existuje v číně nadkapacita v automobilovém průmyslu? | Aktuality | autoweek.cz

Existuje v Číně nadkapacita v automobilovém průmyslu?

Existuje v Číně nadkapacita v automobilovém průmyslu?

10.11.2009 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Mnoho automobilek letos v Číně rozšířilo kapacitu výroby. I kdyby toto odvětví mělo nadbytečnou kapacitu, nemusí se jednat o negativní situaci.

Důvody jsou následující. Zaprvé, poptávka je stále silná a trh ani letos nebyl přesycen. Podle čínské asociace automobilek se během devíti měsíců roku 2009 po celé zemi prodalo 9,7 milionů vozů. Tento údaj představuje nárůst o 34,2 % oproti předchozímu roku a je už rovněž vyšší než celkový prodej za loňský rok, který byl 9,4 milionů vozů. Ve snaze uspokojit nečekaně vysokou poptávku většina automobilek v Číně v současné době zavádí další směny, aby zvýšily počet vyrobených vozů.

Je pravdou, že řada mezinárodních automobilek, jako jsou Ford a Volkswagen, a téměř všichni místní hráči budují v Číně nové výrobní závody. Jen málo z nich očekává, že současný nárůst prodeje, který byl podnícen padesátiprocentním snížením nákupní daně pro malé automobily zavedeným na začátku roku, bude pokračovat i v roce 2010.

Čínská ekonomika však roste. Očekává se, že HDP ve třetím čtvrtletí tohoto roku dosáhne 9 %. Ve druhém čtvrtletí to bylo 7,9 %. Automobilový trh zde má stále obrovský potenciál. Poradenská firma Deloitte odhaduje, že v Číně statisticky připadá 23 automobilů na 1000 obyvatel, což je velmi hluboko pod světovým průměrem.

To znamená, že třebaže míra využitelnosti kapacit odvětví mírně poklesne, perspektivy tohoto trhu zůstávají stále velké. Analytici předpokládají, že průměrná využitelnost kapacity se v příštím roce poklesne pod 70 %. Určitý nadbytek kapacit však na mladém a rychle se rozvíjejícím trhu není na škodu. Stane se impulsem pro konsolidaci, která pročistí trh od slabých hráčů.

Z uvedeného ale také vyplývá, že ještě po nějaký čas velké čínské automobilky nebudou mít potřebu komplikovat si život vývozem části výroby do zahraničí. Jiná je ale situace u menších výrobců, kteří začínají mít na domácím trhu problémy. Od těch ale v žádném případě nelze očekávat slušnou technickou úroveň pouze nízkou cenu odpovídající nízké kvalitě.