číňané nakupují dodavatele | Aktuality | autoweek.cz

Číňané nakupují dodavatele

Číňané nakupují dodavatele

16.01.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Čínská vláda financuje dodavatele automobilek aby získávaly špičkové americké společností a tak pomohly dopracovat se svému automobilovému průmyslu ke světové dominanci. Vyšlo to najevo při světovém kongresu Automotive News v Detroitu.

Čínská vláda dělá co může, kromě úplného zákazu dovozu, aby poskytla domácí výrobě zásadní výhodu před zahraničními, ale především americkými automobilkami. Současně státem vlastnění dodavatelé dostávají poměrně velké sumy peněz na získání svých amerických konkurentů.
Výkonný ředitel investiční banky FINNEA Group Tim Leuliette řekl, že čínská vláda vyčlenila 60 miliard dolarů na akvizici amerických společností. "Číňané to dělají proto, protože potřebují získat přístup k odborným znalostem potřebným pro růst jejich ekonomiky," vysvětlil Leuliette. "Chtějí proměnit svůj obchodní přebytek ve stabilní aktiva. Jedním z těchto příkladů je výrobce lithio-ionových akumulátorů firma Boston-Power Inc. Loni čínská společnost GSR Ventures se sídlem v Pekingu i v Silicon Valley investovala 125 milionů dolarů do americké Boston-Power. Spoluzakladatel GSR Sonny Wu se stal předsedou jejího představenstva a nyní Boston-Power staví poblíž Šanghaje výrobní závod a technické centrum v Pekingu. Zakladatelka Boston-Power Christina Lampe-Onnerudová řekla, že již spolupracuje se šesti čínskými klienty a doufá, že bude dodávat akumulátory pro Pekingem plánovanou flotilu 30 000 elektrických automobilů.
Už v roce 2010 čínská státem kontrolovaná společnost Pacific Century Motors získala firmu Nexteer Automotive, původně exkluzivním dodavatelem řízení pro General Motors. Nyní Nexteer vynakládá 150 milionů dolarů na rozšiřování výroby v Saginawu ve státě Michigan.
Šéf Nexsteeru Bob Remenar ale upozorňuje, že přístup čínských majitelů je jiný, než se obvykle předpokládá. Podle něho noví majitelé chtějí působení firmy rozšířit i přes oceán a získávat kontrakty u celosvětově působících automobilek a nikoliv jen přebírat moderní technologie: "Neposíláme žádnou technickou dokumentaci do Číny. Na Číňanech není nic tajemného. Chtějí totéž co my. Jsou multinárodními investory a chtějí jimi zůstat."
Severní Amerika totiž není jediným cílem Číňanů. Na nákupní listině mají i evropské dodavatele. Jack Perkowski, zakladatel firmy ASIMCO Technologies dodávající komponenty pro vznětové motory a sídlící v Pekingu, řekl, že výrobní náklady se zvyšují kvůli vyšším mzdám a dodavatelé reagují tím, že zlepšují svou produktivitu, kvalitu a technologii. "Číňané se v průběhu příštích pěti let chtějí transformovat aby se dostali do čela technických inovací," řekl a dodal: "Jejich dodavatelé chtějí být globální. To je velmi jasný cíl."