bye bye chevy | Aktuality | autoweek.cz

Bye bye Chevy

Bye bye Chevy

05.12.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

GM do konce roku 2015 stáhne z Evropy značku Chevrolet a své úsilí soustředí na značky Opel a Vauxhall. Chevrolet se v Evropě soustředí na exkluzivní modely, ale současně má být posilováno postavení značky Cadillac.

Vedení koncernu General Motors oznámilo plán další expanze v Evropě. Klíčové pro něj má být zintenzivnění podpory tzv. mainstreamových a prémiových značek. Od počátku roku 2016 GM na evropských trzích svou pozornost zaměří na značky Opel a Vauxhall.

 

Odchod Chevroletu z Evropy

Podle vicepresidenta GM Steva Girskyho značka Chevrolet v Evropě do konce roku 2015 ukončí své působení. Chevrolet už nebude v hlavních prodejních segmentech zastoupen, a to z důvodů náročného obchodního modelu a složité ekonomické situace v Evropě.

Při dalším postupu bude Chevrolet úzce spolupracovat se svojí prodejní sítí v západní a východní Evropě tak, aby bylo zabezpečeno plné uspokojení požadavků stávajících zákazníků i v následujících letech.

„Naši zákazníci se nemusí znepokojovat. Budeme i nadále poskytovat všechny záruky, dodávat náhradní díly a servisovat jejich vozy Chevrolet, a to samozřejmě i na vozy zakoupené od nynějška do konce roku 2015,” uvedl president a výkonný ředitel Chevrolet Europe Thomas Sedran, „Chceme poděkovat našim zákazníkům a dealerům za jejich loajalitu ke značce Chevrolet tady v Evropě.“

Chevrolet se namísto toho v západní a východní Evropě zaměří na prodej vybraných exkluzivních modelů, jako jsou např. Corvette Stingray. Tím má dojít k posílení značek Opel a Vauxhall a zredukuje se složitý marketing se souběžným prodejem vozů značek Opel a Chevrolet v západní a východní Evropě.

Značka Cadillac má v průběhu nejbližších třech let posílit a rozšířit svoji prodejní síť v rámci přípravy na uvedení dalších nových modelů na evropské trhy.

Široké spektrum svých modelů bude Chevrolet i nadále prodávat v Rusku a zemích Společenství nezávislých států. Na těchto trzích jsou značky Chevrolet a Opel jasně definované a odlišené, takže je vyšší i jejich konkurenceschopnost v jednotlivých segmentech. V Rusku je Chevrolet pátou nejprodávanější značkou po Ladě, Renaultu, Kie a Hyundaii.

 

Soustředění na Opel

Posílením značek Opel a Vauxhall v budoucnosti se tak má vytvořit cesta k dalšímu zlepšení prodeje GM v Evropě.

„Evropa je pro GM klíčovým regionem, kde budeme profitovat z pozice silných značek Opel a Vauxhall a také z další expanze značky Cadillac,” prohlásil prezident a CEO GM Dan Akerson. „Chevroletu pak nová strategie umožní koncentrovat investice tam, kde skýtají největší příležitosti k růstu. Je to přínos pro všechny čtyři naše značky. A je to pozitivní i pro evropské zákazníky, kteří tak budou moci kupovat automobily od výrazně definovaných, charizmatických značek koncernu GM,” dodal Akerson.

"Věříme, že to přinese vítězství pro všechny naše značky jak zde v Evropě, tak po celém světě. Stejně tak věřím, že GM bude těžit ze silnějšího postavení značek Opel a Vauxhall," řekl Girsky. "Stažení značky Chevrolet z Evropy nám pomůže urychlit pokrok v této oblasti," dodal Girsky .

"Rozhodnutí upustit se značkou Chevrolet Evropu nebylo nikterak ovlivněno jednáními GM o partnerství s PSA/Peugeot Citroen. To se děje nezávisle na vztahu s PSA," upřesnil Girsky.

V souvislosti s rozhodnutím, že značka Chevrolet nebude nadále zastoupena v mainstreamovém segmentu na trzích zemí západní a východní Evropy, GM očekává mimořádné náklady ve výši asi 700 milionů až 1 miliardy USD, a to především v období od čtvrtého čtvrtletí roku 2013 do konce prvního pololetí roku 2014. Tyto mimořádné náklady odrážejí znehodnocení aktiv, náklady na restrukturalizaci dealerské sítě, podporu prodeje i náklady spojené s rozdělením.

Asi 300 milionů USD mimořádných nákladů budou tvořit nepeněžní výdaje. Kromě toho GM očekává vznik restrukturalizačních nákladů spojených se změnou obchodní strategie. Výdaje nebudou pokryty mimořádnými náklady, ale ovlivní operativní zisk GM International v průběhu roku 2014.

 

Racionalizace v Koreji

Většina vozů značky Chevrolet, prodávaných v západní a východní Evropě, se vyrábí v Jižní Koreji. Dodávky vozů Chevrolet z Koreje do Evropy skončí do konce roku 2015.

Nyní se GM ve svých korejských výrobních závodech chce soustředit na dosažení ziskovosti, snižování nákladů a maximalizaci prodeje automobilů. To má být pro Chevrolet cesta ke zlepšení hospodářských výsledků v rychle se měnícím globálním ekonomickém prostředí se silnou konkurencí.

„Budeme usilovat o zvýšení naší konkurenceschopnosti v Koreji,” říká president a výkonný šéf GM Korea Sergio Rocha. „Chceme nastavit naše procesy se zřetelem k dlouhodobé konkurenceschopnosti a trvale udržitelnému rozvoji v zájmu našich zaměstnanců, zákazníků a akcionářů. Při tom zůstáváme významným přispěvatelem ke globálnímu hospodářskému výsledku GM.”

Pro korejskou továrnu by se náhradou za opuštěný evropský trh mohl stát připravovaný návrat GM do Íránu.

 

Úspěšný začátek následovaný propadem

GM vrátilo Chevrolet na evropské trhy v roce 2005 jako velkoobjemovou značku nabízející vozy vyráběné společností GM Daewoo v Jižní Koreji. Uvedení Chevroletu na evropské trhy bylo zpočátku velmi úspěšné a získalo si velký respekt. Chevrolet v poslední době uvedl na trh v krátkém čase 12 nových modelů jednoznačně orientovaných na evropské zákazníky.

Jenže objem prodeje nepřekročil hranici 200 000 vozů ročně a v poslední době v důsledku krize klesal. Tlak na snižování cen vedl k tomu, že Chevrolet stále více přímo konkuroval Opelu.

V roce 2012 GM Daewoo dodalo do Evropy 186 000 vozů Chevrolet, což představovalo více než 20 % z celkové produkce firmy. Letos do konce  října dodávky vozů Chevrolet na trzích EU a EFTA klesly o 17 % na 152 260 vozů, což představuje 1,2 % podílu na trhu. Opel s ve Británii prodávanou značkou Vauxhall ve stejném období zaznamenal pokles o 3 % na 718 829 kusů a dosáhl tržní podíl 6,7 %.

"Obchodní výsledky Chevroletu byly ovlivněny nepříznivým ekonomickým prostředím v Evropě," prohlásil president a výkonný ředitel Chevrolet Europe Thomas Sedran.

GM se tedy nepodařilo vytvořit ze Chevroletu, Opelu a Saabu obdobně úspěšnou sestavu vzájemně se doplňujících značek jako je tomu u Volkswagenu se značkami Škoda, Volkswagen a Audi. Problémem pro GM bude, že současná klientela Chevroletu nepřejde automaticky k Opelu, ale mnohem pravděpodobněji posílí jeho asijskou konkurenci.

Pro GM nastane paradoxní situace, když bude v následujících letech investovat astronomické částky do financování fotbalového Manchesteru United aniž by se na britském trhu tyto vozy prodávaly. Skutečnost, že hráči Manchesteru budou mít v evropské Lize mistrů v letech 2014 a 2015 na dresu logo Chevroletu tak bude znamenat vyhozené peníze (přesněji 559 milionů dolarů).