rozvolňování: ticho před bouří v e-commerce | Nové modely | autoweek.cz

Rozvolňování: ticho před bouří v e-commerce

Rozvolňování: ticho před bouří v e-commerce

07.06.2021 | | Doprava

Čeká nás výraznější rozvolňování. Jak na něj reagují spotřebitelé a firmy? Něco napoví postřehy z chování osobních i firemních zákazníků společnosti Liftago, nejrychleji rostoucí firmy působící ve 25 městech v ČR.
V osobní městské přepravě je zjevný trend, že zahraniční nízkonákladové taxi služby pohlcují místní taxi dispečinky, které se jim snažily vyrovnat cenou a souboj s venture kapitálem prohrávají. Pozornost zahraničních platforem se tak přesunula na MHD, pro níž se stávají cenovou alternativou a konkurencí.
 
Liftago, které reprezentuje služby standardní nebo prémiové, sleduje mezitýdenní oživení poptávky zatím v řádech nízkých desítek procent. Poptávka po Liftagu není náhradou za MHD, a proto se vrátí blíž k předpandemickým hodnotám až s otevřením kulturních a gastro zařízení, a také s přesunem firem do kanceláří a obnovením služebních cest.
 
V e-commerce byl naopak v průběhu dubna a začátkem května patrný dočasný pokles nákupů. Podle našich e-shopových partnerů společnosti Liftago lidé neměli kde utrácet - domácnost si vybavili a s využitím svých největších úspor vyčkávají na vývoj pandemické situace.
 
Nákup v kamenných prodejnách a tradiční zasílání balíků poštou se rychle mění - z roku 2019 na rok 2020 poskočil podíl on-line nakupování v maloobchodu o 26 %. S růstem on-line nakupování se mění i struktura doručování zboží: narůstá podíl rychlejšího a levnějšího doručování v rámci jednoho města. Tento trend nastartovaly především platformy zabývající se rozvozem jídla a obchodníci jako jsou Rohlík.cz nebo Košík.cz. V ulicích je vidět více kurýrů, kteří expandují do dalších měst.
 
Podle mínění společnosti Liftago je to teprve začátek. Jakmile on-line služby získají obchodní kontakty už je nepustí a budou je oslovovat nabídkami. Tomu může tradiční retail čelit pouze slabě věrnostními programy. Růst podílu on-line nakupování tak bude nadále zrychlovat a spolu s ním i počty kurýrů v ulicích.
 
V Liftagu se proto snaží přepravní kapacitu řidičů a kurýrů spojovat a sdílet - rychlé a přesné lokální doručování se tak dostává i mimo oblast dodávek potravin. Např. pro Alzu už Liftago realizuje všechny druhy přeprav - nejen expresní, ale také „nejvýhodnější doručování“. V logice lokálního doručování nedává smysl, aby zboží, doručované v rámci jednoho města, muselo putovat přes několik skladů do stejného města zpět se zpožděním pro zákazníka a se zbytečnými obaly navíc.
 
„S Liftagem dále rozvíjíme taxi a zásilkové služby pro jednotlivce i firmy. Pro stovky dalších firem ale zabezpečujeme rychlou logistiku a doručování. Tento koncept sdílené logistiky jako online služby dnes tvoří taxikáři, kurýři i univerzální řidiči 2v1, kteří jsou více vytížení a v průběhu dne vozí zrovna to, co město potřebuje. Ve všech krajských městech v Česku proto expandujeme a taxikáře i kurýry neustále nabíráme,” říká spoluzakladatel a ředitel společnosti Liftago Ondřej Krátký.
 
Příklad extrémního pojetí lokálního doručování demonstruje platforma NakupyLiberec.cz s logistickou podporou Liftaga. Na projektu je výjimečné, že se do něj aktivně zapojilo i město Liberec, které bude projektu poskytovat své reklamní plochy a převezme nad tržištěm záštitu. Zapojují se i další státní instituce, například místní podnikatelský inkubátor Lipo.ink.
 
„Vzniká oficiální internetové tržiště, kde si budete moct objednat cokoliv od pizzy po papíry do tiskárny. Projekt vnímáme jako pojistku proti dalším vládním opatřením, ale hlavní cíl je dlouhodobý – chceme, aby se liberecké podniky naučily prodávat on-line a měly možnost konkurovat velkým e-shopům, které běžné zboží vozí přes půl republiky jen proto, že ho místní prodejce nemá nikde k dispozici. Přitom na lokální úrovni ho můžete mít do 60 minut doma, a to je obrovská výhoda,“ vysvětluje jeden z autorů projektu Jura Ibl.