budoucnost mobility s lidskou tváří | Aktuality | autoweek.cz

Budoucnost mobility s lidskou tváří

Budoucnost mobility s lidskou tváří

09.01.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Toyota na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas představila Concept-i, hravou ukázku autonomního vozidla pojatou s nadhledem, který není v automobilovém průmyslu obvyklý.
Nedá se počítat s tím, že by se cokoliv podobného Conceptu-i začalo vyrábět, zejména proto, že se Toyota otevřeně distancuje od rozšiřování autonomního řízení. Přesto je zajímavé vidět, jak tato automobilka pojala myšlenku zábavy za jízdy jako ústředního motivu konceptu.
 
Concept-i je dílem designového studia CALTY z kalifornského Newport Beach, které využilo technologii uživatelského rozhraní vyvinutou centrem Toyota Innovation Hub v kalifornském San Franciscu vycházející z přesvědčení, že technologie mobility by měly být přívětivé a zábavné.
 
Concept-i je něco úplně jiného, než vážně se tvářící řešení jízdy budoucnosti bez volantu, jaká nám předkládají jiné automobilky. Concept-i totiž počítá s řidičem, uchovává si tradiční ovládací prvky a jen nabízí autonomní režim, pokud řidič nemá zájem řízení používat.
 
Jako uživatelské rozhraní příští generace zde slouží platforma palubního agenta umělé inteligence (AI) Toyoty přezdívaného Yui. Rozhraní začíná vizuálním znázorněním agenta Yui, jehož výchozím místem je přístrojová deska, ale celý interiér je ztvárněn tak, aby podporoval komunikaci agenta Yui pomocí světla, zvuku i hmatu.
 
Systém umělé inteligence se s řidičem učí vytvářet smysluplný vztah. Využívá vyspělé technologie autonomního řízení ke zvyšování bezpečnosti jízdy, zde v kombinaci s optickými a hmatovými signály na podporu komunikace s řidičem. Řidič si může vybrat mezi autonomním nebo manuálním řízením, nicméně monitory umělé inteligence sledují jeho chování, aby bylo možné podle potřeby posílit podporu autonomního řízení - buď řidiče varovat nebo mu pomoci vyhnout se nebezpečné situaci.
 
Concept-i ke zprostředkování potřebných informací nepoužívá obrazovky na středovém panelu. Například různobarevné světlo v prostoru pro nohy informuje o tom, zda je vůz v režimu autonomního nebo ručního řízení. Projektory na zadním panelu promítají na sloupek u sedadel obraz, který pomáhá varovat před nebezpečím v mrtvém úhlu výhledu. Head-up displej nové generace zprostředkuje řidiči další informace bez nutnosti odklánět zrak od vozovky.
 
Podoba vozidla je klasicky futuristická s klínovitým tvarem, hojností skla a výklopnými dveře. Exteriér vozu je navržen s ohledem na snazší propojení s okolním světem. Bohaté osvětlení umožňuje, že řidič nebo agent Yui mohou snadno komunikovat s ostatními motoristy. Yui se objeví na vnějších panelech dveří, aby se přivítal s řidičem a dalšími cestujícími blížícími se k vozidlu. V zadní části vozidla se zobrazují zprávy, které řidiče jiných vozidel informují o blížící se zatáčce nebo je varují před možným nebezpečím. Na přídi vozidla se zase zobrazuje informace o tom, zda je Concept-i v režimu autonomního nebo ručního řízení. Součástí slovníku Yui ale nejsou hrubá slova a urážky.
 
  • Budoucnost mobility s lidskou tváří
  • Budoucnost mobility s lidskou tváří
  • Budoucnost mobility s lidskou tváří
  • Budoucnost mobility s lidskou tváří
  • Budoucnost mobility s lidskou tváří