co opravdu nyní potřebuje volkswagen | Aktuality | autoweek.cz

Co opravdu nyní potřebuje Volkswagen

Co opravdu nyní potřebuje Volkswagen

01.10.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ještě před dvěma týdny aspirant na největšího výrobce aut na světě a obdivovaný stroj na peníze. Nyní firma potácející se v chaosu se zaměstnanci obávajícími se o svou budoucnost. A také terč všech médií i ambiciózních politiků. Volkswagen hledá cestu z krize, v níž nejde jen o emise.
Automobilwoche charakterizuje situaci titulkem: Volkswagen hledá řešení a manažery. Přesně tím vystihuje to, co se nyní děje ve Wolfsburgu. Právě tam propukla krize, která se zdá být vážnější, než samotný průšvih se softwarem umožňujícím podvádět při americkém měření emisí NOx.
 
Volkswagen má v Německu 270 000 zaměstnanců a po celém světě je to více než 600 000 lidí. Další miliony jsou na produkci německé automobilky přímo závislé. Ti všichni jsou nyní v nejistotě nad tím, co bude dál.
 
Aféra se zmanipulovaným měřením emisí odhalila ten největší problém Volkswagenu. Nejsou jím miliardy, které to vše bude stát. Je jím už dva týdny trvající neschopnost tohoto průmyslového gigantu na nastalou situaci zareagovat:
Není zde nikdo, kdo by zaměstnancům dokázal vše vysvětlit a ujistit je, že společným úsilím kritickou situaci zvládnou.
Není tu nikdo, kdo by se postavil spolkovým i eurounijním politikům přiživujícím se na aféře hloupými komentáři dokazujícím, že se pohybují zcela mimo reálný svět.
Není tu ani nikdo, kdo by dokázal podat důvěryhodné vysvětlení novinářům, kteří z neznalosti věci rozvíjejí nesmyslné teorie a počítají miliony aut, aniž by tušili, co je na nich špatného.
A konečně tu není nikdo, kdo by zákazníky ujistil, že se ve skutečnosti nemají čeho obávat, jejich auta je neohrožují na životě a i nadále je dovezou tam, kam potřebují. A také se jim omluvil za to, co se stalo.
 
Martin Winterkorn propásl možnost postavit se k tomuto maléru včas čelem a zaplatil za to vyhazovem. To mu zřejmě vynese mnohamilionový důchod, nicméně jej to nezbaví rizika trestní odpovědnosti za klamání amerických úřadů.
 
Winterkornův nástupce Matthias Mueller přišel z postu šéfa nejvýdělečnější značky koncernu rovnou do centra největšího maléru v historii firmy. Nemá čas se kolem sebe ani rozhlédnout. Zatím ale nikdo netuší, zda právě on je tím správným vůdčím typem pro kritickou situaci. Je jasné, že nechce dělat zbrklá rozhodnutí, ale současně je v situaci, kdy další týden bez rázné reakce znamená další prohloubení krize a propad do stavu, ze kterého bude těžký návrat na původní pozice. Zvláště když se náhle ukazuje, jak mnoha vlivným lidem dokonce i v Německu dolnosaská automobilka ležela v žaludku. Muellerem iniciované sestavení krizového týmu je určitě správné, ale Volkswagen nyní naléhavě potřebuje viditelný čin vedoucí k uklidnění situace.
 
Aféra koncern Volkswagen zastihla v situaci, kdy se teprve připravovaly změny v jeho vedení. Na jaře se Winterkornovi s pomocí odborů podařilo vystrnadit dlouholetého vládce nad koncernem Ferdinanda Piëcha. Jeho místo na čele dozorčí rady provizorně zaujal bývalý odborový předák Berthold Huber, což rozhodně není vůdčí typ ani zkušený manažer.
 
Huberovo místo jako skutečný nástupce Piëcha v listopadu zaujme finanční šéf koncernu Hans Dieter Poetsch. Je to určitě mimořádně schopný manažer prosperující společnosti. Bude ale on tím, kdo přinese uklidnění? Rodinný klan Porsche-Piëch tomu věří, ale zdá se, že Poetsch nemá podporu dolnosaské vlády, jakožto druhého největšího akcionáře s právem veta. Stojí za připomenutí, že právě tento post původně měl získat Martin Winterkorn, ale Ferdinand Piëch tomu dokázal zabránit, takže Winterkorn měl zůstat „jen“ předsedou představenstva.
 
Ovšem k zákulisním bojům o moc je nyní ta nejméně vhodná doba. Pro Volkswagen je katastrofou, když jeho jménem v německých médiích vystupují jen šéf odborů Bernd Osterloh a předseda dolnosaské vlády Stephan Weil jako člen dozorčí rady.
 
V této souvislosti samozřejmě není náhodou, že mezi mnoha manažery, kteří museli v těchto dnech odejít, je také šéf komunikace koncernu Volkswagen Stephan Grühsem (53). Ten tuto funkci zaujal v roce 2007 spolu s příchodem Martina Winterkorna do čela koncernu. Jeho nástupcem se celkem logicky stal Hans-Gerd Bode (54), který byl tiskovým mluvčím Porsche, takže má plnou důvěru nového koncernového šéfa Matthiase Muellera.
 
Volkswagen bude muset řešit i další problém. Nahradit tak kvalitní techniky, jako byli v souvislosti s aférou vyhození Hackenberg nebo Neusser, vůbec nebude snadné.