epa obvinila fiat chrysler z podvádění při měření emisí | Aktuality | autoweek.cz

EPA obvinila Fiat Chrysler z podvádění při měření emisí

EPA obvinila Fiat Chrysler z podvádění při měření emisí

13.01.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Americká agentura pro životní prostředí EPA obvinila společnost Fiat Chrysler Automobile z instalace softwaru ovlivňujícího měření emisí u zážehových motorů ve 104 828 vozidlech značek Ram a Jeep, čímž porušila zákon o ochraně ovzduší.
Podle prohlášení EPA (Environmental Protection Agency) FCA nedokázala vysvětlit přítomnost osmi řídících zařízení fungujících v průběhu procesu certifikace EPA. Tato zařízení byla instalována ve vozech Jeep Grand Cherokee a RAM 1500 modelový rok 2014, 2015 a 2016 vybavených motorem V6 3,0 EcoDiesel. EPA už toto zjištění sdělila automobilce.
 
Během zpřísněného testování vznětových motorů, k němuž EPA přikročila v důsledku skandálu s emisemi Volkswagenu, technici objevili ve vozidlech nainstalovaný software umožňující, aby emise oxidu dusného ve výfuku překračovaly povolenou úroveň. Oxidy dusíku jsou klíčovou složkou ve smogu, která má přímý dopad na zdraví lidí.
 
Výsledky ukazují „velmi závažné porušení zákona o ochraně ovzduší, protože některá z těchto zařízení umožňovala, aby vůz vykazoval při testování jiné výsledky,“ uvedla administrátorka EPA Cynthia Gilesová. K tomu dodala, že nyní EPA požaduje po FCA vysvětlení, zda se nejedná o zařízení umožňující podvádění. Podle EPA, kalifornské rady CARB a organizace Environment Kanada společnost FCA neposkytla důvěryhodné vysvětlení. Proto byl proces homologace uvedených vozidel pro modelový rok 2017 pozastaven.
 
Software instalované ve vozech Volkswagen rozpoznávalo, když je vůz podrobován měření emisí, a upravovalo pracovní režim motoru tak, aby plnil emisní limity. V běžném provozu ale byly skutečné emise NOx až 40x vyšší než je povolená hodnota.
 
Společnost FCA zatím jen vyjádřila své zklamání nad tím, že agentura EPA zveřejnila informaci o porušení zákona a ujistila, že její vozidla plně odpovídají předpisům. FCA dále uvádí, že všechny její vznětové motory jsou vybaveny nejmodernějšími systémy snižování emisí NOx včetně selektivní katalytické redukce (SCR). FCA USA věří, že její systémy pro regulaci emisí splňují příslušné požadavky.
 
K obvinění EPA se posléze vyslovil i nejvyšší představitel FCA Sergio Marchionne. Ten je označil za „ryzí žvásty“.
 
Problematická zařízení, v jejichž důsledku dochází k omezení či vypnutí systému recirkulace spalin (EGR) a omezení množství použitého roztoku močoviny v systému selektivní katalytické redukce (SCR), FCA vysvětluje nezbytnou ochranou motoru v určitých pracovních režimech.
 
Pokud by se obvinění ze strany EPA ukázalo pravdivé, pak by podle amerického zákona o ochraně ovzduší FCA hrozila pokuta ve výši 44 539 USD na vozidlo, tedy celkem 4,6 miliardy dolarů. To by pro společnost, která musí uhradit dluhy ve výši 5 miliard USD, bylo hodně problematické. Pro FCA ale může být ještě závažnější skutečnost, že z obdobných důvodů EPA tvrdí, že nelegální software bylo používáno i u 450 000 těžkých vozidel Dodge 2500 a 3500 z let 2007-2012 vybavených turbodiesely Cummins 6,7 l.