brabham je zpět | Aktuality | autoweek.cz

Brabham je zpět

Brabham je zpět

11.05.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jméno Brabham se řadí mezi ta nejslavnější historie formule 1. Jack Brabham byl třikrát mistrem světa, přičemž třetí titul získal jako jediný v historii s vozem nesoucím jeho jméno. Značka Brabham získala celkem čtyři tituly mistra světa. Nyní se vrací se supersportem BT62.
Firma Brabham Automotive v Londýně v Australian House představila nový supersport BT62. Při velkolepé prezentaci novinky nechybělo několik monopostů formule 1 značky Brabham - včetně prvního vozu F1 a auta, s nímž Sir Jack získal titul mistra světa v roce 1966.
 
Slavná historie ve F1
Firmu Brabham založil v roce 1961 tehdy dvojnásobný mistr světa Australan Jack Brabham spolu s přítelem z Austrálie Ronem Tauranacem. První závodní auto původně neslo jméno MRD (Motor Racing Development), ale jejich první zákazník Jo Schlesser z Francie Australanům vysvětlil, že výslovnost této zkratky je pro Francouze poněkud choulostivá. Proto dostalo přednost obchodně zajímavější jméno Brabham s typovým označením BT, připomínajícím oba zakladatele.
 
Závodní vozy Brabham byly úspěšné po sportovní i obchodní stránce - od poloviny 60. let patřily k nejrozšířenějším v rukou soukromých týmů. V roce 1966 se Jack Brabham stal prvním a jediným mistrem světa s vozem, který nesl jeho jméno a na jehož konstrukci i výrobě se osobně podílel. V roce 1970 Sir Jack skončil se závoděním a firmu přenechal Ronu Tauranacovi. Ten ji koncem roku 1971 prodal Berniemu Ecclestoneovi, který jméno Brabham s pomocí geniálního konstruktéra Gordona Murraye vrátil na výsluní. Po vystřídání několika dalších majitelů ale firma v roce 1992 zanikla.
 
Návrat díky Davidu Brabhamovi a Fusion Capital
Všichni tři synové Jacka Brabhama (Sir Jack zemřel v roce 2014 ve věku 88 let) byli úspěšnými závodníky.  Nejmladší z nich David, mj. vítěz z Le Mans v roce 2009 s vozem Peugeot, získal zpět práva na použití rodinného jména a po dvanáctiletém úsilí ho vrací k životu. Projekt automobilu se jménem Brabham se začal rodit v roce 2014 původně s cílem postavit auto pro Le Mans. Až v roce 2016 měl David Brabham pohromadě vše potřebné, aby bylo možné skutečně začít. Především získal podporu australského investičního fondu Fusion Capital, který projekt financuje.
 
Společníkem Davida Brabhama je zástupce Fusion Capital Christian Reynolds, který je zkušeným inženýrem se zkušenostmi z vývoje vozů pro MG Rover, BMW, Lotus a Tesla Motors. Počátkem letošního roku byla v Londýně s pomocí Fusion Capital založena společnost Brabham Automotive. Důležitým partnerem je australská pobočka firmy ZF, která pro projekt vyrobila mnoho komponent.
 
Nejmodernější technika
Brabham BT62 je dlouhý 4460 mm s rozvorem náprav 2695 mm a rozchodem kol 1649 mm vpředu a 1597 mm vzadu. Nádrž paliva má objem 125 l. Nosná struktura s vestavěným ochranným rámem je z uhlíkového kompozitu, stejně jako panely karoserie, obrovské přítlačné křídlo na zádi a podlaha vozu se splitterem a difuzorem, zatímco podběhy kol jsou z kompozitu na bázi kombinace uhlíkových a kevlarových vláken. Díky tomu je hmotnost vozu jen 972 kg s rozložením mezi nápravy 41/59 %. Tvary karoserie vyvozují aerodynamický přítlak 12 kN, což odpovídá hmotnosti 1200 kg.
 
Závěsy kol jsou lichoběžníkové. Pérování je vinutými pružinami kombinovanými se čtyřcestnými nastavitelnými tlumiči Öhlins TTX. Šestipístkové brzdy mají uhlíkové kotouče - vpředu o průměru 380 mm a vzadu 355 mm. Také brzdové destičky jsou uhlíkové - tuto kombinaci jako první v historii použil v roce 1976 Brabham BT45 ve formuli 1!
 
Záhadný V8
První australský supersport BT62 pohání nepřeplňovaný motor V8 5,4 l 4x OHC, u něhož je uvedena značka Brabham. Brabham původ motoru nespecifikoval, jen potvrdil, že nevznikl jako originální konstrukce, ale jeho základ se kupuje od nejmenované automobilky, která souhlasila s jeho přestavbou a přejmenováním. Vnější podoba motoru i některé jeho parametry naznačují, že jeho základem je Ford Modular V8 známý například z Mustangu GT350R.
 
Motor má vrtání 94 mm a zdvih 97 mm, tedy zdvihový objem 5387 cm3, a kompresní poměr je 10,5:1. Největší výkon je 522 kW (710 k) při otáčkách 7400/min a točivý moment 667 N.m při 6200/min. To jsou na motor vycházející ze sériové produkce a bez přeplňování pozoruhodné parametry. Zajímavé je, že pečliví pozorovatelé při představení vozu u motoru objevili čidlo kvality paliva, což naznačuje možnost použití nejen prémiového benzinu, ale i etanolového paliva E85.
 
Převodovka je závodní šestirychlostní Holinger se sekvenčním řazením aktivovaným páčkami pod volantem vyrobeným z uhlíkového kompozitu a plným různých ovladačů a spínačů. Interiér je jinak prakticky bez ovladačů, protože k ovládání všech dalších funkcí slouží dotykový displej. Za volantem je monochromatický displej v roli přístrojového panelu. Sedadla potažená alkantarou jsou vybavena šestibodovými bezpečnostními pásy.
 
Jen 70 kusů
BT62 se bude vyrábět v moderní továrně v průmyslové zóně Edinburgh Parks nedaleko Adelaide. V plánu je produkce 70 vozů jako symbolu 70 let mezi rokem 1948, kdy Jack Brabham začal svou závodní kariéru, a rokem 2018, kdy vznikla Brabham Automotive. Prvních 35 vozů bude zabarveno na připomínku 35 vítězství vozů Brabham ve velkých cenách. Prodejní cena je 1,8 milionu dolarů.
 
Touhou Davida Brabhama je vrátit jméno Brabham na závodní tratě do Le Mans a mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. BT62 nebyl konstruován pro konkrétní kategorii, ale od počátku vznikal s tím, že by měl vytvořit vhodný základ pro následný vývoj závodního vozu.

  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět
  • Brabham je zpět