dopad transformace se podle šéfa vw přeceňuje | Aktuality | autoweek.cz

Dopad transformace se podle šéfa VW přeceňuje

Dopad transformace se podle šéfa VW přeceňuje

11.08.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Co se stane s automobilovým průmyslem pokud budou všechna auta plně elektrická a digitální? Šéf VW Herbert Diess vidí především velké příležitosti: „Všechny negativní scénáře jsou přehnané! Abyste mohli postavit spoustu aut, potřebujete v roce 2030 ve výrobě stále hodně lidí.“
Změny v automobilovém průmyslu budou značné i z pohledu generálního ředitele Volkswagenu. Herbert Diess však varoval před přehnanou dramatizací jejich důsledků na ztráty zaměstnání. „Všechny negativní scénáře, které jsou mnohde vykreslovány, jsou přehnané. Zůstaneme výrobcem automobilů - výroba vozidel bude i na konci tohoto desetiletí hlavní náplní činnosti společnosti VW, přestože se vozy výrazně změní a budou se po cestách pohybovat s výrazně nižšími emisemi CO2,“ řekl Diess v rozhovoru pro tiskové agentury dpa a dpa-AFX.
 
„Abyste mohli postavit mnoho aut, budete i v roce 2030 stále potřebovat hodně lidí ve výrobě. A spousta lidí bude dělat velmi podobné činnosti jako dnes. Možná bude vše víc automatizované, ale v zásadě lidé zůstanou ve výrobě. To nevylučuje, že souběžný rozvoj IT dovedností přinese zásadní změny a rozsáhlé přehodnocení. Samozřejmě budeme růst v oblasti softwaru s novými zaměstnanci, ale tyto změny v automobilovém průmyslu, na rozdíl od jiných rychle se rozvíjejících průmyslových odvětví, vyžadují hodně času. Pro nás dva modelové životní cykly představují 15 let,“ řekl Diess.
 
Jako velký zaměstnavatel může mít skupina VW o něco více času na přizpůsobení než ostatní. „Ale ne příliš. Pokud budeme dobře pokračovat, můžeme bezpečně zachránit velkou část pracovních míst v určitých oblastech růst a v jiných se zmenšit,“ říká Diess.
 
Zatímco automobilové koncerny a dodavatelé investují miliardy eur především do alternativních pohonů a síťových technologií, transformace znamená, že menší dodavatelé potřebují mnohem více financí a školení. Diess si je nicméně relativně jistý, že změna bude v mnoha oblastech úspěšná: „I 70 % dodavatelů prochází touto transformací jako by žádná nebyla. Sedadla zůstávají sedadly, ocel zůstává ocelí, kola zůstávají koly, brzdy zůstávají brzdami.“
 
V oblasti pohonných jednotek se toho ovšem děje hodně. „Ale i tam se změna přeceňuje, protože pohon už není tou nejnáročnější oblastí na zaměstnance. Výroba motoru trvá přibližně hodinu ve srovnání s 20 až 30 hodinami u celého vozidla. Otázka pro příští roky spíš zní: Zůstaneme konkurenceschopní vůči novým konkurentům, jako jsou ti z Asie?“ řekl Diess
 
Pokud se do ekologické a digitální transformace zapojí pracovníci a zákazníci, automobil by mohl získávat na významu. Diess očekává, že „automobily ztratí mnoho negativních aspektů. Za pár let se tady budete moci s čistým svědomím projet v SUV. Jsou zde kritici, kteří se odvolávají na klima, ale ve skutečnosti jsou proti automobilům a proti individuální mobilitě. Ale ti ztratí hodně ze svých hrozeb s tím, jak se auta stanou mnohem bezpečnějšími a budou šetrnější k životnímu prostředí.“ Na cestě k tomu je však potřeba diskuse. Řada ochránců klimatu volá po tom, aby automobilový průmysl navzdory vyostřeným cílům ještě rychleji opustil spalovací motory.
 
Pandemie významně změnila i svět práce v průmyslu. Jak řekl generální ředitel VW, sám to v minulosti často pocítil. „Jsem například v představenstvu zodpovědný za Čínu, ale nebyl jsem tam rok a půl. To je dramatická nevýhoda. Tamní situaci opravdu nedokážu posoudit pokud mluvím pouze s lidmi po telefonu a na videokonferencích,“ řekl Diess.