felicity ace - požár byl uhašen | Aktuality | autoweek.cz

Felicity Ace - požár byl uhašen

Felicity Ace - požár byl uhašen

25.02.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zdá se, že oheň na lodi Felicity Ace se podařilo uhasit. Loď přepravující automobily byla v severním Atlantiku připojena k tažnému lanu. Zdá se, že mezi zničenými vozy byly i poslední vyrobené Lamborghini Aventador.
Dramatické fotografie hořícího nosiče aut Felicity Ace ve středním Atlantiku vzbudily pozornost po celém světě. Loď převážela 3965 vozů Volkswagen, Porsche, Bentley a Lamborghini. Mezi nimi bylo mnoho elektromobilů a plug-in hybridů. Šéf Lamborghini America Andrea Baldi uvedl, že je velmi pravděpodobné, že obětí plamenů se mohly stát i poslední vyrobené modely Lamborghini Aventador.
 
Po šesti dnech podle portugalského námořnictva plameny a bílý dým zmizely a k lodi mohlo být připojeno vlečné lano. Plameny hořely na několika palubách lodi, na nichž byly i mnohé elektromobily s lithio-ionovými akumulátory. Příčina požáru zůstává neznámá. Nyní je v plánu odtáhnout Felicity Ace na Bahamy.
 
Felicity Ace byla takzvaná loď „ro/ro“, což znamená roll-on, roll-off, tedy způsob nakládání a vykládání vozidel. Auta se navážejí na několik palub kde jsou upevněna.
 
Požáry jsou nejhorším druhem katastrof na moři. Oheň se může rychle vymknout kontrole, rozšířit se po celé lodi a zapálit ocel, náklad i barvu. Zdá se, že tak tomu bylo v případě Felicity Ace. Boj s ohněm vodou přitom znamená nekontrolované napouštění těžké vody dovnitř trupu, což může vést k nestabilitě pokud se hromadí v nevhodné části lodi. Proto hasičské posádky na Felicity Ace nestříkaly vodu do trupu, ale především na jeho vnější stranu aby ho dostatečně ochladily a tím snížili nebezpečí, že by oheň roztavil ocel a způsobil potopení lodi.
 
Pokud jde o auta na palubě, pravděpodobně budou všechna sešrotována. Náklad samotný byl pojištěn, takže VW se ztrátou vyrovná, i když zničené automobily patří k těm, které se prodávají s nejvyšší mírou zisku. Vzhledem k tomu, že Volkswagen vloni prodal devět milionů aut, tak ztráta 4000 vozidel představuje jen 0,04 % produkce. Jak ale uvedl jeden lodní inženýr pro agenturu Reuters: „Protože tam byly Lamborghini a Bentleye, všechny to zajímalo. Kdyby tam byla železná ruda, tak by se o to nikdo nestaral.“
 
Nyní bude zapotřebí další vyšetřování, aby se zjistilo, jak požár vznikl a zda neexistuje bezpečnější způsob přepravy elektromobilů přes oceán. Agentura Reuters připomíná, že u aut na benzin je požár 60x pravděpodobnější než u elektromobilů a je 200x vyšší pravděpodobnost když zkombinujete auta na benzin a hybridy ve srovnání se samotnými elektromobily.