čínská vláda jen s čínskými auty? | Aktuality | autoweek.cz

Čínská vláda jen s čínskými auty?

Čínská vláda jen s čínskými auty?

14.03.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Média s oblibou upozorňují na ochranářská opatření čínské vlády protěžující domácí automobilky. Naposledy přišla s tvrzením, že pro čínské vládní funkcionáře je zakázáno kupovat jiná auta než čínská. Je to nesmysl vzešlý z opisování nepřesných informací.

Čínská vláda každým rokem vydává nařízení doporučující vládním úředníkům pořizovat si výhradně auta čínských značek. Ve skutečnosti nikdy nikdo toto nařízení nebral vážně. Zahraniční značky vyhrávají více než 80 % výběrových řízení na nákup nových aut pro vládní úředníky - samozřejmě výhradně s automobily vyrobenými v Číně.

Čínské úřady pro státní organizace vydávají seznam automobilů, která je povoleno kupovat. V letošním roce jsou v něm poprvé opravdu jen automobily vyrobené v Číně. Ve skutečnosti ale nejde o nic jiného, než o doporučení, jehož dodržování je v čínských poměrech těžko realizovatelné. Podobné seznamy důležité jen z vnitropolitického hlediska aby zapůsobily na řadové občany.

V Číně se prodává 70 % aut nesoucích zahraniční značky, což neznamená, že se jedná o zahraniční auta. Nesmíme ale zapomínat, že koupí automobilů značek Audi, Volkswagen, Buick, Mercedes nebo Nissan ve skutečnosti Číňané kupují čínská auta, protože jsou vyráběna v Číně ve společných podnicích, v nichž mají čínské státní podniky většinový podíl.

Přesto, že jde o všeobecně známá fakta, tvrzení o tažení čínské vlády proti zahraničním automobilkám po pár týdnech už dorazilo i do českých médií. Přitom nikdo v této souvislosti nepřipomene, že daleko tvrdší omezení pro nákup zahraničních aut platí ve většině zemí s vlastní produkcí automobilů zahrnující i exkluzivní modely. Jen těžko si lze představit, že by americký president, německá kancléřka nebo francouzský president jezdili v Hyundai nebo Toyotě...