evropa jde vlastní cestou | Aktuality | autoweek.cz

Evropa jde vlastní cestou

Evropa jde vlastní cestou

05.12.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

V USA roste snaha chránit uživatele motorových vozidel před možným zneužitím dat vysílaných jejich automobily. Americké směrnice na ochranu dat neodpovídají evropským zákonům o ochraně soukromí.

Podobně, jako je tomu v případě emisí a světlometů, nebudou standardy, které byly v USA před nedávnem přijaty, v souvislosti s daty o spotřebitelích a ochraně jejich soukromí, vyhovovat všude, zejména ne v Evropě.

 

Standardy navržené Aliancí automobilek a Asociací globálních automobilek, které mají řešit problematiku přenosu dat a zajistit ochranu soukromí, jsou podle právníka Stephana Appta z mezinárodní právní firmy Pinsent Masons „krokem správným směrem“, nicméně pro evropské úřady na ochranu osobních údajů nebudou dostačující.

 

Jedním z důvodů je, že nově vytvářené americké zásady stanovují, že shromažďování dat bude povoleno pro „přiměřené obchodní účely“, což je příliš nejasný pojem. Takovou formulaci evropské standardy na ochranu soukromí neuznají. Znění standardů, na nichž se nedávno dohodly automobilky BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Nissan, Toyota a Volkswagen, obsahuje neurčitá a obecná vyjádření a spotřebitelé současně dávají „nepřímo vyjádřený souhlas se zpracováním dat na základě pouhého využívání technologie a služeb vozidla“.

 

Směrnice na ochranu soukromí, dohodnuté ve Spojených státech, o nichž jsme psali před týdnem, se tedy nestanou globálním vzorem, neboť jsou nedostatečné pro to, co se pro ochranu údajů o řidičích požaduje v Evropě.

 

Stephan Appt dodal, že podpora směrnice v USA ukazuje, že automobilky chápou problém ochrany dat o řidičích dostatečně vážně, když odložily vzájemné odlišnosti a spolupracují. Proto doufá, že evropské automobilky budou postupovat stejně, aby snížily riziko narušování zákonů o soukromí. Zatím se ale nic takového nestalo. Navíc se zdá, že si Evropané, na rozdíl od Američanů, možnost rizika zneužití dat vysílaných jejich automobily zatím vůbec nepřipouštějí.