důsledky zablokování lodí v šanghaji | Aktuality | autoweek.cz

Důsledky zablokování lodí v Šanghaji

Důsledky zablokování lodí v Šanghaji

23.04.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Kvůli protiepidemickým opatřením uvázly lodě v největším přístavu světa v Šanghaji. To způsobuje růst cen a enormní narušení dodavatelských řetězců.
Přetížení nákladní lodní dopravy v důsledku pokračujícího zablokování přístavu v Šanghaji kvůli opatřením vyvolaným novou vlnou coronavirové epidemie nesmírně narušuje globální dodavatelské řetězce a povede k vyšším cenám. Objem exportu z největšího přístavu světa už podle odhadů klesl o 40 %. Důsledky se už začaly projevovat i v Evropě.
 
Mnoho společností už své zboží z Číny nedostalo déle než tři týdny. Alternativní doručovací trasy přes jiné přístavy ke zmírnění ztráty nestačí. Nedostatek dodávek z Číny bude mít i negativní dopad na již tak vysokou inflaci v celé EU.
 
Kielský institut pro světovou ekonomiku IfW odhaduje, že současné problémy v Šanghaji se v Německu plně projeví až za dva měsíce. Zboží je 30 až 40 dní na cestě do Hamburku a poté se musí přepravovat dále. „Pak může dojít ke zpoždění u položek elektroniky, jako jsou třeba počítače, nebo u meziproduktů pro výrobu. To může ovlivnit automobilky nebo výrobce strojů,“ řekl obchodní expert IfW Vincent Stamer.
 
Tvrdá protipandemická opatření
V Šanghaji, která má 26 milionů obyvatel, platí už měsíc zákaz vycházení. Přístavní město je v centru největší koronavirové vlny v Číně od začátku pandemie před více než dvěma lety. S pomocí uzavírek, hromadných testů a karanténě vedení v Pekingu prosazuje přísnou strategii zero-Covid, jejíž součástí je tvrdé testování varianty omikron BA.2.
 
Přístav v Šanghaji není sám o sobě tím největším problémem. Potíž spočívá spíš v přepravě zboží kamiony kvůli přísným protikoronavirovým opatřením. Příliš horlivé místní úřady ztěžují život především většinou samostatně výdělečně činným řidičům kamionů. Ti musejí žádat o zvláštní průjezdní povolení, podstupovat neustálé testování a podléhají karanténním požadavkům jednotlivých měst. Celostátní nákladní doprava již proto drasticky poklesla. Mnozí se proto také vyhýbají zejména šanghajskému přístavu.
 
„Nikdo už nechce být řidičem kamionu. Jejich život je příliš těžký,“ řekl šéf Hospodářské komory EU v Číně Jörg Wuttke. Podle odhadů klesla dostupnost kamionů v Šanghaji o 40 %. Kontejnery se nesbírají a sklady jsou uzavřeny. Chlazené nebo nebezpečné zboží nelze odstranit.
 
Postiženy budou všechny skupiny produktů
Námořní dodavatelské řetězce byly napjaté již před uzavřením přístavu v Šanghaji. Nyní nastalo dalšího zpoždění námořní dopravy a jedinou obranou je trpělivost. Šéf lodní společnosti Hapag-Lloyd Rolf Habben Jansen, je přesto opatrně optimistický: „Už vidíme první známky toho, že v přístavech Šanghaj a Ningbo se začíná odbavovat víc nákladu. Proto očekávám, že se situace v čínských přístavech během čtyř až šesti týdnů maximálně znormalizuje.“
 
Náprava narušení dodavatelských řetězců ovšem bude trvat měsíce. V zásadě budou postiženy všechny produktové skupiny, ale obavy jsou zejména o nedostatek elektroniky, surovin ale i různé komponenty pro další výrobu. Uzavření postihuje všechny společnosti bez ohledu na odvětví nebo velikost. Dochází tak k masivnímu narušení dodavatelských řetězců, možností dopravy a výroby.
 
Krize však ještě zdaleka neskončila protože Omicron se v Číně šíří a přísná protiopatření zaškrcují druhou největší ekonomiku světa. „Nyní je otázkou, zda Čína ustoupí od strategie zero-covid, nebo zda budou uzavřena další velká města,“ říká expert IfW Vincent Stamer.
 
Čím déle však zákazy vycházení potrvají, tím větší dopad to bude mít – nejen na čínskou ekonomiku, ale také na globální dodavatelské řetězce a mezinárodní obchod.