evropská unie rozhodla o podpoře bez zelených podmínek | Aktuality | autoweek.cz

Evropská unie rozhodla o podpoře bez zelených podmínek

Evropská unie rozhodla o podpoře bez zelených podmínek

11.05.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Velké společnosti, které získají finanční pomoc během krize Covid-19, budou muset podle nově přijatých pravidel EU podat zprávu o tom, jak používají peníze daňových poplatníků, ale nebudou povinny je utrácet za ekologizaci své činnosti.
Evropská komise představila aktualizovaná pravidla pro státní podporu firmám během krize Covid-19. Tato nouzová pravidla se budou uplatňovat do konce roku 2020 a vztahují se na rekapitalizační pomoc poskytovanou národními vládami k podpoře společnostem při naléhavé potřebě likvidity.
 
„Jak se krize vyvíjí, bude mnoho podniků potřebovat kapitál, aby se udržely nad vodou. V aktualizovaném režimu EU bude podpora přicházet s připojenými omezeními včetně zákazu výplat dividend a bonusů manažerům společností, které dostávají finanční podporu. Pro veřejnou transparentnost musí velké společnosti podat zprávu o využití přijaté pomoci a plnění povinností souvisejících s ekologickými a digitálními transformacemi," řekla Margrethe Vestagerová, komisařka EU pro hospodářskou soutěž, která má na starosti dohled na státní dotace.
 
Nebudou však existovat žádné specifické ekologické požadavky, pouze povinnost informovat o tom, jak jsou peníze daňových poplatníků použity k přechodu k zeleným a digitálním technologiím. „Členské státy mohou volně navrhovat vnitrostátní opatření v souladu s dalšími politickými cíli, jako je například umožnění ekologické a digitální transformace ekonomiky,“ uvedla Evropská komise.
 
Vlády EU v současné době obecně nemají povinnost uvalit ekologické podmínky na výplaty hotovosti nabízené churavějícím společnostem. Zatímco některé členské státy se rozhodly spojit podporu problémovým firmám s ekologickými podmínkami, jiné nikoli. Například společnosti Air France bylo podle podmínek dohody o záchraně dohodnuté minulý týden s francouzskou vládou řečeno, aby zrušila vnitrostátní lety, které konkurují železnici.
 
Na Německo připadá 52 % celkové podpory schválené Evropskou komisí, což vyvolává obavy, že nejbohatší země získají během krize nespravedlivou výhodu z jednotného trhu EU. Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová tato rizika uznala a uvedla, že obrovské rozdíly v pomoci problémovým firmám přinášejí riziko prohloubení ekonomických rozdílů v rámci 27členné unie.
 
„Musíme prosazovat evropské hodnoty a potřebu rovných podmínek, abychom se mohli z této krize odrazit. Proto je zapotřebí mnohem více než jen kontrola státní podpory. Potřebujeme plán evropské obnovy, který bude zelený a digitální a ku prospěchu všech evropských spotřebitelů,“ prohlásila Vestagerová.
 
Mezi automobilkami už eurokomisařka Margrethe Vestagerová schválila podporu formou státních garancí na půjčky ve výši 5 miliard eur, které poskytla Francie automobilce Renault. Evropská exekutiva ocenila zaměření automobilky na vývoj elektrických vozidel. „Renault je důležitým evropským výrobcem automobilů, který v Evropě zaměstnává přímo více než 73 000 pracovníků. Renault se zabývá výzkumem, vývojem a výrobou nové generace elektrických vozidel, jejíž zavádění je nezbytné pro splnění klimatických cílů EU,“ uvedla k tomu Vestagerová.