piech se nevzdává myšlenky na alfu romeo | Aktuality | autoweek.cz

Piech se nevzdává myšlenky na Alfu Romeo

Piech se nevzdává myšlenky na Alfu Romeo

05.10.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V honičce za Toyotou chtějí Ferdinand Piech a Martin Winterkorn získat pro Volkswagen Alfu Romeo a rozšířit nabídku až na 200 modelů. Chování Volkswagenu analyzovalo několik článků v Automotive News Europe, z nichž jsme vybrali několik komentářů.

Předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piech si vybral Alfu Romeo jako další značku do svého obrovského automobilového impéria. Piech, jenž obvykle mluví v hádankách, zvolil před otevřením pařížského autosalonu neobvykle přímý útok. "Jsme trpěliví a máme dost času, nicméně Alfa Romeo je značkou, která má největší potenciál ke zlepšení," odpověděl Piech na dotaz týkající se spekulací o zájmu Volkswagenu o Alfu Romeo. Piech také poznamenal, že "tucet značek by se lépe pamatovalo než současných deset." Měl tím na mysli množství značek ovládaných Volkswagenem.

Na Piechův útok nejvyšší šéf Fiatu Sergio Marchionne zareagoval když prohlásil, že nemá v úmyslu ztrátovou Alfu Romeo prodávat: "Ať si čekají, ...možná, že když přijdou a položí na stůl miliardu eur... ale to si dělám legraci." Fiat chce Alfu opětovně zavést jako svou exkluzivní značku s rozšířenou modelovou řadou.

 

Hon na Toyotu

Agresivní expanze Volkswagenu je součástí Piechovy snahy překonat do roku 2018 dosud největší automobilku světa Toyotu Motor. Cílem Volkswagenu je do roku 2018 zvýšit roční prodej na víc jak 10 milionů vozů.

Poté, co se Piechovi v loňském roce podařilo jako svou desátou značku získat Porsche, zvažuje rovněž ovládnutí výrobce nákladních automobilů MAN a japonské automobilky Suzuki Motor.

"Volkswagen začíná mít velmi spletitou strukturu," řekl ředitel automobilového výzkumu u londýnské firmy Frost & Sullivan Anil Valsan. "Uvidíme, do jaké míry si bude moci dovolit situaci, kdy se některé jeho značky vzájemně sdílejí své díly."

Nejvyšší šéf Volkswagenu Winterkorn totiž hodlá začlenit do modulární strategie koncernu i Porsche. Tato značka nyní už je vedena bývalým hlavním stratégem výrobků Volkswagenu Matthiasem Muellerem.

Winterkorn také usiluje o partnerství s firmami Scania AB a MAN SE. Se Suzuki Motor chce Volkswagen vyvíjet malé automobily poté, co ve společnosti koupí 19,9% podíl. Winterkorn strategii Volkswagenu komentoval při představení faceliftu Passatu, nového kupé Audi A7 a kupé Bentley Continental GT slovy: "Jsme si vědomi, že jsme stanovili rychlé tempo. Ale stojíme oběma nohami pevně na zemi. Máme zkušenosti a schopnosti, díky kterým dobře zvládneme skupinu s mnoha značkami tohoto formátu."

 

V hledáčku je Alfa Romeo

Expanze Volkswagenu však stále není u konce. Německá automobilka má nadále zájem o koupi Alfy Romeo od Fiatu. Piech nepochybně čeká, až se Fiatu nepodaří Alfu Romeo stabilizovat. V minulém roce se prodalo jen 102 000 vozů Alfa, což byl pokles o 1 % oproti předchozímu roku. Byl to výsledek velmi vzdálený ambicióznímu Marchionneho cíli ročního prodeje 500 000 vozů.

Alfa Romeo má podle finančních analytiků potenciální hodnotu mezi 700 miliony až 1 miliardou eur. Marchionne má v plánu zvýšit prodej vozů Alfa ze 102 000 vozů v loňském roce na 500 000 v roce 2014.

Ředitel designu VW Walter de' Silva je připraven vytvořit novou modelovou řadu Alfy Romeo - pokud německá automobilka sportovní značku Fiatu získá. "Když Piech Alfu získá, budeme připraveni," řekl na pařížském autosalonu de' Silva, "Skupina VW má spoustu skvělých značek, ale Alfa byla vždy mou tajnou láskou."

De' Silva býval šéfem designu Alfy Romeo odkud před 12 lety odešel do španělské pobočky VW Seatu. Při rozhovoru s Giorgettem Giugiarem, který v květnu Volkswagenu prodal 90 % Ital Design Giugiaro, de' Silva řekl, že Alfa byla rozhodující značkou v legendární kariéře obou návrhářů: "Mým prvním uceleným návrhem byla nově stylizovaná Alfa 33." "Mým prvním sériovým vozem byla Alfa Sprint 2600, kterou jsem nakreslil na začátku 60. let u Bertoneho," řekl zase Giugiaro.

Giugiaro tvrdí, že Alfa Romeo, pokud by ji na trh nově uvedl Volkswagen, by pro Itálii a Italy nebyla ostudou. "Alfa je skvělou značkou a skupina Volkswagen má odpovídající finanční a technické zdroje, aby ji vrátil její dávnou slávu," řekl Giugiaro.

Piech rovněž přestal uvažovat o obětování málo výkonné španělské značky Seat, jejíž vedení se nedokázal tuto značkou pozvednout na úroveň Alfy Romeo. "Seat by byl pro Alfu tím, co je Škoda pro Volkswagen," řekl Piech. Pozice české značky Škoda se tedy nachází hned za Volkswagenem.

 

V rámci impéria VW značky válčí mezi sebou

Volkswagenu chce překonat Toyotu v prodeji a ziskovosti tím, že představí více modelů a bude stavět vozy na sdílených platformách. Proto podněcuje konkurenci mezi vlastními značkami.

Strategie největší evropské automobilce umožňuje stavět širší modelovou řady v rámci jednotlivých značek za nižší cenu, neboť používá stejné motory a komponenty. Zákazníci tak mohou ušetřit a koupit si vůz značky Škoda nebo Seat namísto dražších Volkswagenů nebo Audi. Pro zákazníky je to prosté: "Nezajímá mě štítek na autě, když je to v podstatě VW za skvělé peníze."

Jenže nižší cena vozů Škoda proti Volkswagenům také znamená nižší zisk celého koncernu. Odhaduje se, že Volkswagen ročně přichází o 500 milionů eur zisku tím, že zákazníci značky Volkswagen přecházejí k levnějším modelům Škoda a Seat.

Přesah nabídky mezi Škodou a Volkswagenem vedl podle ředitele Střediska automobilového průzkumu při Universitě v Duisburgu-Essenu Ferdinanda Dudenhoffera k tomu, že šéf automobilky Škoda Reinhard Jung musel přenechat svou pozici bývalému řediteli VW v Číně Winfriedu Vahlandovi. Dudenhoffer je nejrespektovanějším německým analytikem automobilového průmyslu, nicméně podle našich informací byly skutečnou příčinou Jungova odchodu zdravotní potíže. Přesto nelze nesouhlasit s Dudenhofferovými slovy: "Problémem Volkswagenu je to, že v jednotlivých segmentech má příliš mnoho značek a chce, aby tyto značky pokrývaly velkou škálu výrobků. Škoda odvedla skvělou práci při prozkoumání a využívání rozsáhlé nabídky komponent Volkswagenu. Nyní si však žije tak trochu svým vlastním životem, a to nemohlo Martinu Winterkornovi uniknout."

Ne všichni ale sdílejí jeho názor. Jürgen Meyer, který spravuje miliardu eur u SEB Asset Management ve Frankfurtu, a to včetně akcií Porsche, například tvrdí: "Skupiny vlastnící mnoho značek, jako Volkswagen, se vystavují riziku nadměrné expanze. Jenže Volkswagen si při správě svého portfolia vyvinul úspěšnou strategii snižování nákladů. "Vliv dalších automobilek skupiny na klíčové zákazníky Volkswagenu je minimální a konkurence v rámci skupiny Volkswagen je výhodnější, než ztratit zákazníky ve prospěch konkurence."

 

Konkurence mezi luxusními automobily

Porsche bude konkurovat Audi a Lamborghini při vývoji špičkových sportovních automobilů. Muellerovým úkolem bude doplnit a rozšířit modelovou řadu Porsche s cílem zdvojnásobit prodej na 150 000 vozů.

"Skutečným oříškem bude pro Volkswagen skutečnost, že modulární strategie nebude fungovat u superautomobilů," varuje Christoph Stuemer z IHS Automotive ve Frankfurtu. "U Lamborghini a Porsche proto nezbývá, než si vymezit své odlišnosti. Odhalí se tím limity filosofie Volkswagenu."

Podle Stefana Bratzela, ředitele Střediska pro automobily na Universitě užitých věd v Bergisch-Gladbachu, je problémem i to, že Audi zaostává za BMW a Daimlerem pokud jde o hybridy a elektromobilitu. BMW začalo testovat elektrické modely Mini už v roce 2009, zatímco podobný projekt Audi, zahrnující 20 kompaktních vozů A1, začne až příští rok.

 

200 modelů

Aby Volkswagen předstihl do roku 2018 Toyotu hodlá zvýšit prodej rozšířením nabídky u svých značek až na 200 modelů. Pozoruhodné je, že Ford a GM nyní dělají pravý opak toho, co praktikuje Volkswagen. Strategie podobná současné expanzi Volkswagenu totiž americké koncerny dovedla k rekordním ztrátám a v případě GM a Chrysleru dokonce až na pokraj zániku. Proto následně jejich vedení zvolily opačný postup a snižují počet značek a divizí ve svém portfoliu.

Největší automobilka USA Ford podle svého šéfa Alana Mulallyho zeštíhlí svou výrobní řadu možná na pouhých 20 modelů. Ford už prodal Volvo Cars a předtím se zbavil Jaguaru, Land Roveru a Astonu Martinu. GM v únoru prodalo Saab a ukončilo výrobu Hummeru, Saturnu a Pontiacu.

Vedení Volkswagenu očekává, že v roce 2010 překoná rekordní prodej díky Číně, která je největším trhem Volkswagenu. "Volkswagen má dobrou pozici, k uspokojení však není důvod," uvádí Stefan Bratzel z university v Bergisch-Gladbachu.