elektrošoky | Aktuality | autoweek.cz

Elektrošoky

Elektrošoky

27.05.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Proniknout do masového prodeje s automobily poháněnými elektromotory napájenými z akumulátorů se nově vytvářeným společnostem nedaří ani s masivní státní podporou. Vstoupit do automobilového průmyslu s novou firmou se ukazuje jako beznadějné úsilí.

Když vláda presidenta Obamy prostřednictvím ministerstva energetiky DoE (Department of Energy) vyhlásila program na podporu energeticky nenáročných způsobů dopravy, v jehož rámci je připravena poskytnout až 25 miliard dolarů, dostalo se jí za to kritiky z mnoha stran. Po oznámení, kam budou stovky milionů z tohoto programu směřovány, kritiky zesílily. Nyní přichází další rána - firmy těžící z uvedených půjček ohlašují bankrot. Jejich podnikání nebylo založeno na reálných předpokladech, protože vládou dotované projekty iracionálních elektromobilů nedokázaly vzbudit potřebný ohlas u zákazníků.

Problémy firem těžících z programu DoE odstartoval už v roce 2011 výrobce solárních panelů Solyndra, když ohlásil bankrot a stát musel odepsat 528 milionů dolarů. Další uchazeči, jako Bright Automotive, Carbon Motors, Aptera nebo opakovaně krachující Th!nk, zanikli dříve, než se dočkali schválení mnohasetmilionové půjčky.

Ale abychom nebyli jednostranní: bezúročnou vládní půjčku ve výši 104,5 milionu dolarů, získanou v rámci programu DoE na přípravu produkce sedanu Model S, v termínu splatila Tesla Motors. Celkem ovšem Tesla získala 465 milionů.

 

A123, tedy vlastně B456

Společnost B456 Systems, přední světový výrobce litio-ionových akumulátorů, dříve známý jako A123 Systems (tu nápaditost při změně jména je třeba ocenit), získal souhlas soudu k vyhlášení úpadku. To dává nezajištěným věřitelům firmy naději získat alespoň 65 centů za každý dlužený dolar.
A123 Systems získala grant DoE ve výši 249 milionů dolarů, z nichž ale polovina nebyla vyplacena. Společnost B456 získala souhlas soudu k prodeji výroby autobaterii a s ní souvisejících aktiv čínské Wanxiang Group.
Společnost B456 je dodavatelem lithio-ionových akumulátorů pro Fisker Automotive, BMW (používají se v hybridních pohonech) a General Motors (mj. pro elektricky poháněný Chevrolet Spark). Společnost podala návrh na vyhlášení konkurzu vloni v říjnu kvůli slabší poptávce než se očekávalo.

 

Fisker chce zpátky Fisker

Americká vláda v roce 2010 poskytla automobilce Fisker Automotive neúročenou půjčku 529 milionů dolarů na podporu rozvoje "zelené energie". Do roku 2011 Fisker z této částky vyinkasoval téměř 192 milionů dolarů. Poté vláda úvěr zmrazila. Od července 2012 Fisker nevyrobil žádné auto. Částečným vysvětlením bylo zastavení dodávek akumulátorů od hroutícího se výrobce A123. Jenže ani před tím jich nevyrobil mnoho - méně než 2000 kusů. Fisker koncem roku angažoval konkurzní poradce aby zajistili alespoň výplaty mezd pro zaměstnance. V dubnu se nicméně podařilo uhradit 21 milionů z vládní půjčky.
Kontrolu nad Fiskerem se navzdory bankrotu snaží získat čínská skupina Wanxiang s pomocí společnosti VL Automotive. Wanxiang je největším výrobcem komponent pro automobilový průmysl v Číně. Jak je uvedeno výše, tato skupina se úspěšně ucházela i o zkrachovalého dodavatele akumulátorů pro Fisker A123 Systems.

VL Automotive spojuje Boba Lutze a průmyslníka Gilberta Villarreala (odtud VL). Letos na autosalonu v Detroitu VL Automotive představila koncept VL Destino, který převzal eleganci vozu Fisker ale elektrický resp. hybridní pohon nahradil motor ze Chevroletu Corvette ZR1. Bývalý šéf GM a před tím Chrysleru Lutz se snaží Číňanům zajistit koupi Fiskeru tak, aby za automobilku dali co nejméně peněz.

Jenže o Fisker mají zájem i jiní, především miliardář Richard Li z Hongkongu. Ten je připraven výhodně odkoupit závazky Fiskeru vůči americkému ministerstvu energetiky, nyní tedy 171 milionů dolarů. Zprvu se předpokládalo, že poté se Fiskeru opět zbaví a prodá jej se ziskem Wanxiangu. Jenže Li se spojil se zakladatelem automobilky Henrikem Fiskerem, který se snaží získat firmu, kterou musel opustit, opět pod svou kontrolu.

Hodnota automobilky Fisker byla před dvěma lety, tedy v době uvedení luxusního sedanu Karma s hybridním pohonem s dobíjením (plug in) na trh, vyčíslena na 2 miliardy dolarů. Wanxiang chce s Lutzovou pomocí získat Fisker Automotive za 20 milionů dolarů, tedy za jedno procento původní hodnoty.

Zájem o Fisker je pozoruhodný vzhledem k tomu, že tento výrobce toho zatím mnoho nedokázal. Jeho elegantní sedany prošly za krátkou dobu prodeje dvěma svolávacími akcemi, hodnocení spokojenosti kupujících bylo prachbídné, po technické stránce tyto vozy nepřinesly nic nového a hodnota této nové, u veřejnosti takřka neznámé značky, je minimální.

 

Coda končí s auty a sází na energetiku

Americký výrobce elektromobilů Coda Holdings Inc. požádal u konkurzního soudu ve státě Delaware o vyhlášení ochrany před věřiteli poté, co se mu podařilo prodat jen 100 jeho sedanů s elektrickým pohonem.

Coda se před třemi roky pasovala na jednoho z kalifornských průkopníků elektromobility spolu s Teslou a Fiskerem. Coda před třemi roky podala žádost o půjčku 334 milionů dolarů z projektu DoE, ale nedočkala se jí. Před rokem zahájila v Oklahomě montáž vozidel z komponent vyráběných v Číně automobilkou Hafei. Sedany Coda byly kritizovány pro nezajímavý design a navíc prošly svolávací akcí kvůli vadným airbagům. Coda se pokusila sehnat investory aby pomohli uhradit 150 milionů dolarů, ale získala jen 22 milionů.

Vyhlášení konkurzu firmě z Los Angeles umožní zaměřit se na skladování energie, což je kapitálově mnohem méně náročné odvětví. Společnost chce využít stejné technické principy jako v automobilech budování u systémů pro ukládání energie v budovách. Coda tvrdí, že skupina věřitelů pod vedením investiční společnosti Group LLC má údajně v plánu do zadlužené společnosti investovat 25 milionů dolarů a tím nad ní získat kontrolu.

 

Lepší místo se nenašlo

Průkopník jiného principu elektromobility Better Place podal u izraelského soudu návrh o rozpuštění společnosti a jmenování likvidátora. Rozhodnutí o likvidaci přišlo poté, co společnost nedokázala získat dostatek finančních prostředků na úhradu provozních nákladů, byť v posledních měsících uskutečnila základní strukturální změny a z vedení společnosti byl odstraněn její zakladatel, izraelský softwareový podnikatel Shai Agassi.
"Je to pro nás všechny těžký den. Máme za sebou dlouhou cestu s cílem přinést globální vizí," uvedl generální ředitel Dan Cohen. Pravdou je, že společnost Better Place nedokázala pro svůj globálně zamýšlený projekt získat potřebnou podporu automobilek a ani v místech, kde jej před rokem uvedla do zkušebního provozu, nenašla dostatek zákazníků (byť ti ochotní experimentovat údajně byli vysoce spokojeni).
Better Place začal v roce 2008 spolupracovat s Renaultem na vývoji aut s elektrickým pohonem v kombinaci se sítí výměnných stanic, kde se vybité akumulátory ve vozech namísto dobíjení vyměňují za nabité. S velkou slávou byl vloni v Izraeli a Dánsku spuštěn zkušební provoz a plánovalo se jeho rozšíření do Austrálie. Jenže prodej se nikdy nerozeběhl v očekávané míře, takže výnosy nestačily na pokrytí provozních nákladů. V listopadu byl zveřejněn kumulovaný deficit ve výši 561,5 milionu dolarů. Poté správní rada rozhodla, že nemá jinou možnost, než dobrovolně vyhlásit řádnou likvidaci společnosti.

Konglomerát Izrael Corp. vlastní asi 30 % společnosti Better Place.
 

  • Elektrošoky
  • Elektrošoky
  • Elektrošoky
  • Elektrošoky