čez otevřel veřejnou dobíjecí stanici | Aktuality | autoweek.cz

ČEZ otevřel veřejnou dobíjecí stanici

ČEZ otevřel veřejnou dobíjecí stanici

01.12.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnost ČEZ otevřela svojí první dobíjecí stanici pro normální dobíjení elektromobilů. Stanici ČEZ postavil před svým hlavním sídlem v Praze. Další vzniknou v české metropoli ještě koncem tohoto roku.

Majitelé elektromobilů mohou svá vozidla dobíjet už i u stanice Skupiny ČEZ před centrálou společnosti v Duhové ulici v Praze. Dobíjecí stanice ČEZ nainstaluje u svých infrastrukturních partnerů, kterými jsou obchodní centra, supermarkety či provozovatelé vozových parků a  ve městech a obcích, s nimiž spolupracuje na rozvoji elektromobility v České republice.

Do konce roku ČEZ postaví dobíjecí stanice pro normální dobíjení v deseti pražských lokalitách. Letos mají tyto stanice stát také v Plzni, a to před obchodním a zábavním centrem Plzeň Plaza, které je infrastrukturním partnerem společnosti ČEZ v projektu Elelektromobilita. Jednu stanici pro pomalé dobíjení bude ČEZ instalovat i v rámci pilotního projektu Smart Region ve Vrchlabí. Další vlna výstavby pak bude pokračovat v letech 2012 až 2013. Cílem ČEZ je uvedení 50 stanic do provozu do konce roku 2012, tedy nikoliv do konce letošního roku jak bylo původně plánováno (zdržení způsobila nutnost realizace výběrových řízení na dodavatele). Výhledově by těchto stanic mělo být okolo 200.

„Nepůjde jenom o instalaci stanic pro normální dobíjení, které plánujeme stavět v prvotní fázi projektu. Naše infrastruktura bude složená také ze stanic pro rychlé dobíjení, na které se zaměříme rovněž ve větším měřítku. Rychlejší typy dobíjecích stanic pak budeme stavět především na dálnicích a frekventovaných tazích mezi většími českými městy,“ řekl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií společnosti ČEZ.

Dobíjecí stanice normálního dobíjení pracuje ve své základní verzi s napětím jako běžná domácí zásuvka (tj. 16 A/230 V). Na rozdíl od ní dokáže například optimalizovat dobíjení elektromobilu. Prodlužuje tím životnost akumulátoru a brání jeho poškození. „Tento typ stanic pro normální dobíjení budeme instalovat na většině místech České republiky. Elektromobilistům však chceme nabídnout větší možnosti ve způsobu dobíjení. Z tohoto důvodu se ČEZ zaměří na výstavbu stanic normálního dobíjení, které budou mít různé výkony. Optimálně tak využijeme dostupný příkon v dané lokalitě,“ vysvětluje Tomáš Chmelík. Z mnoha možností, s nimiž se v současné době v Evropě pracuje, ČEZ pro své dobíjecí stanice zvolil zásuvky Mennekes umožňující i dobíjení výkonem 32 A/400 V.

Stanice rychlého dobíjení, které pracují s vyšším napětím, umožňují dobíjet 100 % kapacity akumulátoru do 50 minut. Tyto stanice však vyžadují speciální připojení na elektrickou síť. Společnost ČEZ jejich instalaci zahájí začátkem roku 2012. První dobíjecí stanice tohoto typu bude stát opět v Duhové ulici u sídla ČEZ.

Dodavatelem dobíjecích stanic pro normální i rychlé dobíjení se v rámci projektu Elektromobilita ČEZ stala tuzemská společnost EmotionCar, která se věnuje problematice elektromobility.

Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb obou typů dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musejí uzavřít s ČEZ zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za paušální symbolický poplatek - v roce 2012 to bude 100 Kč za měsíc a v roce 2013 150 Kč. Každý zákazník dostane speciální RFID čip.

  • ČEZ otevřel veřejnou dobíjecí stanici
  • ČEZ otevřel veřejnou dobíjecí stanici
  • ČEZ otevřel veřejnou dobíjecí stanici
  • ČEZ otevřel veřejnou dobíjecí stanici