zázračný akumulátor prošel kontrolou | Aktuality | autoweek.cz

Zázračný akumulátor prošel kontrolou

Zázračný akumulátor prošel kontrolou

12.04.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Německý zázračný akumulátor Kolibri společnost DBM Energy získal bezpečnostní schválení. Pochyby se ale nerozptýlily.

Když neznámá německá tzv. "mailbox" společnost DBM Energy oznámila, že se pokusí o dosažení nejdelší jízdy elektrickým automobilem na jedno nabití, reakce pozorovatelů a odborníků z odvětví byly všeobecně přezíravé. Skeptický přístup přetrval dokonce i poté, co elektrické Audi A2 ujelo 600 km a běžná média díky tomu pasovala Německo do role vedoucí země ve vývoji akumulátorů pro pohon elektromobilů.

Když německý autoklub ADAC vyzval společnost DBM Energy aby umožnila nezávislý test parametrů rekordní vůz A2 kdesi v garáži shořel a záhada se prohloubila. Vzplál záhadný akumulátor (což se podle informací hasičů stalo už dříve při výrobě) nebo to byl, jak společnost DBM naznačuje, čin jisté žárlivé německé společnosti, která se průlomovému nástupu zázračného akumulátoru pokusila zabránit?

Spolkový úřad pro výzkum a testování materiálů a rovněž ministerstvo průmyslu akumulátor testovaly na změnu povětrnosti, tlaku vzduchu, přetížení nebo nesprávnou polaritu a mechanické vlivy jako jsou vibrace, náraz a úder. Výsledkem testů je zpráva, že akumulátor je bezpečný.

Audi A2 s akumulátorem o menší kapacitě prověřila i nezávislá organizace DEKRA. Zjistila, že akumulátor má kapacitu 62,928 kWh a při testu, který probíhal ve shodě se standardním cyklem ECE R101 používaným pro měření spotřeby a emisí CO2. Výsledkem bylo, že vozidlo je schopné v kombinovaném zátěžovém cyklu 454,82 km. To znamená, že akumulátor o vyšší kapacitě 115 kWh, z níž bylo spotřebováno 98,8 kWh mohl ve voze DBM A2 s motorem 138 Wh/km absolvovat rekordní jízdu z Mnichova do Berlína, tj. vzdálenost 605 km, bez potřeby dobíjení.

Znovu se objevily v tisku zprávy, že DBM přichází skutečně se "zázračným akumulátorem" a německé automobilky budou brzy přinuceny vzdát se vodíkových palivových článků, jejichž vývoj dlouhodobě upřednostňovaly, což je pozoruhodný nesmysl svědčící o naprosté neznalosti problematiky elektromobility.

Problémem je, že se nikde neuvádí hmotnost zázračných akumulátorů a jejich životnost při opakovaném dobíjení. Akumulátory vozu Tesla Model S mají zatím nejlepší poměr kapacity a výkonu 240 Wh/kg. Pokud by akumulátor Kolibri Alpha Polymer disponoval výrazně vyšší kapacitou vztaženou na hmotnost, pak by to bylo opravdu senzací.

DBM tvrdí, že akumulátor vydrží 5000 dobíjecích cyklů, což by bylo vyhovující. Jenže to dosud nikdo neprověřil. Právě zvládání produkce tepla při opakovaném dobíjení je velkým problémem velkých akumulátorů pro elektromobily.