evropský parlament vytvořil komisi | Aktuality | autoweek.cz

Evropský parlament vytvořil komisi

Evropský parlament vytvořil komisi

04.03.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropský parlament ustanovil komisi, která má vyšetřit tzv. Dieselgate a zjistit, zda se této aféře dalo předejít. Už první setkání komise dalo jasně najevo, že nic nezjistí.
Evropský parlament zahájil vyšetřování emisního skandálu Volkswagenu a prověřování, zda regulační orgány mohly včas odhalit podvodnou techniku aby předešly jejímu použití. Evropský systém homologací a kontroly automobilů se dostal pod palbu kritiky na základě toho, že v USA bylo zjištěno podvodné chování koncernu Volkswagen při plnění emisí jedovatých oxidů dusíku u vozidel vybavených vznětovými motory.
 
Jednání komise má trvat celý rok. O výsledcích její práce není třeba si dělat iluze. Prokázalo to už její první jednání. Šlo totiž o korektní rozdělení funkcí ve vedení komise aby se dostalo na všechny frakce zasedající v EP. Předsednictví bylo přiděleno sociálním demokratům a čtyři vicepresidenti byli určeni na základě rozložení sil v EP. Potvrzují se tak obavy znalců poměrů v EP, podle nichž se činnost komise zaměří jen na politické souboje mezi vedoucími stranickými uskupeními. Dokládají to i vystoupení některých členů komise.
 
Zástupce nejsilnějšího politického uskupení v EP lidovců prohlásil, že se práce komise nesmí proměnit v hon na čarodějnice. K tomu připojil jednoznačné stanovisko lidovců v EP: pokud budou mít pocit, že se jednání komise mění v politickou hru, pak její další jednání nepodpoří. „Nepřipustíme, aby se jednání komise změnilo v hon na automobilový průmysl, na vznětové motory nebo na Evropskou komisi,“ uvedl mluvčí lidovců.
 
Zástupce zelených zase řekl, že komise musí postupovat transparentně, aby její závěry nemohla ignorovat Evropská komise ani vlády jednotlivých zemí. Právě zelení neuspěli ve své snaze vetovat v Evropském parlamentu snahu o zmírnění emisních limitů ve spojení se změnou metodiky měření emisí.
 
Stejně jako vyšetřovací komise Evropského parlamentu také Evropská komise požaduje po představitelích automobilek a národních regulačních orgánech informace týkající se měření emisí. Cílem Evropské komise je připravit radikální reformu legislativy, týkající se schvalování a kontroly automobilů, která v konečné fázi v této oblasti posílí roli exekutivy EU nad národními orgány.