chrysler pomáhá fiatu v evropské dluhové krizi | Aktuality | autoweek.cz

Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi

Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi

29.10.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Okamžik, kdy prezident Obama v roce 2009 vybral pro záchranu zkrachovalé Chrysler Group vybral Fiat, považuje Sergio Marchionne za příležitost, jaká se naskytne jednou za život. Chrysler nyní Fiatu vydělává peníze, ale také odsává investice.

Jako nejvyšší šéf obou automobilek Sergio Marchionne si možná na svou šťastnou chvíli často vzpomíná, neboť italská automobilka Fiat je nyní na Chrysleru přímo existenčně závislá. Americká automobilka prošla bankrotem a Fiat se letos stal jejím majoritním vlastníkem. Nyní pomáhá podporovat svou mateřskou společnost v době, kdy evropská dluhová krize snižuje objem prodeje Fiatu. Ve druhém pololetí letošního roku zřejmě Chrysler předstihne Fiat v provozním zisku o 87 % a pravděpodobně v tomto pozitivním vývoji bude pokračovat i v roce 2012.

„Fiat by byl bez Chrysleru velmi zranitelný. K řešení by měl k dispozici je několik málo průmyslových a finančních možností,“ řekl redaktorům Automotive News šéf pro investice ve společnosti Investitori Sgr v Miláně Emanuele Vizzini.

Zatímco revitalizace Chrysleru chrání Fiat při poklesu italské ekonomiky, vzestup americké společnosti prohlubuje potíže Fiatu v Evropě. Vzhledem k tomu, že americká automobilka odebírá většinu dostupných zdrojů pro vývoj a řízení, Fiatu zůstaly stárnoucí modely a klesající podíl na evropském trhu. Největší italská automobilka je tak vydána na milost historicky nestabilním výdělkům Chrysleru.

„Z dlouhodobého hlediska by to Fiat ani Chrysler sami nezvládli,“ tvrdí Marchionne, „Fiat byl příliš malý a příliš zatížený nevhodným obchodním modelem v Evropě než aby měl v budoucnosti nějakou naději.“

Automotive News ve své analýze uvádějí, že na základě průměru ze šesti odhadů příjem Chrysleru před zdaněním v druhé polovině roku 2011 dosáhne 864 milionů eur ve srovnání s 462 miliony eur, které Fiat získá ze svého provozu včetně zisku značek Ferrari a Maserati. V příštím roce obchodní zisk Chrysleru zřejmě dosáhne 1,91 miliardy eur, což je o 77 % více než Fiat, jenž bude mít 1,08 miliardy eur.

Fiat podporovaný Chryslerem se ale nyní může těšit na to, že získá hotovost v amerických dolarech, přestože evropská ekonomika spotřebovává jeho zdroje, uvádí analytik z firmy milánské Mediobanky Massimo Vecchio.

Vzestup Chrysleru ovšem Marchionnemu nepomohl přesvědčit investory o správnosti jeho plánu vytvořit globální automobilovou skupinu konkurující Volkswagenu. Cena akcií za poslední tři měsíce klesla o 40 %, což je druhý nejhorší výsledek v automobilovém indexu Bloomberg European po PSA/Peugeot-Citroen. „Pokud Fiat závisí na Chrysleru, pak je to špatná zpráva, neboť budoucnost Chrysler je stále ještě nejasná,“ tvrdí Gerald Meyers, profesor ekonomie na University of Michigan.“Bude trvat ještě dva nebo tři roky, než budeme vědět, zda Chrysler může i přes svou současnou úspěšnost fungovat dlouhodobě.“

Chrysler, jenž měl za uplynulé čtyři roky tři různé majitele, v letech 2006 až 2010 vykázal čisté ztráty ve výši 34 miliard eur. Prodej třetí největší americké automobilky klesl ze 2,1 milionu vozů v roce 2005 o 48 % na 1,1 milionu vozidel ročně.

Agentura Moody minulý měsíc snížila hodnocení Fiatu na dva stupně pod stupnici investic kvůli obavě o finanční stabilitu jeho kombinace s Chryslerem. Ratingová společnost ve svém zdůvodnění rovněž uvedla málo častou obměnu modelů v Evropě a rostoucí konkurenci v Brazílii, kde je Fiat ziskový.

Marchionne v dubnu uznal, že zanedbával dohled nad činností Fiatu v Evropě ve prospěch vzestupu v Americe. Proto odložil uvedení nových modelů Fiat na trh v době, kdy finanční krize v roce 2008 zasáhla automobilový trh. V současné době se děje to samé. Fiat Freemont, což je jen přejmenovaná podoba Dodge Journey, byla prvním zcela novým modelem Fiatu před přepracovaná Pandou, která byla představena na autosalonu ve Frankfurtu. Před tím to naposledy byl Fiat 500 v retrostylu v roce 2007. V USA se 75 % výrobního programu Chrysleru modernizovalo od převzetí Fiatem v červnu 2009.

Tato strategie vedla k tomu, že se podíl Fiatu vč. Chrysleru na evropském trhu po letošních třech čtvrtletích snížil na 7,3 % z loňských 8,2 % a objem prodeje klesl o 13 %. Prodej Chrysleru v USA se naopak zvýšil o 23 % a překonal tak celkově 10% tempo růstu trhu. Fiat chce podíl na evropském trhu získat zpět pomocí nových modelů - kromě nové generace Pandy a Lancie Y, která přijde do prodeje až v příštím roce, především pomocí vozů Chrysler a Dodge přejmenovaných na Fiat a Lancii.

Fiat pozdržel zahájení výroby nových vozidel, včetně Jeepu, v továrně Mirafiori v Turíně o více než šest měsíců na druhou polovinu roku 2013. Fiat rovněž odložil uvedení nových modelů značky Alfa Romeo na trh, a to včetně sportovního vozu 4C. Také ohlášený návrat značky na severoamerický trh se opozdí až do roku 2013.

Pesimistický výhled Fiatu pro Evropu, kde se jeho ztráty odhadují na 800 milionů eur ročně, posiluje obavy, že se otáčí zády vůči Itálii. Ty zesílily poté, co Fiat vystoupil z národní průmyslové lobby zaměstnavatelů Confindustria aby měl volné ruce při vyjednávání se zaměstnanci.

Největší odborová organizace Fiom se bouří proti plánům Fiatu omezit výrobu v Itálii. Fiat má v plánu koncem tohoto roku uzavřít továrnu Termini Imerese na Sicílii. Marchionne říká, že italské továrny Fiatu jsou součástí větší sítě výrobních zařízení a musí být stejně konkurenceschopné jako jiné. V současné době čelí dokonce i paradoxnímu problému s italskými odboráři, kteří se staví proti rozšiřování výroby v továrně Pomigliano d`Arco u Neapole, kam Fiat přesunul výrobu svého klíčového modelu Panda z Polska. Problémy s nejistými dodávkami a kvalitou výroby nové generace nejprodávanějšího evropského minivozu v době, kdy na trh přichází zcela nová konkurence v podobě trojčat Volkswagen up!, Škoda Citigo a Seat Mii, měly pro Fiat katastrofální důsledky.

Sergio Marchionne i nadále trvá na svém tvrzení, že budoucnost bude patřit pouze šesti největším automobilkám produkujícím více než šest milionů aut ročně. "Do roku 2014 předpokládáme, že Fiat-Chrysler dosáhne produkce 5,9 milionu vozů ročně, přičemž více než 80 % z tohoto množství se bude vyrábět na pouhých třech společných platformách. Pokud se u platformy nedosáhne roční produkce přes milion kusů, pak nemůžete dosáhnout odpovídající návratnosti investice do jejího vývoje."

 

  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi
  • Chrysler pomáhá Fiatu v evropské dluhové krizi