chrysler se na burzu nevrátí | Aktuality | autoweek.cz

Chrysler se na burzu nevrátí

Chrysler se na burzu nevrátí

25.09.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Světové agentury přinesly zprávu, že se akcie Chrysleru opět vrátí na burzu. Pokud by se tak stalo, byla by to katastrofa. Ve skutečnosti to nikdo nechce.

Svěřenecký zdravotní fond důchodců UAW (tj. odborové ústředny United Auto Workers) jako druhý největší akcionář v souladu s americkými zákony zaslal žádost o uvedení akcií (IPO) Chrysler Group na burzu. UAW sice neuvedl, kolik akcií bude dáno do prodeje, ale informoval o tom, že peníze získané jejich prodejem využije k úhradě zdravotních benefitů pro penzionované dělníky. Fond kontroluje 16 % akcií.

Akcie Chrysleru zmizely z burzy po "spojení rovných" s koncernem Daimler-Benz v roce 1998 resp. po vykoupení akcií od malých akcionářů (které mělo soudní dohru). V roce 2007 akcie Chrysler Group odkoupil fond Cerberus Capital.

Největší akcionář Chrysleru Fiat kontroluje 58,5 % akcií. Jeho cílem je získat nad Chryslerem úplnou kontrolu. Spojením Fiatu s Chryslerem by vznikl sedmý největší výrobce aut na světě. Aby Fiat zcela ovládl Chrysler, musí odkoupit podíly ostatních akcionářů, tedy především ty, které kontrolují odboráři UAW prostřednictvím různých fondů. Odboráři ale nejsou spokojeni s nabídkou, kterou jim dal šéf Fiatu i Chrysleru Sergio Marchionne. Proto podali návrh na IPO.

Na úmysl o IPO vedení Fiatu reagovalo velmi rozčileně s náznakem možného ukončení všech aktivit v Chrysleru v případě, že se akcie začnou skutečně prodávat.

Málokdo ale pochybuje o tom, že požadavek na uvedení akcií Chrysleru je ve skutečnosti jen tlakem na Marchionneho aby za akcie poslal do pokladny odborářů podstatně víc peněz. Ve skutečnosti nakonec k žádnému IPO nedojde.

Vytvoření aliance mezi Fiatem a Chryslerem se stalo mistrovským kouskem Marchionneho a současně bylo klíčové pro úspěch restrukturalizace amerického automobilového průmyslu Obamovou administrativou v roce 2009. Fiat tehdy výměnou za nabídku technologií získal 20 % akcií zcela zdarma poté, co tuto nabídku odmítly jiné automobilky. Jako součást dohody s odbory se tehdy převedla část akcií Chrysleru (stejně jako GM) na jejich zdravotní a penzijní fondy namísto vyplacení odstupného v penězích.

Pod Marchionneho vedením Chrysler prošel téměř zázračným oživením, takže se hodnota firmy podle odhadu analytiků zhodnotila z nuly na 10 miliard dolarů. Chrysler těží z velkého oživení na americkém trhu, protože v Severní Americe prodává 90 % své produkce.

Chrysler je nyní vysoce ziskový a má dokonce spoustu peněz na účtech. Má dnes větší hodnotu než Fiat. Může tedy Fiatu pomoci dostat se z potíží vyvolaných propadem prodeje v Evropě. Jenže v současné době nemá k financím Chrysleru přístup a bez souhlasu UAW dokonce nemůže získat ani dividendy. K využití finančních zdrojů Chrysleru, resp. vývozu kapitálu do zahraničí, musí podle amerických zákonů být Fiat jediným vlastníkem. Dnes sice mají obě automobilky stejné vedení, ale stále se jedná o dvě zcela nezávislé firmy, mezi nimiž je možný přesun technologií ale nikoliv investic.

Bez úplné akvizice proto Chrysler nemá pro Fiat moc velkou cenu. Pokud by došlo k uvedení akcií Chrysleru na burzu, je Fiat připraven přehodnotit své angažování v americkém koncernu. Zásadně by se změnily podmínky, za nichž by pokračovalo sdílení platforem, společný vývoj a společný nákup. Na druhou stranu úplný rozchod s Chryslerem by Fiat vrhl do takřka neřešitelné situace. Bez Chrysleru nemá Fiat moc šancí se vybabrat z evropské prodejní krize.

A nelze zapomínat na další důležitý fenomén. Nikdy nesmíme zapomínat na mužské ego. Sergio Marchionne chce s Chryslerem překonat Carlose Ghosna. Ghosn v roce 2009 odmítl převzít podíl v Chrysleru. 

Chrysler je sice dnes ziskový, ale zdaleka ne v takové míře, aby byl schopen vytvořit si rezervy pro zajištění potřebné financování dalšího rozvoje vlastními silami. Na první pohled mohou jeho akcie vypadat jako dobrá investice. Jenže bez pokračování spolupráce s Fiatem mohou snadno ztratit na ceně. To musí být jasné i vedení UAW.

Proto je krajně nepravděpodobné, že by na jaře skutečně došlo ke znovuuvedení Chrysleru na burzu. Mnohem pravděpodobnější je čekat zprávu o koupi akcií UAW Fiatem.

Zajímavostí je, že informace o žádosti vyhlásit IPO pro Chrysler přišla stejný den, kdy bylo oznámeno, že General Motors odkoupí své akcie držené UAW.