elektromobilita - vedoucí roli hraje čína | Aktuality | autoweek.cz

Elektromobilita - vedoucí roli hraje Čína

Elektromobilita - vedoucí roli hraje Čína

22.06.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Čína zaujala vedoucí postavení v rozvoji elektromobility. V oblasti technického rozvoje e-mobility ztratilo Německo své vedoucí postavení ve prospěch Francie. Ukazuje to hodnocení indexu elektromobility společností Roland Berger a FKA. Akumulátory přicházejí výhradně z Asie.
Zatímco prodej nových elektromobilů v Číně se v roce 2016 zdvojnásobil na více než 350 000 vozidel a posouvá se směrem k prémiovým segmentům, německý trh elektromobilů roste příliš pomalu, takže němečtí výrobci nemohou splnit cíle Evropské unie týkající se flotilových emisí. Vyplývá to z analýzy Index Elektromobility 2017 společností Roland Berger a FKA (Research Society of Automotive Engineering Aachen).
 
Analýza ukazuje, že Německo ztrácí své dosavadní vedoucí postavení v žebříčku zaměřeném na technologie, protože ho předstihla Francie. Důvodem je orientace německých automobilek na plug-in hybridní technologie (hybridní pohony s možností vnějšího dobíjení), které mají menší dojezd na čistě elektrický pohon a menší kapacitu akumulátorů.
 
Index Elektromobility pravidelně porovnává relativní konkurenční postavení sedmi automobilových zemí Německa, Francie, Itálie, USA, Japonska, Číny a Jižní Koreje v oblasti elektrické mobility. Země se hodnotí podle ukazatelů technologií, průmyslu a trhu.
 
Čína se poprvé umístila celkově v čele, protože je nejlepší z hlediska průmyslu a trhu. Podle Wolfganga Bernharta ze společnosti Roland Berger je vzestup Číny dán státní podporou financování a zjednodušením schvalovacích procesů. Na čínském trhu navíc působí mnoho technologických start-upů s dostatečným kapitálem pro postupný přesun do prémiového segmentu. Čína také těží z toho, že výrobci zde mohou vyrábět elektromobily ve skutečně velkém množství, protože výroba elektromobilů v zemi je více než trojnásobná v porovnání se Spojenými státy, a více než 90 % těchto vozidel dostává lithio-ionové akumulátory z vlastní produkce.
 
Prodej automobilů s elektrickým pohonem se v roce 2016 v Číně zdvojnásobil na zhruba 350 000 vozů. Také ve Francii je, navzdory nižšímu objemu prodeje, větší podíl elektrických vozidel na trhu než v Německu. Tam se v roce 2016 prodalo jen 28 000 plug-in hybridů a vozidel s čistě elektrickým pohonem, což představuje pouhých 0,8 % celkového trhu. To ohrožuje splnění evropských předpisů na flotilové emise CO2 pro rok 2021. Expert společnosti Roland Berger Stefan Riederle proto tvrdí, že v Německu jsou potřeba silnější vládní pobídky pro prodej elektromobilů a k rozvoji infrastruktury rychlodobíjecích stanic.
 
V Číně vláda jen v roce 2015 vynaložila na rozvoj e-mobility více než miliardu eur. Vzhledem k mnoha pokusům o zneužití těchto dotací a podvodům se vloni tato podpora snížila o 20 %. I nadále ale v Číně platí ambiciózní plán do roku 2025 dosáhnout podíl prodeje elektromobilů na celkovém počtu prodaných nových aut 15-20 % a do roku 2030 tento podíl zvýšit na 40-50 %.
 
Rostoucí počet dynamických start-upů na čínském trhu navíc staví velké evropské automobilky před nutnost mnohem rychleji reagovat, aby jim neujel vlak. Podle Stefana Riederleho ze společnosti Roland Berger již tradiční životní cyklus automobilů v délce sedmi let už nestačí současné poptávce. Automobilky by měly být rychlejší a inovativnější ve svých nabídkách.
  • Elektromobilita - vedoucí roli hraje Čína
  • Elektromobilita - vedoucí roli hraje Čína
  • Elektromobilita - vedoucí roli hraje Čína