opravdu český zázrak pokračuje? | Aktuality | autoweek.cz

Opravdu český zázrak pokračuje?

Opravdu český zázrak pokračuje?

07.01.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Počet registrací nových osobních aut dosáhl v roce 2014 v České republice historické rekordní hodnoty. Jenže soukromí kupující si pořídili jen polovinu aut v porovnání s rokem 2010!

V porovnání s jinými evropskými zeměmi rostou registrace nových osobních automobilů v České republice i nadále nevídaným tempem. Zavádějící je vysvětlovat tento úkaz růstem životní úrovně občanů České republiky. Ti si totiž pořídili jen polovinu nových aut v porovnání se situací před pěti lety!

 

Registrace nových osobních automobilů během roku 2014 v České republice vzrostly na rekordních 192 314 vozidel, tj. o 16,74 % více než v roce 2013. Je to současně i nejlepší prodejní výsledek od počátku sledování nových registrací v roce 2004 (dosavadní rekord byl 174 009 vozů v roce 2012) i nový rekord v porovnání s obdobím, kdy se zaznamenával prodej a kdy byl rekordním rok 1997 s prodejem 171 550 osobních aut.

 

Překonán byl i rekord z roku 2008, kdy se kvůli odpočtu DPH ještě velká část osobních aut upravovala instalací dělicí mřížky na lehká užitková vozidla. V roce 2014 bylo celkem registrováno 205 479 osobních a užitkových automobilů, zatímco v roce 2008 to bylo 203 647 vozidel.

 

Tento výsledek je pozoruhodný vzhledem k tomu, že na největších evropských trzích je zaznamenáván podstatně menší meziroční růst (například v Německu to vloni bylo jen o 3 %), ale především proto, že nikde se trh s novými auty ani zdaleka neblíží stavu před krizí, tj. rokům 2007 resp. 2008.

 

Jen těžko lze uvěřit tomu, že současný růst prodeje nových aut odráží tak výrazné oživení české ekonomiky, překonávající dokonce stav před začátkem recese. K zamyšlení totiž vede skutečnost, že z České republiky bylo během roku 2014 vyvezeno rekordních 46 889 osobních automobilů různého stáří (z toho 7661 značky Škoda, 6092 Volkswagenů, 5772 Fordů, 4549 Seatů, 2150 Renaultů, 1722 Audi, 1716 BMW, 1712 Fiatů, 1664 Peugeotů, 1610 Dacií, 1336 Mercedesů-Benz, 1413 Nissanů, 1157 Opelů a taky 1569 značky Hyundai a 1048 Kia). Pro porovnání: ve stejné době byla zrušena technická způsobilost 117 691 osobních vozů určených k likvidaci. To je nejnižší počet od roku 2008.

 

Mnohem méně optimisticky vychází skutečnost, že pouze 27 % nově registrovaných vozidel si pořídili soukromí kupující, zatímco 65 % připadá na firemní vozidla a 8 % je uváděno jako nezjištěno, ale vzhledem k tomu, že se jde o vozy např. nadací, ve skutečnosti se jedná rovněž o služební vozidla. Do registrací se jako firemní započítávají i vozidla pořizovaná soukromníky na operativní leasing. Jejich počet je ale zatím zanedbatelný.

 

Před pěti lety se podíl soukromých vozidel pohyboval okolo 60 %! Znamená to, že si v roce 2010 soukromníci pořídili okolo 100 tisíc nových aut, zatímco vloni to byla jen polovina tohoto počtu! Tento údaj bohužel mnohem lépe vystihuje situaci většiny potenciálních kupujících.

 

  • Opravdu český zázrak pokračuje?
  • Opravdu český zázrak pokračuje?
  • Opravdu český zázrak pokračuje?