eu chystá tvrdou ránu pro automobilky | Aktuality | autoweek.cz

EU chystá tvrdou ránu pro automobilky

EU chystá tvrdou ránu pro automobilky

25.08.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropské automobilky se budou muset vyrovnat s novou metodikou měření spotřeby a tím i emisí WLTP, a to nejen u měření CO2, ale především u NOx. Automobilky to bude stát velké peníze a patrně to přinese konec turbodieselů.

Evropské automobilky, které již nyní čelí finančním problémům kvůli slabé ekonomice většiny zemí EU, budou brzy postaveny před nový problém. EU totiž připravuje přesnější metodu testování emisí CO2 a spotřeby nových modelů. Největší prospěch z ní budou mít elektromobily. K částečnému zpřísnění postupu měření podle stávající metodiky NEDC dojde už letos od 1. září.

 

EU se od roku 2017 konečně zbaví kontroverzního standardu měření spotřeby zvaného Nový evropský měřicí cyklus (NEDC) a přijme Světový testovací postup pro osobní automobily (WLTP). Ten je mnohem bližší reálnému provozu a tedy i podstatně přesnější než dožívající testovací standard NEDC. Namísto měření v laboratorních podmínkách se má měřit v reálném provozu. Přesná metodika by měla být zveřejněna do konce letošního roku.

 

Nový standard měření má zamezit metodám, které automobilky používají pro dosahování nižších hodnot spotřeby, které jsou v běžném provozu nedosažitelné. Už delší dobu je známo, že mnozí výrobci například zalepují spáry na karoserii nebo jezdí na nereálně hladkém povrchu.

 

Nový test má lépe odpovídat moderním podmínkám jízdy. Hodnoty spotřeby podle nové metodiky budou podstatně vyšší, než ty současné - odhaduje se o 20-30 %. Jenže Evropskou komisí požadované hodnoty flotilových emisí CO2 (což je v podstatě jen jiné vyjádření spotřeby) se nezmění. Proti současnému stavu vývoje, směřujícímu k dosažení hranice 95 g CO2/km do roku 2021 podle metodiky NEDC, to bude znamenat zpřísnění tohoto požadavku nejméně o 20 %.

 

Jenže to není vše. Podobně se má také snížit hranice emisí NOx, protože ty jsou spojovány s rakovinou plic a tisíci úmrtími ročně. Změna kalkulace emisí NOx bude mít na konstrukci motorů ještě větší vliv než snižování emisí CO2 (tedy spotřeby pohonných hmot). Hodnota emisí NOx v reálném provozu proti laboratorním podmínkám současných měření totiž je údajně až 5x vyšší, než odpovídá limitu EU. To se týká především vznětových motorů. Už od 1. září dojde ke zpřísnění limitu na 0,08 g NOx/km, zatímco dosud to je při měření podle staré metodiky 0,180 g NOx/km (před 15 lety byl limit 0,5 g NOx/km).

 

Automobilky v čele se Svazem německého automobilového průmyslu VDA proto chtějí zavedení standardu WLTP odložit do roku 2020 kvůli jeho finanční náročnosti. Francouzská banka Exane BNP Paribas odhaduje, že automobilky budou muset do přechodu na nové testovací standardy investovat 1000 eur na každé vozidlo.

 

Zvýšení cílů pro omezení emisí se dramaticky projeví na hospodářských výsledcích evropského automobilového průmyslu. Pokud se podle nového testovacího cyklu budou muset emise oproti současnému standardu NEDC snížit o dalších 20 %, pak při předpokládaných nákladech na technologie ve výši 30 eur na 1 g CO2 by navýšení nákladů evropského automobilového průmyslu činilo kolem 11 miliard eur. Automobilky proto požadují posunutí tohoto požadavku až na rok 2025.

 

Automobilky, které dosahují marže nižší, než bude zapotřebí ke splnění tohoto požadavku, mezi něž patří Fiat, Renault a Peugeot, budou zpřísněným požadavkům EU čelit mnohem obtížněji než bohaté německé značky. Skutečnými vítězi ale budou dodavatelé poskytující komponenty, které podporují účinnější využití pohonných hmot. Nové standardy rovněž podpoří prodej vozidel s hybridním a elektrickým pohonem, zatímco osobní automobily poháněné vznětovými motory prakticky zmizí.