dálkové řízení automobilu založené na 5g | Aktuality | autoweek.cz

Dálkové řízení automobilu založené na 5G

Dálkové řízení automobilu založené na 5G

30.06.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnosti Huawei, China Mobile a SAIC Motor úspěšně předvedly první dálkové řízení automobilu založené na 5G.
Společnost Huawei na konferenci Mobile World Congress Shanghai 2017 spolu s China Mobile a SAIC Motor úspěšně demonstrovala první technologii dálkového ovládání automobilu založenou na 5G. Řidič byl na vzdálenost 30 km schopen udržet veškerou kontrolu nad vozidlem. Dálkové ovládání má v budoucnu velký potenciál využití ať už v těžebním či odpadovém průmyslu nebo v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v oblastech zasažených přírodní či jinou katastrofou.
 
Společnost Huawei vytvořila bezdrátové 5G připojení, které propojilo inteligentní vozidlo MG iGS společnosti SAIC Motor a společnost China Mobile poskytla konektivitu. Díky vzájemné úzké spolupráci se těmto třem společnostem povedlo ve světové premiéře úspěšně v praxi demonstrovat první test dálkového řízení osobního vozu prostřednistvím sítě 5G. Řidič ze vzdálenosti 30 km udržel po celou dobu plnou kontrolu nad řízem vozu.
 
Při testu se řidič nacházel více než 30 km od vozidla. Několik videokamer s vysokým rozlišením, nainstalovaných ve vozidle, posílalo řidiči několik HD videí v reálném čase a poskytlo mu 240° pohled na okolí vozidla skrze širokopásmovou síť 5G (včetně periferního vidění bez jakéhokoliv otáčení hlavy, přičemž průměrný člověk má binokulární zorné pole okolo 180 - 190°). Řídící povely pro volant i pedály plynu a brzd byly rovněž přenášeny prostřednictvím sítě 5G. Řidič byl i ze své vzdálené pozice schopen po celou dobu udržet plnou kontrolu nad vozidlem.
 
Prodleva mezi vozidlem a řidičem nižší než 10 ms
Nízká latence a vysoká šířka pásma 5G jsou nezbytně nutné pro splnění požadavků na dálkové řízení vozidel s využitím HD video přenosu, které zahrunuje rychlou odezvu a spolehlivé připojení. V tomto konkrétním testu poskytovalo 5G s ultra vysokou šíří pásma po celou dobu požadovanou rychlost pro HD video přenos mezi vozidlem a řidičem.
 
End-to-end latence všech dálkově ovládaných řídících funkcí vozidla byla nižší než 10 milisekund (latence nového bezdrátového rozhraní 5G sama o sobě byla menší než 1 ms). To znamená, že při jízdě vozidla rychlostí 30 km/h byl rozdíl vzdálenosti vzniklý prodlevou mezi bržděním řidiče a skutečným bržděním vozu pouhých 8 cm.
 
Využití dálkového ovládání v těžebním průmyslu nebo na místech katastrof
Dálkové ovládání vozidel má v budoucnu širokou škálu potenciálního využití, zejména v obzvláště drsných nebo nebezpečných prostředích, jako jsou místa těžby nerostných surovin, likvidace nebezpečného odpadu či v případě, že má práce na dálku vyšší efektivitu. Příkladem může být zhutňování velkých ploch půdy pomocí dálkově ovládaného válcovacího stroje. Dálkové ovládání může být využito i v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v zónách katastrof.
 
Dálkové ovládání může být použito rovněž jako doplněk u autonomních vozidel. Jedna osoba může například pomocí dálkového ovládání dohlížet nad celou flotilou sdílených vozů a v případě nutnosti ručně zasahovat v situacích, které to vyžadují.
 
Vzhledem k tomu, že digitální transformace zvyšuje tempo po celém světě, na propojené inteligentní automobily se bude zaměřovat celý průmysl informačních a komunikačních technologií. China Mobile, SAIC Motor a Huawei se aktivně zapojují do výzkumu, vývoje a testování pilotních řešení pro 5G aplikace autonomního řízení, které jsou základem pro realizaci dopravní infrastruktury nové generace.
 
Veletrh a konference MWC Shanghai 2017 se uskutečnil od 28. do 30. června v Šanghaji v Číně.