bývalý šéf volkswagenu obviněn | Aktuality | autoweek.cz

Bývalý šéf Volkswagenu obviněn

Bývalý šéf Volkswagenu obviněn

05.05.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Bývalý generální ředitel společnosti Volkswagen Martin Winterkorn nakonec draze zaplatí za aféru s podváděním při měření emisí. Ve Spojených státech mu hrozí až 25 let vězení a vysoká peněžní pokuta.
Bývalý generální ředitel společnosti Volkswagen Martin Winterkorn byl americkými státními návladními obviněn ze spiknutí s cílem podvést Spojené státy a podvodu. Uvádí se to v obžalobě, kterou ve čtvrtek zveřejnil federální soud v Michiganu. Kromě výše zmíněného obvinění ze spiknutí proti USA byl Winterkorn také obviněn z porušení zákona o čistém ovzduší (Clean Air Act). Americká média k tomu dodávají, že se tak mělo stát už dávno.
 
Winterkorn byl v centru všeho dění kolem podvádění během měření emisí dokonce již před uvedením dotčených automobilů společnosti VW do prodeje a byl urychleně odvolán z funkce generálního ředitele v září 2015 okamžitě po propuknutí aféry.
 
Zajímavé načasování!
Winterkorn je už delší dobu vyšetřován jak ve Spojených státech, tak v Německu, ale obvinění se dosud týkala jen druhořadých manažerů a techniků. Podle Bloombergu byla obžaloba proti němu tajně podána v Detroitu už 14. března a teprve tento čtvrtek byla zveřejněna. Obvinění Winterkorna ale bylo zveřejněno ve stejný den, kdy se v Berlíně sešla výroční valná hromada společnosti VW. Načasování na dobu setkání vedení koncernu s investory znamená novou ránu pro důvěryhodnost společnosti a její snahu o zotavení z nákladné aféry Dieselgate.
 
Otazníky nad informovaností Winterkorna
Podle žalobců byl Winterkorn o problému informován už v květnu 2014, nicméně žaloba se soustřeďuje především na setkání vedení společnosti ve Wolfsburgu dne 27. července 2015, kdy byli členové představenstva v čele s Winterkornem informováni o problémech se vznětovými motory i o tom, že kontrolní orgány v USA hrozí, že vozům pro modelový rok 2016 odeberou homologaci a zakáží jejich prodej ve Spojených státech. Winterkorn byl podle obžaloby na tomto zasedání informován o „trvajícím zájmu amerických orgánů o utajovaný podvodný software.“
 
Žalobci tvrdí, že zaměstnanci VW prostřednictvím powerpointové prezentace Winterkornovi ukazovali „jak Volkswagen klamal americké regulační orgány včetně toho, co bylo zveřejněno americkým kontrolními orgány a jaké informace ještě zveřejněny nebyly.“ Také popsali potenciální následky v případě přistižení Volkswagenu a doporučili částečné zveřejnění informací o existenci „podvádějícího“ softwaru. Obžaloba tvrdí, že Winterkorn s tímto plánem souhlasil.
 
Podvod se podle obžaloby týká e-mailů ze srpna roku 2015, v nichž byl Winterkorn v kopii informován o snaze společnosti Volkswagen ovlivnit americké kontrolní orgány prostřednictvím Olivera Schmidta, zástupce VW pověřeného dohledem na dodržování zákonných předpisů v USA. Schmidt byl v roce 2017 v USA uznán vinným a odsouzen na sedm let do vězení a k pokutě ve výši 400 000 dolarů. „Tento zločin napadá a ničí samotný základ našeho ekonomického systému, kterým je důvěra," uvedl tehdy americký okresní soudce Sean Cox.
 
Nejen Winterkorn
Koncem srpna 2017 byl James Robert Liang, ředitel pro vznětové motory společnosti Volkswagen v letech 2008 až June 2016, odsouzen na 40 měsíců vězení a pokutu ve výši 200 000 dolarů za svou roli v tomto skandálu.
 
Nyní bylo obviněno i dalších pět bývalých vedoucích pracovníků společnosti Volkswagen: Richard Dorenkamp (bývalý vedoucí oddělení vývoje motorů společnosti VW), Heinz-Jakob Neusser (bývalý vedoucí vývoje značky Volkswagen), Jens Hadler (bývalý vedoucí oddělení vývoje motorů značky Volkswagen), Bernd Gottweis (školitel odpovědný za řízení jakosti a bezpečnost výrobků) a Jürgen Peter (pracovník VW pověřený spoluprací s americkými regulátory).
 
„Podaná obžaloba uvádí, že program společnosti Volkswagen pro podvádění při kontrole plnění zákonných předpisů šel až na vrchol společnosti. Jedná se o velmi vážná obvinění a budeme tento případ stíhat v plném rozsahu zákona,“ uvedl generální prokurátor Jeff Sessions.
 
Žalobce Matthew Schneider z Michiganu k tomu dodal: „Volkswagen podváděl americké orgány a americké spotřebitele už léta. Skutečnost, že toto trestné jednání se zřejmě dělo s požehnáním nejvyššího vedení Volkswagenu, je děsivá.“
 
Je však nepravděpodobné, že by Winterkorn (70) byl někdy vydán do Spojených států. Schmidt, který tvrdil, že byl společností zneužit, byl zadržen a posléze odsouzen pouze proto, že cestou z dovolené vystoupil na Floridě z letadla. Winterkorn v budoucnu nepochybně zůstane v Evropě, aby se vyhnul soudu a je krajně nepravděpodobné, že by ho Německo vydalo. V Německu je rovněž i nadále vyšetřován, ale nebylo proti němu vzneseno žádné formální obvinění.
 
Malá rekapitulace
V říjnu 2015 společnost Volkswagen připustila, že ve svých vznětových motorech používá software, který vede k tomu, aby při kontrole emisí byly kontrolní orgány přesvědčeny, že motory emitují mnohem méně škodlivých emisí než je skutečnost. Vozidla, označovaná jako Clean Diesel, plnila limity pro škodlivé emise jen při laboratorním měření. V běžném provozu bylo zjištěno, že vypouštějí až čtyřikrát více oxidů dusíku než je povoleno.
 
V červenci 2016 společnost Volkswagen dosáhla občanské dohody s agenturou pro ochranu životního prostředí EPA o odškodnění ve výši 14,7 miliardy dolarů. Automobilka se zavázala vynaložit 10 miliard dolarů na nákup nebo opravu 475 000 vozidel s motory 2,0 TDI prodanými v letech 2009 až 2015 a souhlasila s urovnáním ve výši 1,2 miliardy dolarů se svými americkými prodejci.
 
V březnu roku 2017 byla společnost Volkswagen AG obviněna ze tří trestních obvinění souvisejících s deset let trvajícího spiknutí ve snaze obejít emisní normy v USA. Společnost za to byla uložena rekordní pokuta 2,8 miliardy dolarů a k tomu je na tři roky podrobována zvýšenému dohledu.
 
V loňském roce Winterkorna obvinil bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch poté, co byl na problematiku emisí vznětových motorů dotazován během autosalonu v Ženevě. Oba si v minulosti byli velmi blízcí, ale boj o moc ve vedení koncernu, zřejmě i v souvislosti s touto aférou, je postavil proti sobě. Piëch nejasně obvinil Winterkorna a pokusil se ho odstranit z vedení VW, ale nakonec ztratil podporu v rámci společnosti a naopak on i s rodinou její vedení opustil. Nedlouho poté ale propukla aféra Dieselgate, která smetla i Winterkorna.