budoucnost prodeje ojetých vozů | Aktuality | autoweek.cz

Budoucnost prodeje ojetých vozů

Budoucnost prodeje ojetých vozů

11.12.2017 | | Autoservis

Před čtvrtstoletím stačil k obchodování s ojetinami telefon, fax a organizační talent. Podle AAA Auto je budoucností prodeje ojetých vozů jsou inovace v oblasti IT a internetu.
Na českém trhu dosáhly autobazary vysoké hustoty pokrytí, a proto je velmi složité nacházet další metody k dalšímu růstu prodeje. Řada malých prodejců, kteří nemají prostředky na investice do rozvoje, z trhu postupně odchází. Velcí prodejci ojetých automobilů vidí budoucnost trhu v investicích do inovací, které jim přinášejí širší a náročnější spektrum zákazníků.
 
AAA Auto za 25 let své existence přivedlo na trh řadu inovačních postupů, které mění trh s ojetinami v sofistikovaný business založený na nejmodernějších IT technologiích a internetu. Nákup ojetého vozu už zdaleka není jen otázkou široké nabídky automobilů ve vozovém parku. I přes fakt, že společnost AAA Auto nabízí v současnosti cca 8000 vozů, již od počátku se soustřeďuje na inovace a usnadnění nákupních procesů.
 
„Prodej ojetého vozu se dnes neobejde bez odborné diagnostiky a velkého množství dat. Právě proto se snažíme každého zákazníka dostatečně a jasně informovat o původu nabízeného vozu a usnadnit mu tak proces výběru k jeho naprosté spokojenosti,“ říká generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
 
Na počátku probíhala komunikace se zákazníkem pouze přes pevnou telefonní linku. S rozvojem internetu a marketingových technik se firma stala průkopníkem v oblasti telemarketingu a webové prezentace ojetých aut. V současné době realizuje až 90 % transakcí s vozy díky internetu a mobilním telefonům, prostřednictvím kterých probíhá většina komunikace se zákazníky. Pro potřeby klientů společnost již v roce 1998 zřídila call centrum v Praze, což byl v prodeji ojetých vozů naprostý unikát nejen na území České republiky, ale i v celé střední Evropě. Ve stejném roce začala společnost s rozvojem on-line obchodování, kdy spustila první webovou prezentaci. O pouhé čtyři roky později se web www.aaaauto.cz stal nejnavštěvovanější automobilovou stránkou u nás.
 
V průběhu roku 2017 výrazně vzrostla především návštěvnost z mobilních zařízení, kterou společnost spustila před třemi lety. Moderní mobilní aplikace pro chytré telefony nabízí největší výběr vozidel ve střední Evropě a je určena jak pro operační systém iOS, tak pro Android. Mobilní aplikace stejně jako web nabízí kromě průvodce i funkci Garáž, kam si zákazník může virtuálně „zaparkovat“ vybrané automobily a kdykoliv se k nim vrátit. Letos ve srovnání se stejným obdobím loňského roku vzrostl podíl výběru automobilu přes mobilní aplikaci o 13,6 %. Za zmínku stojí rovněž mobilní výkup s využitím GPS lokalizace pracovníků.
 
„Náš dispečink monitoruje na obrazovce pohyb mobilních prodejců po České republice. Díky tomu jsme je schopni operativně poslat k zákazníkovi téměř okamžitě,“ doplňuje Karolína Topolová.
 
Další z řady inovací je zavedení systému evidence vozů Navision. AAA Auto interně vyvinulo unikátní software pro oceňování a kontrolu vozů. Systém umožňuje jak automatické zhodnocení klíčových ukazatelů vozu vedoucích k odhadu jeho prodejnosti, tak i z dostupných zdrojů sbírá informace
o historii vozu. Vykoupené automobily jsou pak evidovány ve skladovém IT systému, který už dávno neslouží k pouhému přehledu vozů. Umožňuje např. automatické snižování prodejních cen v čase nebo doporučuje ideální lokaci v síti autocenter společnosti podle aktuálního zájmu zákazníků o modely vozů v daných regionech.
 
„V podstatě se dá říct, že s předstihem převážíme vozy na správné pobočky ještě před tím, než o něj konkrétní klienti projeví zájem“ vysvětluje Karolína Topolová.
 
Stále větší oblibě se těší prodej vozů s využitím sociální sítě Facebook. „Jen v České republice jsme letos prodali přes 1000 aut a od léta je to standardně přes 100 vozů každý měsíc. Dynamika vývoje kopíruje i slovenský, maďarský a polský trh. Náš FB využíváme k aktivnímu oslovování nových zákazníků přes posty, placené promo a další techniky,“ vysvětluje Karolína Topolová.
 
AAA Auto jako první ve svém oboru také zavedlo zcela novou technologii trojrozměrné virtuální prohlídky svého pražského showroomu a v něm vystavených vozidel. Záběry kamer a snímky z dronů s odkazy na konkrétní vozidla spolu s unikátní technologií zpracování takto získaných dat zákazníkům pomáhají zlepšit orientaci v areálu.
 
Nejvýraznější měrou se na inovacích podílí značka zánovních vozů Mototechna, kterou společnost AAA Auto znovu uvedla na trh před pěti lety. Právě ta prochází v současné době výrazným růstem. Za poslední rok svůj výkon dokonce téměř zdvojnásobila.
 
„Uvědomujeme si, že pokud chceme nadále růst a dominovat trhu, nemůžeme se spoléhat jen na rostoucí počet našich poboček. Potřebujeme přicházet s novinkami, které nám umožní vytvořit si pozici lídra, a to nejen v prodeji zánovních automobilů. Chceme se stát nejinovativnější firmou ve svém oboru ve střední Evropě,“ uzavírá Karolína Topolová.
 
Je to právě Mototechna, která spustila pilotní fázi ojedinělého produktu na trhu zánovních a ojetých automobilů - Try&Buy. V rámci něho si může klient kterýkoliv vůz nejprve na jeden až tři měsíce pronajmout a otestovat, a to s přednostním právem jej při spokojenosti po skončení nájmu odkoupit. Délka pronájmu na testování není časově omezená.
 
Mototechna chystá i spuštění prodejů vozidel online. Firmě se podařilo digitalizovat, a tím pádem i zrychlit proces zadávání vozidla do systému v průběhu výkupu. Tyto inovace mají za cíl zrychlení obsluhy zákazníka.
 
I pro nadcházející rok chystá AAA Auto celou řadu inovací. Budou zaváděny přes všechny procesy a divize firmy a týkat se budou výkupu, prodeje, finančních služeb, marketingu, poprodejního servisu, interních systémů i řízení společnosti.