budou neupravené motory tdi vyřazeny z provozu? | Aktuality | autoweek.cz

Budou neupravené motory TDI vyřazeny z provozu?

Budou neupravené motory TDI vyřazeny z provozu?

26.07.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Německým majitelům automobilů poháněných vznětovými motory TDI EA189 koncernu Volkswagen, které měly v rámci svolávací akce projít úpravami softwaru, ale nestalo se tak, hrozí, že přijdou o registraci. Týká se to i vozů Škoda.
Koncern Volkswagen po celém světě prodal asi 11 milionů vozidel značek Volkswagen, Audi, Škoda a Seat poháněných motory TDI EA189, u nichž software řídicí jednotky umožňovalo podvádění při měření emisí. V Evropě bylo těchto vozů prodáno 8,5 milionu. Volkswagen byl po odhalení této skutečnosti přinucen dotčená auta svolat do servisů k změně softwaru a případným dalším úpravám. Tuto úpravu dosud v Evropě absolvovalo 5,5 milionu vozidel, z toho 1,8 milionu v Německu.
 
Velké množství řidičů ale tuto neobvyklou úpravu odmítá, protože se obávají, že s novým softwarem jejich vůz ztratí na výkonnosti nebo vzroste jeho spotřeba. V některých zemích se v médiích objevily informace, že mnozí řidiči to skutečně zaznamenali.
 
Nyní se v Německu objevila zpráva o tom, že Spolkový úřad KBA, který dohlíží na dodržování standardů v automobilovém průmyslu, hodlá vydat pokyn, aby od 28. srpna byly odebírány registrace (technický průkaz) u vozidel Volkswagen, Audi, Škoda a Seat u nichž bude zjištěno, že úpravou softwaru neprošly. Tato vozidla poté nesmějí vyjet na německé silnice.
 
Podle KBA musejí majitelé těchto vozidel do uvedeného data absolvovat tuto úpravu, a to i v případě, že bude mít nepříznivý vliv na parametry jejich vozu. Současně upozorňuje ty, kteří tato vozidla koupili jako ojetá, aby si prověřili, zda touto úpravou skutečně prošla. U těchto vozidel ale nese právní odpovědnost za případné následky toho, že se úprava neuskutečnila, výhradně prodávající.
 
Úřad KBA byl tvrdě kritizován za to, že umožnil schválení uvedených vozidel do provozu a podvody se softwarem, na rozdíl od svých severoamerických kolegů, nedokázal odhalit. Proto je pravděpodobné, že se nyní snaží přitvrdit pod tlakem orgánů EÚ ale i spolkového ministerstva dopravy. Německá média ale motoristům, kteří tlaku KBA nechtějí podlehnout, doporučují, aby se v případě problémů obraceli na soud, protože není jasné, zda úřad má oprávnění k tomuto kroku. Pokud KBA skutečně jedná pod tlakem bruselské administrativy, pak nelze vyloučit, že ke stejnému kroku budou časem přinuceny i příslušné orgány v dalších zemích EU včetně České republiky.