dieselgate nabírá na obrátkách | Aktuality | autoweek.cz

Dieselgate nabírá na obrátkách

Dieselgate nabírá na obrátkách

20.10.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Podle informace agentury Reuters Volkswagen ve svých vznětových motorech používal různé druhy software pomáhajícího při měření splnit emisní limity. Pokud je to pravda, pak obrana Volkswagenu, že se jednalo o akci pár techniků, neobstojí, protože by se jednalo o celý propracovaný systém.
Agentura Reuters s odvoláním na nejméně tři osoby z vedení Volkswagenu uvádí, že bylo vyvinuto několik verzí softwaru umožňujícího úpravu parametrů motoru při měření emisí na dynamometru. To by ukazovalo na to, že u Volkswagenu byl připraven komplexní program umožňující ilegální manipulaci při měření emisí. Na přímé dotazy ANE o tomto tématu mluvčí Volkswagenu v Evropě i v USA neodpověděli.
 
Existovalo víc variant
V průběhu sedmi let, během nichž Volkswagen cíleně podváděl při měření emisí v USA, byly vyvinuty čtyři varianty ilegálního software pro různé verze motorů TDI a odlišné metody zachytávání NOx, tedy jak původní levnější denox-katalyzátory LNT (Lean NOx Trap), tak i účinnější systém selektivní katalytické redukce SCR s nastřikováním roztoku močoviny (AdBlue), používanou Volkswagenem v těchto motorech od roku 2012. Software byl původně připraven pro motory řady EA189, ale zřejmě je i v nových motorech EA288.
 
Volkswagen bez dalšího vysvětlení požádal americkou agenturu pro životní prostředí EPA, aby zastavila další schvalování vozidel modelového roku 2016 vybavených turbodiesely. Oficiálně chce Volkswagen sám prověřit, zda u nich není používán software, který by mohl být zdrojem potenciálních problémů. Možnost, že u těchto motorů je i nadále ilegální možnost vypínání určitého pracovního režimu motoru, ale Volkswagen vylučuje.
 
Severoamerické orgány proto po Volkswagenu požadují nejen úpravy motorů, aby skutečně plnily emisní limity, ale také odstranění ilegálního software, resp. jeho rekonfiguraci tak, aby nebylo možné používat funkci vypínání režimu činnosti se sníženými emisemi.
 
Jde o výši penále i o trestní odpovědnost
Volkswagen uvádí, že vede interní vyšetřování, kdo o všem věděl. Zatím mluvčí koncernu tvrdí, že se jednalo o neschválenou akci několika málo techniků. Za tento přístup je vedení Volkswagenu tvrdě kritizováno, protože se nezdá být pravděpodobné, aby jen několik málo techniků mohlo bez vědomí vedení společnosti instalovat ilegální software do 11 milionů motorů.
 
Pokud existovalo více verzí ilegálního software, pak o tomto porušování předpisů muselo v koncernovém ústředí vědět mnohem víc lidí, než se dosud předpokládalo. Softwaroví specialisté totiž pro své vývojové práce potřebovali nejen patřičné finanční zdroje, ale také vědomosti o řídicích programech pohonných jednotek.
 
Počet lidí, kteří byli v rámci nejvyššího managementu Volkswagenu o vývoji a použití ilegálního software informováni, je velmi důležitý, protože bude mít rozhodující vliv na výši penalizace, kterou za to bude udělena. Pro tyto vrcholné managery to současně znamená i možnost trestní odpovědnosti spojené s tvrdými postihy ze strany americké justice.
 
Protože evropské emisní standardy i metodika měření jsou odlišné, ilegální software v motorech TDI by pro podvádění při měření podle standardů Euro 5 a Euro 6 muselo pracovat úplně jinak než v USA. Zda tato „evropská“ verze skutečně existovala a byla používána, zatím nebylo prokázáno.