těžký rok velmocí | Aktuality | autoweek.cz

Těžký rok velmocí

Těžký rok velmocí

23.01.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Rok 2009 přinesl velký obrat na světových automobilových trzích. Propad prodeje na dvou z nich, v USA a Rusku, zásadně změnil jejich postavení.

Podle předběžných údajů ztratily vloni Spojené státy postavení největšího automobilového trhu světa ve prospěch Číny (důvěryhodná data z Číny ale obvykle přicházejí se dvouměsíčním zpožděním). Podrobnější analýzu amerického trhu jsme už přinesli před časem. Nyní k ní přidáváme některé statistické údaje. Z těch vyplývá, že největší ztráty utrpěly americké automobilky, zatímco korejské dokázaly i v loňském roce objem prodeje zvýšit. Patrný je i přesun zájmu amerických kupujících k menším vozům na úkor velkých pick-upů.

Rusko bylo ještě nedávno pokládána za trh s největším potenciálem růstu. Dokonce se předpovídalo, že by už v roce 2009 mohl ruský trh předstihnout velikostí největší trh v Evropě, tedy německý. Jenže hospodářská krize na Rusko dopadla ještě tvrději než na jiné země. Prodej nových aut se dramaticky propadl na 1,46 milionu ze 2,8 milionu v roce 2008, takže úspěch se měřil tím, kdo měl menší ztráty. Přitom podle odhadu PricevawaterhouseCoopers byly finanční ztráty ještě mnohem větší – asi 61 %. Postavení nejúspěšnější značky si uchoval domácí AvtoVAZ, ale jeho prodej poklesl o 44 %.

Vozy Lada také obsadily první čtyři místa v žebříčku nejprodávanějších aut. Za nimi se umístil Renault Logan, který tak předstihl dlouhodobě nejprodávanější auto zahraniční značky Ford Focus. Bylo to dáno tím, že prodej Loganu poklesl jen o 27 %, zatímco Focusu o 44 %. Oba vozy se v Rusku také vyrábějí.

Postavení nejprodávanější zahraniční značky získal Chevrolet, jehož nejprodávanějším modelem je Lacetti.

Podle analytiků PricevawaterhouseCoopers nelze návrat ruského trhu k číslům z roku 2008, tedy na úroveň prodeje 2,8 milionu vozů, očekávat dříve, než v roce 2016. V letošním roce se všeobecně očekávají podobné výsledky jako vloni, tedy prodej na úrovni 1,3 až 1,6 milionu vozů. Přitom k tomuto výsledku by měla dopomoci státní podpora trhu ve formě šrotovného.

 

 

 

  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí
  • Těžký rok velmocí