deutsche post končí výrobu elektrické dodávky streetscooter | Aktuality | autoweek.cz

Deutsche Post končí výrobu elektrické dodávky StreetScooter

Deutsche Post končí výrobu elektrické dodávky StreetScooter

02.03.2020 | Rybecký Vladimír | Trendy

Deutsche Post přestane vyrábět své elektricky poháněné dodávkové vozidlo StreetScooter. Pro velkou finanční ztrátu tak skončí hojně medializovaný projekt označovaný za potenciální narušení postavení automobilek jako jsou Volkswagen a Daimler s jejich běžnými užitkovými vozidly.
Dceřiná společnost německé pošty utrpěla velkou finanční ztrátu investicemi do vývoje a výroby vlastního elektricky poháněného vozidla StreetScooter. Přiznala to její finanční ředitelka Melanie Kreis. Jen v loňském roce projekt přinesl ztrátu asi 100 milionů eur. „Dalo se předvídat, že to není ekonomicky udržitelné,“ komentoval zprávu známý automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.
 
Deutsche Post koupila projekt university v Cáchách Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (RWTH Aachen) a StreetScooter se setkal s velkým nadšením, když dokázal to, co společnosti Daimler a Volkswagen označily za ekonomicky pro ně nezajímavé. Německá pošta tak získala rozvážkové dodávkové vozidlo s místně bezemisním elektrickým pohonem, které posléze nabídla i k prodeji jiným zákazníkům, mj. i v ČR. Amazon například nedávno koupil 40 StreetScooterů. Jenže nedokázala projekt proměnit v udržitelné podnikání.
 
Deutsche Post se proto nejprve pokoušela celý projekt prodat, později hledala potenciální partnery, kteří by pomohli proměnit výrobu elektrických dodávek v ziskové podnikání a financovat její expanzi. Rovněž navázala spolupráci se společností Ford Motor, která měla pomoci s globalizací projektu a připravila větší variantu Work XL založenou na vozidle Ford Transit.
 
Nedávno Deutsche Post angažovala bývalého ředitele společnosti Tesla aby jí pomohl rozšířit prodejní síť a plánovala zřídit výrobu v Číně ve společném podniku s automobilkou Chery Holding Group. Nyní německá pošta hledá zdroje pro platby, které musí vyplatit svým partnerům za ukončení projektu.
 
Rozkvět online nakupování a rostoucí počet měst, která ve snaze snížit emise výfukových plynů zakazují vjezd vozidel se vznětovými nebo všemi spalovacími  motory, zpočátku činily StreetScooter velmi přitažlivým, takže Deutsche Post prodala několik vozidel maloobchodníkům, provozovatelům vozových parků a bankám. Jenže vzhledem k vysoké ceně vozidla to bylo málo a zájem klesal.
 
Výroba skončí koncem tohoto roku a německá pošta kvůli tomuto projektu bude muset odepsat 300 až 400 milionů eur. Celkem bylo vyrobeno 12 000 vozidel StreetScooter, přičemž několik jich bude dodáno ještě letos a poslední ještě v roce 2021. Nové objednávky se ale už nebudou přijímat a poslední nově vyrobená vozidla budou pouze pro vlastní zásoby pošty. Německá pošta přesto chce pokračovat v přechodu své flotily vozidel na elektrický pohon. Počínaje rokem 2021 proto bude nakupovat elektrické dodávky od jiných výrobců.