umožnil pokračování prodeje spalovacích motorů. „Většina Evropského parlamentu dnes otevřeně opustila princip technologické neutrality. Spalovací motor má být zakázán. Přesto spalovací motor nabízí skvělé příležitosti, zejména se syntetickými palivy,“ řekl po hlasování stínový zpravodaj skupiny EPP Jens Gieseke.
 
Francouzský a německý automobilový průmysl byl jednotný. Francouzský automobilový průmysl jednomyslně odsoudil hlasování Evropského parlamentu o zákazu výroby automobilů se spalovacím motorem od roku 2035 s argumentem, že jde o „průmyslovou destrukci“ a „krok do neznáma“.
 
Německé automobilové asociace se po rozhodnutí Evropského parlamentu bouří s tím, že je to příliš ambiciózní a nákladné rozhodnutí, které jde proti zájmu trhu a občanů. Prezidentka německého Sdružení automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová poukázala na nedostatek nabíjecí infrastruktury v Evropě pro vozidla s alternativním pohonem. „Evropský parlament dnes přijal rozhodnutí proti občanům, proti trhu, proti inovacím a proti moderním technologiím,“ řekla.
 
Francouzští komentátoři automobilového sektoru byli podobně pesimističtí. „Nemyslím si, že budeme mít klienty pro elektromobily. Mějte na paměti, že jsou dvakrát dražší než auta se spalovacími motory,“ řekl prezident francouzského odborového svazu výrobců automobilů PFA Luc Chatel.
 
Je třeba zdůraznit, že jen proto, že zvolení europoslanci podporují určitou pozici, neznamená to, že se hned stane zákonem. Musí být ještě dohodnuta Radou EU, zastupující vlády členských států. Proto se spekuluje o tom, zda jedna z velkých evropských zemí vyrábějících auta zasáhne, aby zachránila spalovací motor tím, že odmítne zákaz jeho prodeje.
 
Ale ať už bude nebo nebude legislativa v Radě nakonec schválena, podpora Parlamentu vysílá silný signál - budoucnost bude spíše znít jako tiché kvílení elektrického vozidla než řev spalovacího motoru.
 
Španělsko jako globální centrum udržitelné mobility
Autor tohoto zpravodaje si v Madridu momentálně užívá (resp. snáší) teploty blížící se ke 40 ®C. Je zde na zahájení kongresu Global Mobility Call, který by měl přilákat asi 7000 účastníků z celého světa, aby se podívali na budoucnost dopravy. Je obtížné plně popsat iniciativu Global Mobility Call, ale stačí říci, že pokrývá všechny aspekty dopravy. To znamená od elektrických skútrů ve městech po mezinárodní lety, od samořídících aut po přeshraniční železniční spojení.
 
Už kvůli samotnému rozsahu konference je těžké o ní psát (horlivý profesor žurnalistiky, který se snaží proniknout do toho, že články musí mít přesně definované zaměření, jednou poznamenal, že „příběh, který je o všem, je ve skutečnosti o ničem“). I když je to obtížné zapouzdřit, je pravděpodobné, že bude fascinující se zúčastnit.
 
Akce má podporu na vysoké úrovni. Mezi účastníky patří španělský premiér Pedro Sánchez, španělská ministryně dopravy Raquel Sánchez Jiménezová a komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová.
 
Organizátoři doufají, že akce pomůže dostat Madrid a Španělsko v širším měřítku na mapu jako centrum udržitelné mobility. Představte si, co Web Summit, jedna z největších světových technologických konferencí, udělal pro Dublin (tedy ještě předtím, než se organizátoři dostali do sporu s irskou vládou a rozhodli se přesunout akci do Lisabonu). Jeho cílem je ukázat, že Španělsko hluboce přemýšlí o tom, jak se můžeme pohybovat udržitelněji, a má k tomu odborné znalosti soukromého sektoru i politickou podporu, aby se to stalo skutečností.
 
Sní Dánové ze střední třídy o tom, že se zbaví svého kola kvůli autu?
Navzdory tomu, že mají mnoho společného, ​​existují některé věci, v nichž je mezi Američany a Evropany rozdíl: ovládání zbraní, velikost porcí, kolik svátků (nebo „dnů dovolené“) je vhodné vybrat si za rok…
 
Dalším prvkem, který, jak se zdá, mate velkou část Spojených států, je to, že někteří obyvatelé severní Evropy trvají na jízdě na kole víc než na řízení aut. Zatímco o velké části Evropy (ne-li o většině) lze říci, že je zaměřena na automobily, USA jsou úplně v jiné lize. Některé příměstské oblasti nemají chodníky pro pěší, protože se předpokládá, že majitelé domů budou řídit. Chůze a veřejná doprava jsou v některých částech země považovány za poslední záchranu chudých.
 
Toto rozdělení minulý týden názorně ilustrovala bývalá americká velvyslankyně v Dánsku Carla Sandsová, kterou do této role jmenoval bývalý prezident a potenciální vzbouřenec Donald Trump. „V Dánsku si lidé ze střední třídy nemohou dovolit řídit auto. Mají kolo a na dlouhé výlety jezdí vlakem. Můj řidič na ambasádě jel hodinu ve sněhu, aby se dostal do práce. To je budoucnost, kterou chce Bidenův tým pro Američany. Opravdu to je to, co chcete?" tweetovala.
 
Dánové rychle začali tweet zesměšňovat, zveřejňují obrázky vysoce postavených politiků na kolech a sarkasticky naříkají nad svou chudobou.
 
Fascinující spojení od výzkumníka mobility Dr. Giulia Mattioliho však poukazuje na to, že Dánové poměrně často říkají, že si nemohou dovolit auto - mnohem častěji než občané v zemích, jako jsou Itálie nebo Kypr. Tvrdí, že to není důkazem toho, že Dánové jsou nuceni ke skromné ​​existenci, o které se velvyslankyně zmiňuje, ale spíše to, že ve společnostech, kde auto není nezbytné, na něj lidé častěji pohlížejí jako na extravaganci. A naopak, pokud je auto nutné kvůli nedostatku alternativ, lidé pravděpodobně přijmou jeho cenu a pak prostě bojují, protože část jejich příjmů jde na palivo, pojištění a tak dále.