daimler u francouzského soudu vyhrál | Aktuality | autoweek.cz

Daimler u francouzského soudu vyhrál

Daimler u francouzského soudu vyhrál

28.08.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Daimler dosáhl u nejvyššího francouzského správního soudu zrušëní zákazu prodeje automobilů značky Mercedes-Benz kvůli použití staršího chladivado klimatizací  R134a namísto nově předepsaného R1234yf.

Soudci nejvyššího správního soudu rozhodli proti vládnímu zákazu registrací nových modelů, které používají klimatizaci s chladivem R134a. Francouzské orgány proto musí znovu začít registrovat nové vozy Mercedes-Benz.

Evropská komise požaduje, aby automobilky používaly nové chladivo R1234yf, které působí nižší zatížení emisemi skleníkovými plyny než předchozí produkty.  Směrnice EU od 1. ledna letošního roku zakazuje použití staršího chladiva R134a u nových modelů a ponechává přechodné období umožňující použití staršího média do roku 2016 u starších modelů.

Daimler se ale rozhodl nové ekologičtější médium R1234yf nepoužívat vzhledem k obavám z nebezpečí jeho vznícení. Proto v nových modelech Mercedes-Benz tříd A a B, CLA a kabrioletu SL nadále používá R134a. Namísto toho chce Mercedes-Benz do roku 2017 přejít na chladivo do klimatizací na bázi CO2, které podle něj bude nejvíce šetrné ke klimatu a současně bude nejbezpečnější.

Francouzské ministerstvo životního prostředí, rozvoje a energetiky v červenci zablokovalo nové registrace uvedených modelů Mercedesu s odvoláním na porušení pravidel EU o životním prostředí. Daimler se brání tím, že tato vozidla byla schválena v Německu a proto by v souladu s předpisy EU měly být povoleny jejich registrace ve všech zemích EU, tedy i ve Francii.

Soud v Paříži nyní rozhodl, že použití chladiva R134a nepředstavuje bezprostřední ohrožení životního prostředí, na něž se francouzská vláda odvolávala při pozastavení registrací. Navíc soud vyslovil "vážné pochybnosti" o zdůvodnění zákazu.

"Očekáváme, že francouzské orgány umožní naše vozidla znovu registrovat během příštích 48 hodin," uvedl Daimler ve svém prohlášení.

Výsledky crash testů německého Spolkového úřadu pro motorová vozidla KBA sice prokázaly bezpečnost nového chladiva při zkouškách v předepsaném rozsahu, ale další testy nad běžný rámec ukázaly, že u R1234yf nelze vyloučit riziko vyšší hořlavosti v porovnání s R134a. KBA nicméně použití R1234yf nijak neomezil, jen doporučil uskutečnit další testy.