eu schválila snížení emisí co2 z automobilů | Aktuality | autoweek.cz

EU schválila snížení emisí CO2 z automobilů

EU schválila snížení emisí CO2 z automobilů

18.12.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zástupci vlád zemí EU a Evropského parlamentu se dohodli na kompromisu při snižování emisí CO2 z osobních automobilů o 37,5 % a z lehkých užitkových vozidel o 31 %. Zatímco automobilový průmysl tyto limity kritizuje jako technicky nerealistické pro představitele Zelených je to nedostatečné.
Státy EU, Evropský parlament a Evropská komise se dohodly na nových emisích limitech pro CO2. Po pěti kolech a devíti a půl hodinách jednání ministryně životního prostředí Elisabeth Koestingerová, zastupující Rakousko, které v současné době předsedá EU, oznámila v pondělí večer průlomu v jednání. „Je to důležitý signál v našem boji proti změně klimatu. Bylo to těžké a velmi náročné jednání. Po úspěšném uzavření Světové konference o klimatických změnách v Katovicích jde o další důležitý krok k dosažení našich cílů v oblasti klimatu.“
 
Evropská unie byla při jednání rozdělená - země se silným automobilovým průmyslem, jako je Německo, se staví proti tak přísnému limitu a varují, že tento limit vážně poškodí celý automobilový průmysl, způsobí ztrátu desetitisíců pracovních míst aniž by to přineslo větší efekt z hlediska životního prostředí. V Německu je například v provozu už jen minimum automobilů se vznětovými motory bez filtru pevných částic včetně nákladních aut a vjezd do center větších měst jim je již několik let zcela zapovězen. Přesto měření ukazují, že množství polétavého prachu v ulicích německých měst neustále roste.
 
Dohoda ještě potřebuje schválení vlád všech členských států, což je obvykle formalita. Dnešní dohoda musí ještě být schválena Radou a hlasovat na plenárním zasedání Evropského parlamentu.
 
Pro některé nedostatečný kompromis
Komisař pro klimatické změny EU Miguel Arias Cañete označil dohodu za ambiciózní a vyváženou. Evropská asociace spotřebitelů BEUC poukazuje na to, že nízká hladina emisí CO2 znamená také nižší spotřebu, takže řidiči u nových modelů s nižší spotřebou ušetří za palivo.
 
Bruselská lobbyistická skupina Transport & Environment k dohodnutému kompromisu vyjádřila zklamání z toho, že nebyly stanoveny ještě ambicióznější cíle. „Evropa usiluje zvýšit rychlost produkce automobilů s nulovými emisemi. Nový zákon znamená, že do roku 2030 asi třetina nových automobilů bude elektricky nebo vodíkově poháněna. To je pokrok, ale není to dost rychlé, abychom splnili naše cíle v oblasti klimatu,“ uvedl ředitel pro čistá vozidla Greg Archer.
 
Opravdu budeme jezdit za 2,5 l/100 km?
Dosažený kompromis je ve srovnání s původním návrhem Evropské komise, požadující snížení o 30 %, podstatně přísnější a je dokonce vyšší, než před časem zákonodárci schválená hodnota 35 %. Evropský parlament, v čele s europoslanci z Francie a Nizozemska, požadoval snížení o 40 %, takže se bez jakékoliv analýzy toho, co je vůbec reálné, dospělo k matematickému průměru. Uvedená hodnota znamená, že by se v roce 2030 měla prodávat nová auta s průměrnou spotřebou 2,55 l benzinu na 100 km a 2,25 l nafty na 100 km. U lehkých užitkových vozidel byl dosažen kompromis umožňující snížení emisí CO2 jen o 31 %. EU také stanovila prozatímní cíl do roku 2025 snížení emisí CO2 pro osobní automobily a lehká užitková vozidla o 15 %.
 
Automobilový průmysl varuje před nereálnými požadavky
Asociace evropského automobilového průmyslu ACEA vyjádřila ohledně cílů pro rok 2030 vážné obavy, protože snížení emisí CO2 o 37,5 % je zcela nerealistické na základě současné úrovně techniky. ACEA vyjadřuje politování nad tím, že tento cíl pro rok 2030 vychází pouze z politických důvodů, aniž by se brala do úvahy technické a sociálně-ekonomické realita. Představitelé automobilového průmyslu varují, že schválený cíl Evropské unie ohrozí zaměstnanost v automobilovém průmyslu ale i svobodnou volbu pro spotřebitele.
 
 „Členové ACEA jsou samozřejmě odhodláni dále snižovat emise CO2 z jimi vyráběných vozidel, ale tyto cíle budou extrémně náročné v evropském automobilovém průmyslu. Dosažení 37,5% snížení emisí CO2 může připadat lákavé, ale podle dnešních standardů je nerealistické. Bude vyžadovat mnohem větší investice do vývoje vozidel s elektrickým a jinými alternativními pohony, než se v současné době ukazuje jako reálné. Stále existuje mnoho překážek, které brání rozsáhlému přijetí elektromobility spotřebiteli, jako je jejich dostupnost a nedostatek dostatečně husté sítě dobíjecích stanic,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert.
 
Je potřeba vytvořit podmínky pro elektromobilitu
ACEA vyzývá 28 členských států a Evropskou komisi, aby zajistily, že budou splněny všechny podmínky pro tyto agresivní úrovně snižování emisí CO2, zejména velmi potřebné investice do infrastruktury.
 
Také Německá asociace automobilového průmyslu VDA požaduje, aby nová legislativa současně stanovila potřebnou podporu pro budování potřebné infrastuktury a doporučila pobídky pro přechod k elektromobilům. „Dohodnutá hodnota vyžaduje příliš mnoho a dostatečně podporuje možnost jejího dosažení. Přitom dnes nikdo neví, jak lze v daném čase dohodnuté limity dosáhnout. Nikde jinde na světě neexistují podobné ostré cíle CO2. Evropský automobilový průmysl proto bude silně ohrožován mezinárodní konkurencí a pracovní příležitosti jsou nyní v ohrožení,“ uvedl nejvyšší představitel VDA Bernhard Mattes.
 
Jaká je dnešní realita
Nové limity by měly přispět k dosažení cílů EU v oblasti ochrany klimatu. Celkově asi čtvrtina všech skleníkových plynů v EU pochází z dopravy, přičemž největší podíl tvoří osobní a nákladní automobily. Evropský průměr emisí CO2 u nových automobilů za rok 2017 činil 118,5 g/km, tedy prakticky dvojnásobek cílové hodnoty pro rok 2030, která by měla být 59,4 g/km. Německé automobilky jsou nad touto hodnotou: Volkswagen vykazuje 122 g CO2/km, BMW 122 g CO2/km a Daimler dokonce 127 g CO2/km.
 
Celý automobilový průmysl v Evropě zaměstnává přibližně 13,3 milionu lidí. V EU se každoročně prodává přibližně 15 milionů aut, přičemž automobily představují asi desetinu emisí CO2. Oxid uhličitý je označován za hlavní příčinu růstu globálních teplot. V současné době vozy s elektrickým pohonem mají v Evropě podíl na trhu kolem 1,5 %.