brembo dodává brzdy pro le mans | Aktuality | autoweek.cz

Brembo dodává brzdy pro Le Mans

Brembo dodává brzdy pro Le Mans

18.06.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Brembo dodává v Le Mans brzdy pro prototypy LMP1 i pro vozy GTE Pro. Prototypy vybavené brzdami Brembo vyhrály 24 z posledních 27 ročníků Le Mans a vloni je použili vítězové kategorií LMP1, LMP2 a GTE-Am.
Brzdy Brembo dovezly k vítězství 13x vozy Audi, 5x vozy Porsche a dále vozy značek Peugeot, McLaren, Mazda a Mercedes-Benz.
 
Ač je okruh Sarthe velmi dlouhý, brzdí se v Le Mans pouze 11x v každém kole. Prototypy LMP1 v průběhu závodu ujedou 15 % času při brzdění. U těžších vozů GTE Pro to je 17 % délky závodu. Průměrné zpomalení u prototypů LMP1 (jejich hmotnost je u vozů s hybridním pohonem 875 kg, u nehybridních 855 kg) je 2,3 g, u vozů GTE Pro 1,6 g.
 
Z 11 brzdných zón technici Brembo označují jen šest jako náročných pro brzdy, čtyři jako středně zatěžující a jeden jako lehký. Prototyp LMP1 v nejnáročnějším úseku před šikanou Forza Motorsport brzdí ze 333 km/h během 3,21 s na 111 km/h na úseku 195 m. Jezdec musí sešlápnout pedál silou 105 kg a je vystaven zpomalení 3,21 g. Před šikanou Michelin prototyp LMP1 brzdí ze 327 km/h na 102 km/h za 2,6 s na 174 metrech. Vozy GTE Pro zde mají brzdnou dráhu 309 m pro zpomalení ze 290 km/h na 97 km/h za 5,4 s.
 
Prototypy LMP1 a LMP2 používají stejné materiály kotoučů brzd - uhlíkový kompozit, který nejlépe kombinuje rozložení tepla a nízkou hmotnost. Používá se průměr kotoučů v rozsahu 320 až 370 mm vpředu a 320 až 350 mm vzadu (v LMP2 je předepsáno 370 mm vpředu a 345 mm vzadu) a tloušťku 30-32 mm (LMP2 32 mm). U uhlíkových kotoučů nesmí teplota klesnout pod 350 °C, což znamená předcházet jejich přílišnému ochlazení na dlouhých rovinkách, zejména v noci a za chladného počasí. Proto Brembo dodává takové materiály brzdových destiček, které zaručují udržení potřebné teploty.
 
Pro vozy kategorií GT je použití uhlíkových kotoučů zakázáno. Proto pro ně Brembo dodává kompozitní brzdy s litinovým povrchem a hliníkovým základem. Tyto kotouče nejsou tak citlivé na teplotu a jsou plně funkční i za studena. Pro litinu jsou ale problémem teplotní šoky, které mohou při intenzivním brzdění působit praskliny. Průměr kotoučů je 380 až 390 mm vpředu a 332 až 355 mm vzadu při tloušťce 32-35 mm.
 
Brzdové třmeny jsou u prototypů LMP1 vyrobeny ze speciální slitiny hliníku a lithia s poniklovaným povrchem. Prototypy LMP2 a vozy GTE mají hliníkové třmeny s oxidovaným povrchem.
 
V porovnání s monoposty F1 mají kotouče prototypů LMP1, používající stejný materiál, mnohem větší tloušťku (30-32 mm proti 28 mm ve F1), protože musejí vydržet celou délku závodu. Naopak mají mnohem větší průměr 320-370 mm, což je dáno větším průměrem ráfků používaných u prototypů - 18“ proti 13“ ve F1, které dovolují největší průměr kotouče 278 mm vpředu i vzadu.
 
Chlazení kotoučů není u prototypů LMP1 potřeba tak intenzivní, naopak je zde nutnost udržet potřebnou pracovní teplotu, zejména při jízdě za Safety Carem. Proto mají ve F1 vnitřní chlazení s více než 1000 otvorů, zatímco v LMP1 jen 36 až 430 otvorů. Zatímco minimální teplota kotoučů je ve F1 i v LMP1 stejná (350 °C), ve F1 běžně dosahuje až 1000 °C, zatímco v LMP1 nepřekročí 800 °C.
 
V průběhu méně než dvouhodinové velké ceny F1 se spotřebuje maximálně 1 mm kotouče a 3-4 mm destiček. V prototypech LMP1 to je za 24 hodin 3-4 mm u kotoučů a 8-10 mm u destiček.
  • Brembo dodává brzdy pro Le Mans
  • Brembo dodává brzdy pro Le Mans
  • Brembo dodává brzdy pro Le Mans
  • Brembo dodává brzdy pro Le Mans