strategický plán kia | Aktuality | autoweek.cz

Strategický plán Kia

Strategický plán Kia

09.02.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Kia odhalila strategický plán transformace se zaměřením na elektromobily a řešení mobility.
Kia na letošním Dni investorů s CEO, pořádaném digitální formou v Soulu, oznámila podrobnosti aktualizovaného strategického Plánu S se zaměřením na budoucí podnikatelské aktivity. Ambiciózní novinky středně- až dlouhodobého strategického plánu prezentoval prezident a CEO  společnosti Kia Ho Sung Song.
 
Obchodní plán pro rok 2021 je globální prodej v objemu 2 922 000 vozidel (, meziroční nárůst o 12,1 %), tržby na úrovni 65,6 bilionu jihokorejských wonů (meziroční nárůst o 10,8 %) a provozní zisk 3,5 bilionu wonů (meziroční nárůst o 70,1 %). S ohledem na vyšší ziskovost nových modelů elektromobilů poupravila Kia směrem nahoru cílovou marži provozního zisku oproti údajům zveřejněným vloni. Kia nyní plánuje dosáhnout v roce 2021 marže provozního zisku na úrovni 5,4 ˇ, resp. 7,9 % v roce 2025.
 
Plán S automobilky Kia byl doplněn o tři klíčové pilíře:
- Urychlení přechodu k elektromobilům - do roku 2026 mít kompletní modelovou sestavu 11 elektromobilů zahrnující 7 vyhrazených elektromobilů, roční prodej na úrovni 1,6 milionu ekologických vozidel do roku 2030
- Intenzivnější zaměření na jednoúčelová vozidla (PBV) - uvedení prvního modelu PBV v roce 2022, roční prodeje na úrovni 1 milionu vozidel do roku 2030
- Rozvoj budoucích služeb mobility - diverzifikace služeb v souladu s potřebami zákazníků.
 
Urychlení přechodu k elektromobilům
Do roku 2030 bude prodej ekologických vozidel (vč. elektromobilů, hybridních elektromobilů a plug-in hybridů) tvořit 40 % celkového prodeje značky Kia při plánovaném ročním prodeji 1,6 milionu kusů. V tomto kontextu plánuje Kia do roku 2030 navýšit prodej elektromobilů na 880 000 kusů.
 
Počínaje uvedením prvního vyhrazeného elektromobilu ještě v tomto roce plánuje Kia do roku 2026 rozšířit modelovou nabídku elektromobilů na 11 nových modelů - sedm vyhrazených elektromobilů postavených na podvozkové platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform) a 4 odvozených od stávajících modelů se spalovacím motorem. První vyhrazený elektromobil značky Kia, zatím s kódovým označením CV, bude vybaven asistentem pro jízdu na dálnici úrovně 2 (technologie HDA2). Od roku 2023 budou elektromobily Kia vybaveny tzv. pilotem pro jízdu na dálnici (Highway Driving Pilot, HDP), jenž je klíčovým výsledkem vývoje autonomního řízení úrovně 3.
 
Intenzivnější zaměření na jednoúčelová vozidla
Kia v roce 2022 odhalí své první jednoúčelové vozidlo (PBV) a podle poptávky trhu plánuje představit další vozidla tohoto typu. Firma plánuje do roku 2030 dosáhnout roční prodej na úrovni 1 milionu kusů a stát se světovým leaderem trhu s jednoúčelovými vozidly. Kia vyvine nejrůznější specializovaná vozidla postavená na vlastní vyhrazené „skateboardové“ architektuře pro jednoúčelová vozidla.
 
Kia plánuje další rozvoj aktivit na poli jednoúčelových vozidel cestou přirozených inovací ve spolupráci s dalšími firmami v rámci vývoje mikro- až velkoformátových platforem pro automatizovanou rozvážku zboží a odvětví e-commerce. Firma rovněž posune vývoj vlastní vysoce přizpůsobitelné maloformátové platformy a technologií v očekávání celosvětového nárůstu poptávky po uvedených službách.
 
Rozvoj budoucích služeb mobility
Kia rozšíří stávající služby v sektoru B2C. Svoji službu sdílení automobilů Wible ve Španělsku rozšíří o produkty s prozatímním označením Wible Más a Wible Empresas. Služba užívání vozidel KiaMobility, spuštěná loňského září coby pilotní projekt v Itálii a Rusku, se objeví i na dalších evropských trzích.
 
V sektoru B2G (firmy vs. státní správa) a B2B plánuje Kia spustit službu postavenou na kombinaci předplatného a sdílení elektromobilů. Tato nová koncepce služeb mobility přinese možnost používání vozidel k pracovním účelům během pracovního týdne a jejich pronájmu zájemcům o víkendech.
 
Program předplatného Kia s označením Kia Flex, uvedený v Koreji v roce 2019, se letos spustí v globální verzi pod názvem Kia Subscription (Předplatné Kia). Provoz této služby bude zajišťovat firma Sixt Leasing, která vloni přešla do vlastnictví skupiny HMG, přičemž vozidla budou k dispozici u regionálních poboček a prodejců společnosti.
 
Vyvážený růst na rozvinutých i rozvojových trzích
Kia zvýšila středně- až dlouhodobý plán prodeje na 3,8 milionu vozidel v roce 2025. Podíl ekologických vozidel by měl v roce 2021 dosáhnout 10 % a do roku 2025 se má zvýšit na 22 %. Na rozvojových trzích firma zvýší svůj tržní podíl prostřednictvím místní výroby montážních setů CKD
 
Zlepšení produktové skladby
Kia očekává další pokračování růstu průměrné prodejní ceny a vylepšování produktové skladby, což vloni přispělo k nárůstu ziskovosti firmy. Konkrétně lze očekávat pokračující zvyšování procentního podílu vozů pro volný čas, a to z 56 % v roce 2020 na 65 % v roce 2025.
 
Zvyšování ziskovosti elektromobilů
Očekává se, že Kia díky uvedení elektromobilu CV ještě v tomto roce dosáhne nové úrovně ziskovosti v tomto segmentu. Firma očekává, že v roce 2025 vykáže ziskovost na úrovni stávajících modelů se spalovacím motorem. Společnost dále předpovídá průběžné snižování nákladů na elektromobily díky úsporám z rozsahu s ohledem na rostoucí objem výroby elektromobilů a snižování materiálových nákladů prostřednictvím investic do výzkumu a vývoje.