evropě směřuje k suv a benzinu | Aktuality | autoweek.cz

Evropě směřuje k SUV a benzinu

Evropě směřuje k SUV a benzinu

31.07.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Prodej 8,66 milionu aut za prvních šest měsíců v Evropě je rekordní hodnotou tohoto století. Růst zájmu o SUV neklesá, takže jejich podíl na trhu už dosáhl 24 %. Nejúspěšnější v prodeji SUV je VW Group. Ukazují to výsledky analýzy JATO Dynamics.

Automobilky se snaží vycházet vstříc požadavkům svých zákazníků. Modernizují své stávající tradiční modely, ale především rozšiřují svou nabídku SUV aby vyhověly všem potřebám po stránce ceny i výbavy.
 
Místo nafty benzin
I nadále pokračuje odklon kupujících od vznětových motorů, jenže ten si vynahrazují příklonem k zážehovým motorům ve větší míře než k alternativním způsobům pohonu. Objem prodeje turbodieselů se snížil o 17 %, takže jejich podíl je už jen 37 %, což je nejnižší hodnota od roku 2001. Růst prodeje vozidel s alternativními systémy pohonu o 31 % vypadá působivě, nicméně znamená 450 200 registrací, což představuje 5,4 % podíl na trhu proti loňským 4,3 %. Podíl zážehových motorů přitom vzrostl ze 49 na 56 %. Například u nejprodávanějšího auta v Evropě Volkswagenu Golf poklesl prodej turbodieselů o 26 %, ale registrace vozů se zážehovými motory vzrostly o 29 %.
 
Příklon k SUV
Celkem 2,92 milionu registrací SUV činí tento segment nejdůležitějším v prvním pololetí letošního roku. Je to historicky nejvyšší počet, přičemž to představuje meziroční růst o plných 24 % (v červnu dokonce o 30 %). Největší podíl na tomto růstu měl zvyšující se zájem o malá SUV, která dosáhla rekordních 1,08 milionu registrací. Rostl ale i zájem o kompaktní SUV (1,24 milionu registrací) a středně velká SUV (455 400 registrací). Pouze u velkých SUV došlo k poklesu o 9 % na 141 000 registrací.
 
Naopak poklesl zájem o tradiční typy karoserií o 4 % na 4,85 milionu vozů. Největší podíl si udržují malá auta (1,77 milionu registrací, pokles o 2 %) před kompaktními vozy (1,55 milionu registrací, - 5 %). Nejvíc ale na přechod kupujících k SUV doplácejí minivany poklesem o 23 % na 532 000 registrací, což je nejméně za posledních deset let.
 
VW Group už je jedničkou i mezi SUV
VW Group je už tradičně jedničkou evropského trhu, nicméně poprvé se dostala na první místo i mezi dodavateli vozů SUV. Byť jednotlivé značky VW Group vstoupily do tohoto segmentu poměrně pozdě, dnes nejvíc těží z růstu zájmu kupujících o tato auta širokou nabídkou modelů, přičemž další se ještě připravují. VW Group v segmentu SUV vykazuje meziroční růst o 42 %, zatímco u kompaktních vozů to je jen o 3 %. Lze tedy konstatovat, že SUV zachránily VW Group před dopady Dieselgate.
 
Růst PSA je mnohem menší, protože se vyrovnává s problémy spojenými se zařazením Opelu do skupiny. Nicméně i pro PSA představují SUV významný zdroj růstu, protože meziročně jejich objem registrací narostl dokonce o 62 %, což ale eliminuje pokles prodeje kompaktních aut o 21 % a malých aut o 6 %.
 
Aliance Renault-Nissan ztrácí podíl na trhu kvůli poklesu prodeje obou hlavních značek, což jen částečně vyvažuje růst zájmu o vozy značky Dacia, především o modely Duster a Sandero. Poprvé tak Aliance Renault-Nissan ztratila vedoucí postavení v registracích SUV na úkor VW Group.
 
Nástup nových modelů
Jedničkou mezi SUV je i nadále Nissan Qashqai, který už se dokonce dostal mezi pětici nejprodávanějších aut v Evropě, nicméně velmi rychle ho dotahuje Volkswagen Tiguan (bez Tiguanu Allspace). Nejvyšší míru růstu vykazuje Peugeot 3008. Mezi malými SUV dominuje Renault Captur před Peugeotem 2008 a Dacií Duster, přičemž největší růst registrací najdeme u Dacie Duster a Fordu EcoSport.
 
Skvěle vstoupil na trh model T-Roc a stal se nejúspěšnějším nově uvedeným modelem. Velmi dobrý vstup na evropské trhy mají i Citroën C3 Aircross, Opel/Vauxhall Crossland, Seat Arona, Škoda Karoq a Jeep Compass.
  • Evropě směřuje k SUV a benzinu
  • Evropě směřuje k SUV a benzinu