dobré zprávy se vracejí | Aktuality | autoweek.cz

Dobré zprávy se vracejí

Dobré zprávy se vracejí

26.08.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Daimler podle médií údajně zvažuje možnost společné výroby nového kompaktního vozu Mercedes-Benz společně s aliancí Renault-Nissan. Jako by už dávno oba partneři neměli smlouvu o spolupráci uzavřenou.

 

Německé vydání Financial Times přineslo informaci o "prolomení tabu." Uvádí, že by "menší modely Mercedes-Benz a vozy luxusní značky Nissanu Infiniti mohly v roce 2016 začít společně sjíždět z jedné montážní linky."

Podle Financial Times Deutschland mají být ta společná auta "malá SUV, možná založená na Mercedesech třídy A nebo B." Informaci samozřejmě okamžitě převzala všechna média včetně českých. Dokázala tím jen to, že nečtou své vlastní zprávy nebo mají příliš krátkou paměť.

Aliance Renault-Nissan a Daimler se na partnerství formálně dohodly už v roce 2010 s cílem společného vývoje a výroby malých vozů a motorů. Konkrétnější smlouva byla uzavřena přesně před rokem - v červenci 2011. Letos v lednu byla oznámena intenzifikace do té doby poměrně volně definovaného partnerství. Byla ohlášena příprava společné výroby nové generace vozítka smart s novou generací minivozu Renault Twingo. Dále byla uzavřena dohoda, že Mercedes-Benz bude prodávat lehký dodávkový automobil z produkce Renaultu. Mercedes-Benz už tento svůj připravovaný model Citan předvedl, byť oficiální premiéru bude mít v září na autosalonu v Hannoveru.

Jako třetí připravovaný společný projekt byl ohlášen prémiový kompaktní vůz Infiniti vytvořený na bázi kompaktní architektury Mercedesu. Zahájení výroby bylo ohlášeno na rok 2014.

V květnu Nissan podepsal předběžnou dohodu s rakouskou automobilkou Magna Steyr, že se stane montážním závodem pro "budoucí luxusní kompaktní vůz" Infiniti, a to se zahájením výroby v roce 2014. Je celkem logické, že tyto dva projekty premiových kompaktů spolu souvisí. Rozšíření této nadějně se rozvíjející spolupráce tedy neznamená žádné prolomení jakéhosi tabu, ale další celkem logický krok.

Mercedes-Benz v současné době kompaktní vozy třídy B vyrábí ve své nové továrně v maďarském Kecskemétu. Tam také brzy začne produkce kompaktního kupé CLA. Nová generace menší třídy A se už vyrábí v Rastattu a později se přidá ještě továrna společnosti Valmet ve finském Uusikaupunki.
Mercedes-Benz se snaží zvyšovat objem prodeje, aby jeho produkce byla hospodárnější. Současně se snaží učinit svou značku přitažlivější pro mladší zákazníky tím, že rozšiřuje nabídku svých kompaktních modelů ze současných dvou - třída A a B - do pěti, včetně kupé CLA, posléze i SUV a kombi-kupé (Shooting Brake). Roční prodej kompaktních vozů Mercedes by tak měl v roce 2015 dosáhnou 500 000 vozů, zatímco v roce 2011 prodal 178 000 vozů tříd A a B.

Ve Stuttgartu s obavami sledují úžasný vzestup Audi především s ohledem na efektivitu výroby v Ingolstadtu vyplývající z možností využívat společné komponenty a subdodávky v rámci koncernu Volkswagen při zachování vysokého stupně nezávislosti a samozřejmě při zaručení maximální kvality. Daimler proto potřebuje vyrábět větší množství aniž by ztrácel na své exkluzivitě. Na druhé straně se Infiniti musí pro potvrzení své exkluzivity konečně zbavit pověsti lépe vybavených vozů Nissan. Mercedes-Benz a Infiniti sice působí ve stejném segmentu, ale ve skutečnosti nejde o konkurenty, kteří by si mohli navzájem ubírat na klientele. Proto jde o partnerství které skutečně funguje.

Spoluprací s aliancí Renault-Nissan by Daimler mohl dostihnout své rivaly BMW a Audi v provozním zisku, který ve druhém čtvrtletí zvýšily o 11,6 % resp. 11,5 %, tedy mnohem více než 8,6 % u Mercedesu. Daimler je proto pod silným tlakem aby šetřil na provozních nákladech. Snaží se tedy rozvíjet a rozšiřovat aliance, které pro Mercedes-Benz umožní získat automobily ze segmentů, které ještě nemá v nabídce, nebo které mu otevřou dveře na nové trhy. Nissan je s Infiniti dobrým partnerem, u něhož nehrozí újma na pověsti.
Infiniti zase hodlá rozšířit své evropské angažování aby se stalo ziskovým. Proto plánuje výrobu prémiových kompaktních vozů v Evropě. Nissan v květnu podepsal předběžnou dohodu s rakouskou Magna Steyr aby pro něj začala od roku 2014 vyrábět kompaktní vůz. Zatím ale nebylo oznámeno kde by se tento vůz vyráběl. Magna Steyer má hlavní výrobní závod v rakouském Štýrském Hradci. Vyrábí tam vozy pro Mini, Mercedes-Benz a Peugeot.

Polská média nedávno uvedla, že by Magna mohla nový model Infiniti na bázi konceptu Etherea vyrábět v bývalém závodě FSO-Daewoo ve Varšavě. Polský náměstek ministra hospodářství Andrzej Dycha pro agenturu PAP prohlásil, že by zde Magna mohla během pěti let produkovat 200 000 vozů ročně. Jenže nedávný pokus Chevroletu vyrábět v FSO malé vozy Aveo skončil na problematické kvalitě výroby. To je to poslední, co by Mercedes-Benz i Infiniti mohly potřebovat.

Další kolo jednání spojené s upřesněním dosud dohodnutého se očekává během autosalonu v Paříži koncem září. Tam už ohlásili účast oba šéfové - Dieter Zetsche z Daimleru a Carlos Ghosn z aliance Renault-Nissan.