zájem o zoe je mnohem nižší než plán | Aktuality | autoweek.cz

Zájem o Zoe je mnohem nižší než plán

Zájem o Zoe je mnohem nižší než plán

13.11.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Prodej minivozu s elektrickým pohonem bude daleko nižší, než jaký byl údajný cíl automobilky pro rok 2013. Ambiciózní plán Carlose Ghosna na masový prodej elektromobilů Renault Zoe se sníží z 50 000 asi na 10 000.

Třebaže Renault cíl v podobě 50 000 ročně prodaných vozů Zoe oficiálně nikdy nepotvrdil ani nepopřel, firma Inovev, zabývající se analýzou trhu, pro Automotive News Europe uvedla, že toto číslo pochází od několika vysoce postavených vedoucích pracovníků Renaultu. Již dříve v tomto roce aliance Renault-Nissan oznámila, že nesplní svůj cíl prodat 1,5 milionu elektrických automobilů do roku 2016. Mluvčí uvedl, že aliance dosud nové cíle nestanovila.

Za prvních devět měsíců Renault v Evropě prodal 6600 elektromobilů Zoe. Miniauto, uvedené na trhy některých zemí začátkem roku, se stalo nejprodávanějším elektrickým vozem značky a předstihlo sedan Fluence Z.E., dodávku Kangoo Z.E. a dvoumístný model Twizy.

Firma Inovev je přesvědčena, že zákazníci se začnou o elektromobily, jako jsou Renault Zoe nebo Nissan Leaf, více zajímat, jakmile bude vybudováno více veřejných míst k jejich dobíjení.

"Domníváme se, že Zoe a elektromobily obecně budou nadále oblíbenou alternativou automobilů se spalovacím motorem zejména v městském prostředí, neboť dobíjecí stanice budou stále dostupnější. Dojde k tomu ale pomaleji, než jak Renault předpovídal," sdělil nejvyšší ředitel Inovev Michel Costes.

Analytici z IHS Automotive odhadují, že v roce 2014 Renault prodá 23 434 vozů Zoe EV a v roce 2015 25 843 těchto vozů. Nicméně původní cíl v podobě 50 000 prodaných vozů za rok se do roku 2020 nepodaří splnit.

Specialista na techniku z firmy IHS Alastair Hayfield uvedl, že přijetí elektrických vozidel souvisí s potřebou stavět infrastrukturu v podobě veřejných dobíjecích stanic na takových místech, jako jsou parkovací garáže a nákupní centra, vliv však mají také faktory jako je legislativa, ceny pohonných hmot a technologie akumulátorů.

Návratnost obrovských investic, které Carlos Ghosn prosadil v rámci aliance Renault-Nissan i na úkor modernizace výrobního programu vozidel se spalovacími motory, je tedy stále v nedohlednu. Současná situace jednoznačně ukazuje, že bez přímé státní podpory elektromobility nemají běžní zákazníci o tato vozidla valný zájem.