další nový šéf opelu | Aktuality | autoweek.cz

Další nový šéf Opelu

Další nový šéf Opelu

01.02.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jak se už delší dobu očekávalo, dozorčí rada Opelu jmenovala nového nejvyššího výkonného představitele. Stal se jím bývalý manažer Volkswagenu Karl-Thomas Neumann. Oficiálně se své funkce ujme od 1. března. Ještě před tím musel být vyhozen prodejní šéf Alred Rieck.

Karl-Thomas Neumann k řízení Opelu a Vaxhallu dostal do vínku také postavení presidenta GM Europe a vicepresidenta General Motors. Navíc se stane členem výkonného výboru GM, takže by podle sdělení GM měl "sehrát klíčovou roli při posilování globálního vedoucího postavení GM."

Při této příležitosti nejvyšší představitel GM Dan Akerson prohlásil: "Opel a Vauxhall jsou klíčem ke globálnímu úspěchu GM." Vzhledem ke každoroční miliardové ztrátě na to akcionáři mají poněkud jiný názor.

Karl-Thomas Neumann začínal jako specialista na počítače a řídicí systémy. Byl vývojovým inženýrem v koncernu Motorola až postoupil mezi vedoucí pracovníky rozhodující o globální strategii. Pak zamířil k Volkswagenu jako šéf vývoje elektronických systémů. Odtud brzy přešel do vedení Continentalu. Tři roky byl uznávaným šéfem společnosti Continental, ale tvrdě se postavil se proti novým majitelům z konkurenční společnosti Schaeffler, takže v srpnu 2009 musel odejít. Okamžitě jej angažoval Volkswagen jako šéfa pro elektromobilitu. Když byl Winfried Vahland jmenován do čela Škody Auto, Neumann jej vystřídal na čele Volkswagenu v Číně s cílem nejen nadále navyšovat prodej nových aut, a také uvést na čínský trh elektromobily VW. Jenže z elektromobility od VW nic nebylo a když do Wolfsburgu nahlásil příliš nízký plán prodeje upadl do nemilosti. Namísto přijetí jiné funkce (měl prý nastoupit v Mladé Boleslavi) začal shánět práci jinde. V téže době GM hledalo někoho do čela Opelu. A protože zájemců o nejvyšší pozici u Opelu mezi německými manažery mnoho není, byla dohoda Neumanna s GM celkem logickým řešením pro obě strany. Jen bylo potřeba počkat na vypršení smluvní podmínky zakazující Neumannovi nástup u konkurence (Volkswagen nicméně původní roční termín povolil výrazně zkrátit).

Neumann bude už sedmým šéfem Opelu v posledních deseti letech - po Carlu-Peteru Forsterovi (1. dubna 2001 až 31. března 2004, tedy 36 měsíců), Hansu Demantovi (1. dubna 2004 až 15. ledna 2009, tedy 57,5 měsíce), Nicku Reillym (15. ledna až 8. dubna 2011, tedy 28 měsíců), Karlu-Friedrichu Strackem (11. dubna 2011 až 12. července 2012, tedy 18 měsíců), Stevu Girskym (12. července až 17, července 2012, tedy 5 dní) a Thomasu Sedranovi (17. července 2012 až 28. února 2013, tedy 8 měsíců).

Neumann je známý svou vášní běhat. Běžel dokonce i maratony v New Yorku a Berlíně. Proto věří, že i jeho působení u Opelu bude záležitostí pro vytrvalce a ne sprintem jako u jeho předchůdců.

Neumannovu nástupu do funkce předcházela jiná, tentokrát zcela neočekávaná změna ve vedení Opelu. Po pouhých sedmi měsících byl vyhozen prodejní šéf Alfred Rieck, který rovněž přišel od Volkswagenu. Rieck byl velmi úspěšný jako šéf Škody v Německu. Proměnil ji v nejúspěšnější exportovanou značku a poté hrál významnou roli v uvedení Škody na čínský trh. Za své úspěchy byl odměněn neřešitelným úkolem - v roli marketingového a prodejního šéfa oddělení luxusních vozů zajistit zlepšení prodeje Volkswagenu Phaeton. Šéf Opelu Stracke mu obratem nabídl místo prodejního šéfa Opelu. Než vypršela Rieckeho čekací lhůta u VW byl Stracke vyhozen. Noví šéfové Opelu Girsky a Sedran si s Rieckem údajně do noty nepadli. Riecke v Číně spolupracoval i s Neumannem a ani s ním zřejmě nejsou moc velkými kamarády. Takže byl Rieck pro jistotu vyhozen, protože za sedm měsíců nedokázal oživit prodej Opelu v Evropě.

Na Rieckeho místo byl jmenován dosavadní prodejní šéf Vauxhallu Duncan Aldred. Girsky jej uvedl s tím, že proměnil Vauxhall v nejrychleji rostoucí značku na britském trhu. To je pozoruhodné, protože podle údajů společnosti SMMT za poslední rok tržní podíl Vauxhallu ve Velké Británii poklesl ze 12,1 % v roce 2011 na loňských 11,3 %. I to je ale lepší než výsledek Opelu na domácím trhu v Německu, kde zaznamenal pokles z 8,0 % v roce 2011 na loňských 6,9 %.

V souvislosti s Girskym a Sedranem upozorňuje TTAC na jednu zajímavou okolnost. Sedran byl Girskym do čela Opelu angažován z mnichovské pobočky poradenské firmy Alix Partners. Jde o stejnou agenturu, jejímž prostřednictvím právě Girsky pomáhal Obamově administraci organizovat bankrot GM a vyvedení aktiv do nové společnosti, v níž byly do té doby všemocné odbory UAW zbaveny výkonné moci výměnou za významný balík akcií. Přitom to byl právě Girsky, kdo předtím pracoval jako poradce UAW! A byl to také Girsky, kdo doporučil vedení GM aby na poslední chvíli odstoupilo od zamýšleného prodeje Opelu kanadské společnosti Magna International a ruským magnátům vedeným Olegem Děripaskou. Na místo toho vstoupili do hry poradci z Alix Partners a jako konzultanti odstartovali další kolo nekonečných restrukturalizací Opelu. Girsky sám byl posléze jmenován předsedou dozorčí rady Opelu a krátce byl i jeho výkonným šéfem. A byl to opět Girsky, kdo našel pro GM partnera ve Francii ve společnosti PSA, což byl krok, z něhož šla akcionářům GM hlava kolem a dosud se s ním nesmířili.