budoucnost parkování | Aktuality | autoweek.cz

Budoucnost parkování

Budoucnost parkování

25.04.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Bosch usnadňuje hledání parkovacích míst a automatizuje proces parkování. Plně automatizované parkování bude připraveno ještě před plně automatizovaným řízením.
Bosch vstupuje na zcela nový trh s nabídkou parkovacích technologií a služeb. Zjednodušuje hledání parkovacích míst a postupně automatizuje parkovací proces. „Mobilita zítřka začíná už dnes - chytrým parkováním,“ uvádí k významu technologie člen představenstva společnosti Robert Bosch Dr. Dirk Hoheisel.
 
Mezi potenciální zákazníky parkovacích řešení Bosch se řadí výrobci vozidel a provozovatelé garáží, stejně jako města a obce po celém světě. V roce 2016 překročí tržby společnosti Bosch za asistenční systémy miliardu eur. Po celém světě pracuje na vývoji asistenčních systémů a systémů automatizovaného řízení téměř 2500 inženýrů Bosch - o 500 více než v minulém roce.
 
Polovina všech nových automobilů je vybavena parkovacím asistenčním systémem
Jako součást posunu k plně automatizovanému parkování plánuje Bosch v průběhu několika dalších let uvést na trh mnoho parkovacích asistenčních systémů. Ty řidičům pomáhají parkovat bez nehod nebo je po stisknutí tlačítka dovedou na požadované místo.
 
V Německu jsou parkovací asistenční systémy v současnosti nejčastějšími pomocníky ve vozidlech. V roce 2014 bylo podle statistik registrace vozidel z téměř tří milionů nových automobilů vybaveno asistenčním systémem 52 % vozidel. V Belgii a Nizozemsku bylo v roce 2014 parkovacím asistentem vybaveno 50 % nových automobilů, ve Velké Británii 19 %. Tyto systémy jsou založeny na ultrazvukových senzorech, jejichž výrobou se Bosch zabývá od roku 1993.
 
Služby Bosch usnadňují řidičům hledání parkovacího stání
„Ve své nabídce inteligentních služeb se Bosch zhostil také nelehkého úkolu vyhledání dostupného parkování, čímž šetří čas a snižuje stres,“ říká Hoheisel.
 
V Německu zabere hledání parkovacího místa v průměru 10 minut. Bosch toto hledání zkracuje dvěma způsoby: prvním jsou speciální senzory obsazenosti na parkovištích nebo v garážích, které detekují a nahlásí prázdné místo. Druhým způsobem, který Bosch využívá, jsou senzory, které se stávají standardem u stále většího počtu vozidel a které umožňují vyhledání parkování u obrubníku. Informace jsou zpracovávány v Bosch IoT Cloudu, kde se vygeneruje mapa parkovacích míst. Řidiči mají k mapě přístup například přes navigační systém svého vozidla a jsou tak přímo naváděni k místům s bezplatným parkováním.
 
„Přímé navádění automobilů k dostupným parkovacím místům znamená také snížení znečištění,“ zdůrazňuje Hoheisel. V průměru dnes v Německu řidiči při každém hledání parkovacího místa najezdí zbytečně až 4,5 km.
 
V budoucnu už večerní koncert nezačíná v podzemní garáži
„Parkování tak, jak jej známe dnes, už v budoucnu nebude existovat,“ říká Hoheisel. Ještě před koncem tohoto desetiletí zvládnou díky technologii Bosch automobily samy dojet do prostor garáží. Řidiči jednoduše nechají své vozidlo v předávací zóně mimo garáž a například přes telefon mu dají pokyn k vyhledání parkovacího místa. Při odjezdu si stejným způsobem vozidlo zase přivolají zpět k místu vyzvednutí.
 
„Jít na koncert už neznamená začít a skončit večer v průvanu podzemní garáže,“ uvádí Hoheisel. Tato inovace je možná díky inteligentní technologii Bosch zabudované ve vozidle, v garáži a v jejich vzájemné komunikaci.
 
„Plně automatizované parkování bude připraveno k výrobě ještě před plně automatizovaným řízením,“ říká Hoheisel.
 
Dalším důvodem, proč bude automatizované parkování realizováno jako první, je, že překonání zákonných překážek pro zavedení plně automatizovaného parkování je snazší, a to zejména s ohledem na požadavky týkající se registrace vozidel. Potřebné právní úpravy, které jsou v Německu částečně sladěny s Vídeňskou úmluvou o silničním provozu, jsou součástí politických programů po celém světě.