čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv číňané) | Aktuality | autoweek.cz

Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)

Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)

20.04.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Na rozdíl od autosalonu v New Yorku právě probíhajícímu autosalonu v Šanghaji kralují elektromobily. Není divu - kdo bude chtít v Číně prodávat auta, bude muset mít od roku 2018 elektrický pohon v nabídce. Jenže Číňané chtějí hlavně SUV se spalovacími motory!
Čínský trh je v současné době nejdůležitější na světě. Nikde jinde se nevyrábí ani neprodává tolik silničních vozidel s elektrickým pohonem jako v Číně. Zhoršující se kvalita ovzduší dlouhodobě nutí státní orgány k ještě větší podpoře elektromobility. Od roku 2018 musí mít každý výrobce aut v Číně vyrábět minimálně 8 % produkce s elektrickým pohonem a v dalších letech se tento podíl bude zvyšovat o 2 % ročně až na 12 % v roce 2020. Automobilky, které tento podíl nesplní, si budou muset koupit kredity od těch, kteří uvedený podíl splní a překročí. Tím chce Čína podporovat vývoj domácích výrobců, kteří mají v tomto ohledu náskok.
 
Čína pracuje i na potřebné infrastruktuře. Zatímco v roce 2016 zde bylo v provozu 50 000 dobíjecích stanic, na konci letošního roku už má být 100 000 veřejných a 800 000 soukromých. V roce 2020 by síť dobíjecích stanic měla dokázat obhospodařit 5 milionů elektromobilů.
 
Automobilky ale stojí před problémem. I když je v Číně nabídka elektromobilů větší než kdekoliv jinde na světě, zájem kupujících je stejný jako jinde. V prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl prodej SUV na 2,4 milionu vozů, což představuje 21 % z celkově prodaných aut. Zatímco meziroční růst trhu se zpomalil na 1,7 % (vloni to bylo +15 %), zájem o SUV vzrostl o 40 %! Elektromobilů bylo prodáno 55 929 kusů, což představuje 4,4 % trhu. To je větší podíl než kdekoliv jinde na světě, nicméně stále málo na to, aby automobilky dokázaly prodat všechna vozidla s elektrickým pohonem, která budou muset v příštím roce vyrobit.
 
Autosalon v Šanghaji je v letošním roce největší přehlídkou automobilového průmyslu na světě. Vozidla s elektrickým pohonem jsou zde už řadu let samozřejmostí u všech domácích výrobců, ale letos se s nimi chlubí úplně všichni. Na rozdíl od čínských značek ty zahraniční ale zatím prezentují jen více či méně futuristické koncepty a sériové modely jen slibují. Volvo ohlásilo, že svůj první elektromobil bude vyrábět právě v Číně - od roku 2019. Výrobce luxusních sportovních automobilů Aston-Martin vyvíjí exkluzivní sedan RapidE s elektrickým pohonem ve spolupráci s pekingskou společností LeEco, ale i ten má přijít do prodeje až v roce 2019. Rovněž Porsche v Šanghaji oznámilo, že připravuje několik modelů s elektrickým pohonem. Plug-in hybridní verzi Panamery už má, ale elektromobil bude opět v roce 2019.
 
Předznamenáním nástupu elektromobility byl tradiční předvečer koncernu Volkswagen, kde se představily studie Volkswagen I.D. Crozz, Audi e-Tron Sportback i Škoda Vision E, všechny na bázi nové modulární platformy pro elektrický pohon MEB. Jenže Volkswagen i Audi v Číně slibují první sériové vozy na tomto základě teprve pro rok 2019 a Škoda dokonce až v roce 2020. Volkswagen ovšem chce svůj první čínský elektromobil začít vyrábět už v roce 2018 ve spolupráci se svým novým místním partnerem JAC.
 
Čínská automobilka BYD Auto, reprezentující největšího výrobce akumulátorů na světě, zvýšila v roce 2016 prodej svých elektromobilů na 100 183 vozidel, což ji činí největším výrobcem elektromobilů na světě (oblíbenec médií Tesla vloni dodal 76 230 aut). V Šanghaji BYD ohlásil plán na další rozšíření produkce elektromobilů. To dokládá vystavením osmi (!) modelů s elektrickým pohonem.
 
S velkou slávou se v Šanghaji představuje nová vozidla s elektrickým pohonem pro sériovou produkci - sedmimístné SUV ES8 a superauto EP9 s cenou 1,48 milionu USD - nový výrobce elektromobilů Next EV Nio, který chce být konkurentem Tesly a své výrobky chce prodávat i v USA. Start-up Nio má v Šanghaji ve své expozici neméně než 11 nových vozů! Dokonce i nejziskovější (protože vyrábí téměř jen SUV a pick-upy) čínská automobilka Great Wall Motors už v Šanghaji představuje maličký sedan s elektrickým pohonem C30 EV. Také značka Qoros, donedávna vyjadřující své ambice prosadit se i v Evropě, představuje koncept luxusního sportovního elektromobilu K-EV.
 
Tomuto tempu poněkud nestačí jen Američané - GM i Ford v Číně zatím jen slibují zahájení výroby plug-in hybridních verzí svých sedanů Buick LaCrosse a Ford Mondeo, připravovaných k výrobě s jejich čínskými partnery. Ford nicméně tvrdí, že už v roce 2025 bude v Číně prodávat 70 % (!) své produkce s elektrickým pohonem.
 
  • Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)
  • Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)
  • Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)
  • Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)
  • Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)
  • Čína míří k elektromobilitě (ale nikoliv Číňané)